Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Výroba vozů Škoda v Indii
Škoda Kylaq
Škoda Kylaq
Škoda Kylaq
124 Fotogalerie

Škoda slaví 25 let na indickém trhu. V nejlidnatější zemi světa se jí ale zatím nedaří

Ondřej Šámal

Od položení základního kamenu prvního závodu Škody v indickém městě Čhátrapati Sambhadžinagar uplynulo 25 let. Mladoboleslavské značce se přesto v této nejlidnatější zemi nepodařilo zcela prorazit. Alespoň zatím.

Ze Škodovky se po revoluci stala doslova globální značka, která vedle Evropy působila také v Rusku, Číně, Austrálii a třeba též v Indii. Jenže po ruské invazi na Ukrajinu se česká automobilka z jednoho ze svých nejvýznamnějších trhů stáhla, přitom zde ročně prodávala okolo 90 tisíc aut. Čínská eskapáda by zase možná vydala možná na samostatný román.

Škodovka zde sice nevyrábí přímo, ale v rámci spřízněných společností mateřského Volkswagenu a čínských partnerů, přesto se Čína pro Škodu stala největším světovým odbytištěm. V roce 2018 zde zaznamenala 341 tisíc prodaných vozů, v Česku to v témže roce bylo „pouze“ 84.172 aut. Jenže právě od té doby čísla na největším světovém trhu dramaticky padají. Loni zde mladoboleslavští zaznamenali pouze 17.500 aut, dlouho očekávaný konec Škody v Číně je tudíž opět blíže.

Teoretický výpadek téměř půl milionu prodaných aut (Čína + Rusko) se česká automobilka snaží vyrovnat působením na jiných trzích s velkým potenciálem. Vedle Kazachstánu zamířila také třeba do Vietnamu.

Už 25 let pak Škoda působí v Indii, se 1,45 miliardy obyvateli nejlidnatější zemi světa (Čína má asi o 30 milionů lidí méně). Od roku 2018 zde dokonce stojí v čele obchodních aktivit celého koncernu Volkswagen, vedle montážních linek v Čhátrapati Sambhajinagaru a výrobního závodu v Púně zde Škoda zřídila i Technologické centrum.

Video placeholder
Škoda Kylaq • Škoda

Aktuálně v Indii nabízí hned trojici lokalizovaných modelů Slavia, Kushaq a čerstvě uvedený Kylaq (plus ještě SUV Kodiaq první generace), který během deseti dnů získal 10 tisíc objednávek. Právě posledně jmenovaná novinka má Škodě pomoci k dosažení 100.000 prodaných automobilů v roce 2026. Loni zde přitom česká automobilka prodala pouze 36 tisíc vozů, meziročně o 26,3 % méně.

Indický trh totiž navzdory své velikosti ani zdaleka nedosahuje potenciálu toho čínského. Zatímco v Číně se v roce 2024 prodalo 31,4 milionu vozidel, v Indii pouze 4,3 milionu osobních aut. Velkou část trhu navíc ovládá poměrně malý počet automobilek.

Zcela suverénní Maruti Suzuki si loni připsalo 1,79 milionu prodaných automobilů, mimochodem nejvíce v historii. Společnost Hyundai zaznamenala 605 tisíc vozů, Tata Motors zhruba 565 tisíc aut a Kia lehce přes 326.000 kusů. Přes 76 % trhu tudíž připadá na čtyři vyjmenované automobilky. Prostor pro ostatní je velmi omezený.

Indie je také v porovnání s Čínou výrazně chudší. Jestliže HDP na obyvatele v Číně dosahuje asi 13.870 dolarů (v přepočtu 335.300 Kč), v Indii je to pouze 2940 dolarů neboli 71 tisíc korun. Byť tento ukazatel není zcela vypovídající, přesto poskytuje dostatečný pohled na koupěschopnost tamního obyvatelstva.

Škoda je přitom v Indii považována spíše za prémiovou značku, byť například zmíněný crossover Kylaq zde začíná v přepočtu na 220.000 Kč. Škoda Kushaq startuje na 304 tisících, za sedan Slavia Indové zaplatí necelých 300 tisíc. Nejdráž vychází první provedení Škody Kodiaq, konkrétně asi na 1.145.000 českých korun. Mimochodem nejprodávanější osobní automobil v Indii v roce 2024 v podobě malého crossoveru Tata Punch začíná na 173.000 Kč.