Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Škoda Kamiq GT
Škoda Slavia
Škoda Slavia
Škoda Slavia
56 Fotogalerie

Škoda prodala víc aut na Slovensku než v Číně. Stále víc stojí na západoevropském trhu

Roman Šitner

Škoda Auto před lety vykročila ke globální expanzi. Po dekádě snah prosadit se mimo Evropu je výsledkem jen výrazně silnější pozice právě na starém kontinentu.

Loňské prodejní výsledky mladoboleslavské automobilky ukazují malou zajímavost. V Číně udala méně aut než na Slovensku. A není to tím, že by u našich východních sousedů lámala rekordy, naopak, jde o špatný výsledek v Číně. Firma tam udala jen 17,5 tisíce aut. Na největším trhu světa tak udala méně aut, než v Česku prodala jen octavií.

Čínský debakl je důležitý hned z několika pohledů. Tím prvním je deset let stará vize automobilky, podle které měl být právě čínský trh pilířem prodejů značky. V roce 2018 tam chtěla udat půl milionu vozů a k tomuto cíli dokonce směřovala. Nakonec došlo k tomu, že právě v tomto roce padl rekord 341 tisíc vozů a od té doby zažívá Škoda v Číně sestup z vydobytých pozic.

Situace v Číně byla dříve zcela odlišná. Problém nebyl auta prodávat, problém byl jich dokázat dost vyrobit. Škoda proto bojovala o to, zajistit si v Číně co nejvíce kapacit. Když je měla, karta se obrátila. Konkurence se v Číně vyostřila a prodávat tam auta se stalo mnohem náročnějším.

Prodeje Škody Auto podle regionů (ks)
 2014201520162017201820192020202220232024
Západní Evropa413.200430.900454.000477.700486.400520.500434.500377.000480.100538.100
Střední Evropa149.900172.100183.800207.100212.900215.800181.900148.000185.000192.100
Vých. Evropa včetně Ruska119.20082.70090.500103.600127.600138.800134.00049.90046.80050.700
Čína281.400281.700317.100325.000341.000282.000173.00044.60022.80017.500
Indie15.50015.80013.00017.10017.20015.10010.90051.90048.80036.000
Ostatní58.000122.30068.10070.00068.60070.60070.50059.90083.30092.200
Celkem1.037.2001.105.5001.126.5001.200.5001.253.7001.2428.001.004.800731.300866.800926.600

Nepříjemností pro Škodu je i to, že pro tamní trh nabízí řadu speciálních vozů, které měly oslovit právě čínskou klientelu. Jde o modely Kodiaq GT, Kamiq (jiné auto než to evropské se stejným názvem) a Kamiq GT. Z modelů, které měly přinášet velké prodeje, jsou nakonec propadáky, které se prodávají v extrémně malých sériích. Nepomáhají ani slevové akce.

Například dobře vybavená Škoda Kamiq se prodávala v přepočtu za zhruba 400 tisíc korun s tím, že se dealer zavázal, že po třech letech auto vykoupí zpět za 320 tisíc korun a 80 tisíc dá slevu na nové auto, pokud opět půjde o Volkswagen nebo Škodu. Tato nabídka, která v principu nabízela vůz zdarma, ukazuje, jak tvrdá situace v Číně je. Škoda jako součást koncernu Volkswagen pociťuje i to, že v Číně jsou ve stále vážnější situaci i automobilky Volkswagen a Audi. Ty dostávají ve výsledku větší podporu.

Zatímco se Čína pomalu odepisuje a už roky se mluví o tom, že Škoda trh opustí, našly se dva trhy, které jej měly z pohledu objemů nahradit: Indie a Vietnam. Situace v Indii začala růstem prodejů v roce 2022, a to dokonce na více než 50 tisíc vozů. Předloni i loni ale došlo k poklesu. I zde má Škoda výrobní kapacity nastavené na růst a také trojici modelů pouze pro indický trh - jde o modely Slavia, Kushaq a nově i Kylaq.

Právě posledně jmenovaný by podle Škody Auto měl letos zajistit v Indii lepší čísla. „První vozy se k zákazníkům dostanou v příštích týdnech. Jedná se o první vůz Škoda v oblíbené kategorii vozů s délkou do čtyř metrů, která tvoří téměř polovinu indického trhu,“ cituje web E15 mluvčí Škody Ivanu Povolnou.

Situace v Indii je nyní složitější. Lídr tamního trhu Maruti Suzuki zúžil spolupráci s Toyotou, která je akcionářem Suzuki. K tomu je třeba připočítat silnou pozici domácích značek Tata a Mahindra. Dále má slušný podíl na trhu korejská dvojice Hyundai a Kia a daří se i čínskému MG.

Video placeholder
Škoda Octavia 1,5 TSI Top Selection zpoza volantu • Marek Bednář/Auto.cz

Evropské značky paběrkují, zbývají na ně necelá čtyři procenta indického trhu. Škoda byla v roce 2023 nejprodávanější evropskou značkou v Indii, loni byla až třetí po Volkswagenu a Renaultu.

Jak to bude s Vietnamem, se teprve ukáže. Montáž vozů se tam již rozjíždí a letošní rok bude první, který by měl přinést alespoň nějaké prodeje.

Škoda ale loni výrazného úspěchu dosáhla. Měla rekordní prodeje i historicky nejlepší pozici v západní Evropě a dosavadní vývoj a například nový model Elroq naznačují, že by letos měl růst pokračovat.