Škoda s americkou technikou? Rivian dá základ všem elektromobilům Volkswagenu
Rivian své vozy v Evropě stále neprodává, přesto ho zde pravděpodobně čeká velká budoucnost. Ani ne tak s vlastními modely, s jeho technikou se ale nejspíše brzy setkáme i ve škodovkách.
Jen 16 let starý americký startup Rivian začal svůj první vůz prodávat v roce 2021. V Evropě se s jeho vozy zatím oficiálně setkat nemůžeme, přesto tato značka má něco, co bude spoustu Evropanů zajímat. Od roku 2024 má totiž Rivian společný podnik s Volkswagenem, který ve startupu také koupil podíl. V rámci společného podniku se obě automobilky věnují primárně vývoji softwaru pro budoucí automobily.
První model, který novou softwarovou architekturu dostane, bude SUV Rivian R2. A právě tento vůz, který se má na trh dostat příští rok, bude tedy vzorem pro budoucí modely koncernu Volkswagen. Celá softwarová platforma R2 bude základem pro jeho budoucí elektromobily, což je informace přímo od hlavního softwarového inženýra Rivianu, Wassyma Bensaida.
„R2 je platforma, která bude skutečně základem všech budoucích elektromobilů Volkswagenu. Je to opravdu ten modulární, škálovatelný technologický základ, který přeneseme i do značek VW, a uděláme to takovým způsobem, který stále umožní každé značce vyjádřit její vlastní identitu.“ Řekl k tomu Bensaid. „Každá značka bude mít své vlastní uživatelské rozhraní, vzhled a celkový dojem. Každá značka bude mít své vlastní nastavení odpružení, ale útroby vozidla budou vytvořeny na základě stejné technologie a softwarové architektury.“ V tomto případě nejde o samotnou fyzickou platformu, ty bude Volkswagen stále využívat své vlastní.
Společný podnik, nazvaný Rivian and Volkswagen Group Technologies, se zaměřuje na vývoj škálovatelných softwarově definovaných automobilových platforem (SDV). Klíčovou součástí technologie je zonální architektura společnosti Rivian, která snižuje počet elektronických řídicích jednotek a zjednodušuje kabeláž vozidla, což má vést k nižším nákladům a zlepšení spolehlivosti systému. V současné verzi se díky tomu podařilo snížit počet ECU jednotek a zkrátit kabeláž v autě o 2,5 kilometru a snížit tím i váhu o 20 kg.
Volkswagen už dříve potvrdil, že prvním modelem využívajícím techniku Rivianu bude malý elektromobil vycházející z konceptu ID.Every1. Kai Grünitz, člen představenstva značky Volkswagen odpovědný za technický vývoj, uvedl, že nejmenší ID bude první model v celé skupině VW, který použije „zcela novou, obzvláště výkonnou softwarovou architekturu.“ Podle Bensaida malá novinka přejme softwarovou architekturu Rivianu R2 „v podstatě beze změny“.

Se sériovou produkcí se počítá až v roce 2027, o rok dříve se ale na trh dostane o něco větší Volkswagen ID.2all, který ještě využije primárně vlastní vývoj VW. Do Evropy by se ale měl dostat právě i Rivian R2, jen zatím není známo kdy. Novou techniku mají využít také další značky koncernu Volkswagen, včetně škodovky.
Spojenectví s Rivianem přišlo po sérii problémů s vývojem software, který dostala na starost divize nazvaná Cariad. Dotklo se to modelů uvedených na trh, i zcela nových, které se kvůli tomu opozdily. Kromě Rivianu se Volkswagen spojil také s čínskou automobilkou Xpeng, která bude poskytovat techniku pro modely VW určené pro tamní trh.
Zdroj: Yahoo Finance, zdroj foto: Rivian a VW, zdroj videa: Volkswagen