Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Škoda Rapid GreenLine – Vstříc úsporám

Škoda Rapid
Škoda Rapid
Škoda Rapid
Škoda Rapid
36 Fotogalerie
Diskuze (254)
Škoda Rapid přidala k šesti běžným verzím jednu speciální, úspornou variantu GreenLine, kterou pohání turbodiesel 1.6 TDI o výkonu 66 kW.

Rapid GreenLine je svébytnou specifikací, která je oproti stejně výkonnému 1.6 TDI v akční výbavě Fresh Ambition dražší o dva tisíce korun. To ale není jediný rozdíl, standardní konfiguraci GreenLine schází litá kola (+13.700 Kč) a kožený volant (+5.300 Kč), naopak má navíc systém start-stop (pro ostatní verze Rapidu +8.100 Kč). Jednoduchým výpočtem je zřejmé, že při dnešních akčních nabídkách se koupě GreenLinu ekonomicky nevyplatí, nicméně většina poznatků z tohoto testu je přenosná i na běžnou 1.6 TDI/66 kW. Platí to i pro spotřebu, protože GreenLine je proti normálnímu TDI se start-stopem úspornější jenom při normovaném měření městského provozu.

Nový modelový rok přináší do Rapidu několik drobných změn. Tou pro praktický život nejdůležitější je možnost elektrického stahování zadních oken z místa řidiče. Škoda rychle vyřešila svůj kontroverzní přešlap, nicméně zůstává i nadále věrna levnějšímu řešení – funkcí automatického dojezdu je vybaveno jenom řidičovo okno. Od uvedení Rapidu Spaceback také může být interiér ve verzích Ambition, Elegance a GreenLine vyzdoben dekorem palubní desky, v testovaném voze nicméně zůstalo původní provedení.

Oproti první sérii Rapidu zmizel u motoru TDI plastový kryt motoru, který tvoří část zvukové izolace. Na akustice v kabině to ale není příliš znát - šestnáctistovka TDI má sice drsnější zvukový projev, do interiéru ale její klapání proniká v omezené (a dlouhodobě snesitelné) míře. Ačkoliv tento motor debutoval již před pěti lety v aktuálním Polu, jeho charakteristika je i nadále lepší než u většiny konkurentů – téměř nezná turboefekt, rád se nechá vytočit a maximum točivého momentu nastupuje záhy, má hodnotu 230 N.m při 1500 min-1. Díky nízké provozní hmotnosti, konkrétně 1265 kg, tento motor nebrzdí v rozletu ani pětistupňová manuální převodovka se spíše delšími převody (při 130 km/h posílá motor do 2400 min-1).

skoda rapid testy zelenaauta levnaautaskoda rapid testy zelenaauta levnaauta | Zdroj: acz 

Staromilský pětikvalt potěší přesnou kulisou řazení, relativně velké přeskoky ale vyžadují trochu citu pro volbu správného převodu – pokud se chcete udržet v oblasti nízkých otáček a nejezdit například po městě na trojku se zbytečně vytočeným motorem. Odměnou za obezřetnou práci s řadicí pákou je nízká spotřeba: na dálnici při 130 km/h pouhých 4,8 l na 100 km, mimo město bez problémů i méně než čtyři litry a ve městě mezi pěti a šesti. Ujet na jedno natankování přes 1000 kilometrů je u úsporného Rapidu realitou.

Nevýhodou GreenLinu, která u standardní nabídky 1.6 TDI odpadá, jsou omezené možnosti příplatkové výbavy. Vedle start-stopu, pneumatik s nižším valivým odporem a částečně zakrytými nasávacími otvory na přídi je to jedna z cest, jak pečlivě gram po gramu stlačit homologační emise CO2. Aby se provozní hmotnost plně vybaveného vozu udržela v rozmezí, kde Rapid splňuje hodnotu 99 g/km, musí se zájemce o GreenLine obejít bez automatické klimatizace, zadní loketní opěrky, šestnáctipalcových kol, navigace nebo multifunkčního volantu. Tedy alespoň formálně, protože poslední tři položky lze doobjednat pro již vyrobený vůz z nabídky originálního příslušenství. Naštěstí Čech může svobodně a bez hrozby uhlíkové penalizace zvolit běžné TDI, které u nás se svými 114 g/km nikoho nepobuřuje, a tím se vyhnout podobným komplikacím, které obcházejí pseudoekologické předpisy EU.

Liftbacku Rapid i nadále zůstává ještě jeden nedostatek, který se podařilo u karosářské verze Spaceback téměř zcela eliminovat – rázy od zadní nápravy. Dunivé zvuky prostupují kabinou a znepříjemňují jízdu na rozbité silnici. Na dlažebních kostkách se navíc u turbodieselové verze s tužším předním zavěšením přidává i klepání od předních kol. Po mechanické stránce je přitom Rapid klidný a tyto zvukové vibrace nedoplňuje žádné natřásání posádky, kterým naopak umí jízdu znepříjemnit někteří konkurenti.

skoda rapid testy zelenaauta levnaautaskoda rapid testy zelenaauta levnaauta | Zdroj: acz 

Hlučnější podvozek je daní za celkově jednodušší konstrukci, nicméně Rapid je nadprůměrně směrově stabilní a nabízí mimořádně kvalitní jízdní vlastnosti v zatáčkách. Nesmíme přitom zapomínat na to, že podvozek je naladěný na vysoké užitečné zatížení – konkrétně 535 kg (jednotlivé motory se v tomto mezi sebou neliší).

Přes určité nedostatky můžeme Rapid doporučit, byť z hlediska ceny a konfigurovatelnosti uděláte lépe, pokud před GreenLinem dáte přednost běžnému TDI. Na spojení štědrého prostoru v podélném směru a 550litrového zavazadelníku totiž nemá konkurence odpověď.

Video placeholder
Škoda Rapid GreenLine – Vstříc úsporám • Zdroj: auto.cz

Nejlevnější verze modelu269.900 Kč (1.2 MPI / 55 kW Fresh Active)
Základ s testovaným motorem379.900 Kč (1.6 TDI / 66 kW Fresh GreenLine)
Testovaný vůz s výbavou408.500 Kč (1.6 TDI / 66 kW Fresh GreenLine)

Plusy

  • Nízká spotřeba ve všech jízdních režimech
  • Objemný a snadno přístupný zavazadelník
  • Prostor na zadních sedadlech (pro kolena i hlavu)
  • Velký objem palivové nádrže, jízdní dosah

Minusy

  • Hluk od zadní nápravy na nerovnostech
  • Pětistupňová převodovka vyžaduje cit při volbě převodů
  • Otevírání palivové nádrže klíčkem
  • Vyšší cena a omezená konfigurovatelnost GreenLine

Foto: Petr Homolka

Vstoupit do diskuze (254)