Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Škoda Superb Combi GreenLine (77 kW) – Reálný test spotřeby

Aleš Jungmann Aleš Jungmann 18. 4. 2014
41
236
Zobrazit náhledy (41)
Škoda Superb Škoda Superb Škoda Superb Škoda Superb Škoda Superb Škoda Superb Škoda Superb Škoda Superb Škoda Superb Škoda Superb Škoda Superb Škoda Superb Škoda Superb Škoda Superb Škoda Superb Škoda Superb Škoda Superb Škoda Superb Škoda Superb Škoda Superb Škoda Superb Škoda Superb Škoda Superb Škoda Superb Škoda Superb Škoda Superb Škoda Superb Škoda Superb Škoda Superb Škoda Superb Škoda Superb Škoda Superb Škoda Superb Škoda Superb Škoda Superb Škoda Superb
Škoda Superb Greenline by měla být extrémně úsporná. Co tedy předvede při plném naložení na dlouhé cestě?

Testy spotřeby jsou často tak trochu výstřelem do tmy: zjistíme velmi přesně spotřebu zkoušeného automobilu na daném úseku, ale co to řekne běžnému čtenáři, který jezdí mezi dvěma “svými” městy? Když odhlédneme od odečtených údajů při ustálené rychlosti 100 nebo 130 km/h, není spotřeba na konci testu příliš vypovídající. Jistě, pro orientaci a srovnání stačí, ale úplně ideální to také není.

Tentokráte jsme se rozhodli pro opravdový test „ze života“. Srovnali jsme totiž Superb Combi GreenLine, vybavený přeplňovanou vznětovou šestnáctistovkou o výkonu 77 kW, se starší Škodou Octavia Combi vybavenou stejně silnou pohonnou jednotkou. Ta sice měla výhodu nižší pohotovostní hmotnosti, nicméně pouze pětistupňovou manuální převodovku.

Oba vozy byly obsazeny čtyřmi osobami, jejich přibližně stejně těžkou bagáží a také nesly na střeše stejně velké boxy na lyže. Asi tušíte, že cesta s úspornou Škodou tentokráte nevedla do Chorvatska, ale na hory: do italského lyžařského střediska Bormio. Z Prahy se do Bormia můžete vydat několika trasami, k nejoblíbenějším patří ta přes Plzeň, Mnichov, Innsbruck a Livigno. Jde sice o trochu delší variantu (cca 760 km), nicméně odměnou vám bude litr nafty za 28 korun. Livigno si totiž stále drží pozici bezcelní zóny.

skoda strednitrida superb testy skoda strednitrida superb testy
 

Ale zpět k našemu testu. Vyrážíme z okraje Prahy a dodržujeme předpisovou stotřicítku, na německých dálnicích pak (kde je to možné) jedeme o něco rychleji. V okamžiku, kdy rychloměr obou vozů ukazuje shodně 140 km/h odečítáme otáčky motoru. Není překvapením, že Superb na šestku točí nezanedbatelně méně, přesněji 2.300 min-1, zatímco Octavia 2.600 min -1. Výhoda lehce svižnějšího pružného zrychlení (pokud si Superb nepodřadí) je zde nicotná ve srovnání s horší spotřebou. Dálniční přesun o délce 600 kilometrů lze s naloženým Superbem absolvovat za 5,5 litru, Octavia byla přibližně o litr náročnější.

Na okresních silnicích, kde se cestuje rychlostí 80 až 100 km/h, je rozdíl mezi oběma vozy zanedbatelný. Jakmile se však cesta začne výrazněji klikatit a vést do kopce, ztrácí Superb svou suverenitu. Zatímco „šplhací“ třetí převodový stupeň v Octavii je pro Alpy ideální, řidič Superbu stojí před problémem: jet také na trojku a mít „zbytečně“ o něco vyšší otáčky, nebo přeřadit na čtyřku, která se však potýká s ostře vymezeným turboefektem pod 1.500 otáčkami, a je na jízdu do kopce s naplněným autem o poznání méně vhodná? Výsledkem je naopak vyšší spotřeba Superbu, kdy jízda po okresce v horských oblastech znamenala odběr přes 6,5 litru nafty na 100 kilometrů, zatímco u Octavie spotřeba nepřekonala hranici šesti litrů.

Celková spotřeba po dotankování je 5,8 litru pro Superb Combi GreenLine a 6,5 l pro Octavii Combi. Uvážíme-li, že jde o svižnou jízdu plně naplněných vozů se střešními boxy a na zimních pneumatikách, je na místě uctivá poklona oběma sokům. Vítěz však může být jenom jeden: větší a prostornější Superb spálil během cesty přibližně o pět litrů nafty méně a ani nemuselo dojít na dotankování v Livignu: teoretický jízdní dosah vychází na více než 1000 kilometrů. Znovu to zopakujme: jde o plně naložený automobil střední třídy...

Není všechno paráda

Verze GreenLine obsahuje mimo jiné aerodynamické úpravy spodní části vozu, rekuperaci brzdné energie, snížený součinitel čelního odporu vzduchu (přibližně o jednu a půl setiny na 0,28), systém Start-stop, litá 16" kola, pneumatiky s nižším valivým odporem či sportovní podvozek.

Ačkoliv se to na první pohled může zdát trochu zvláštní, není kombinace sportovního podvozku a šestnáctipalcových kol vůbec špatná. Ba naopak, velmi se blíží tatínkovskému ideálu, kdy automobil solidně zvládá menší nerovnosti a v zatáčkách neplave a nenaklání se. Sportování příliš nepřejí vysoké bočnice pneumatik, nicméně jistota v rychle projížděných táhlých pasážích je devizou této specifikace.

skoda strednitrida superb testy skoda strednitrida superb testy
 

Horší je to s hlukem. Rádce pro volbu převodu se snaží motivovat k ještě nižším otáčkám – za optimum považuje 1500 min1. Superb GreenLine se ani při takovém použití netrápí, trpí ale posádka. Odhlučnění motoru přece jenom není z nejlepších a v nízkých otáčkách při sebemenší zátěži obtěžuje agregát posádku duněním na ne zrovna příjemné frekvenci. Otazník visí i nad o 15 mm sníženou světlostí, která má nyní pouze 126 mm. Nebude to při dlouhém rozvoru vadit? My jsme si nikde neškrtli, ale například i s vědomím trendu stavby stále zákeřnějších masivních zpomalovacích prahů máme v tomto ohledu jistou obavu.

Na závěr jedna malá poznámka směrem k audiosystému. Ten sice hraje, i díky deseti reproduktorům, velmi hezky, měl však problémy s připojením přehrávače přes vstup AUX. Občas se stávalo, že se vstup po zastavení a zhasnutí motoru lidově řečeno zasekl a dokud jste jej v nastavení manuálně neresetovali, hudbu jste nepřehráli. Autorádio však fungovalo bez omezení dál.

Závěr

To, že Škoda Superb GreenLine bude na své cestě úsporná, bylo jasné už předem. Překvapivé je, jak díky několika málo vylepšením a zástavbě šestistupňové převodovky dokázal velký, prostorný automobil dosáhnout o více než 10 % lepší spotřeby ve srovnání s „běžným“ českým rodinným vozem, Octavií Combi 1.6 TDI o shodném výkonu 77 kW. Jak jsme však zjistili na vlastní kůži, výrazné šetření nastává až při nájezdu na dálnici, tam GreenLine dominuje.

skoda strednitrida superb testy skoda strednitrida superb testy
 

Nejlevnější verze modelu574.900 Kč (Combi 1.4 TSI/92 kW Active)
Základ s testovaným motorem604.900 Kč (Combi 1.6 TDI/77 kW Active)
Testovaný vůz s výbavou851.900 Kč (Combi 1.6 TDI/77 kW Elegance)

Plusy

  • Úsporný motor
  • Nadprůměrný prostor v podélném směru
  • Velikost zavazadlového prostoru
  • Dílenské zpracování, odkládací přihrádky
  • Solidní jízdní vlastnosti
  • Užitečná hmotnost

Minusy

  • Po sklopení sedadel nevznikne zcela rovná plocha
  • Nutnost sklopit zadní sedáky
  • Odhlučnění motoru
  • Malá vnitřní šířka interiéru
  • Problémy s přípojkou AUX

Témata
Škoda Superb Combi GreenLine (77 kW)
Cena základní sestavy 766 900 Kč
Výbava základní sestavy ESP, šest airbagů, úchyty dětských sedaček Isofix s pásem TopTether na zadních sedadlech, bixenonové světlomety, diodové denní svícení, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, elektricky nastavitelné sedadlo řidiče a spolujezdce s bederními opěrami, zadní sedadlo dělené a sklopné v poměru 3:2 s loketní opěrou s odkládací schránkou, palubní počítač, autorádio, dvouzónová klimatizace, elektrické ovládání bočních oken vpředu, elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zrcátka, elektricky otevírané páté dveře, tempomat, bezklíčové ovládání dveří a startování, označení GreenLine na zadním víku a přední mřížce, aerodynamické úpravy spodní části vozu, rekuperaci brzdné energie, snížený součinitel odporu vzduchu, systém Start-stop, litá 16" kola, pneumatiky s nižším valivým odporem, sportovní podvozek atd. Kč
Cena testované sestavy 851 900 Kč
Výbava testované sestavy Navigační systém Columbus s TV (+46.400,-), panoramatická střecha (+32.500,-), podlaha zavazadelníku s hliníkovými lištami (+4.700,-), stínící rola pro zadní sedadla (+3.600,-) atd. Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1598
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 77 / 4400
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 250 / 1500 - 2500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 195
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 12.3
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 5.2 / 3.7 / 4.3
Emise CO2: 111
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 633 / 1865
Objem nádrže (l): 60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1466 / 638
Rozměr pneu: 205/55 R 16
Škoda Superb Combi GreenLine (77 kW)
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4833
b) šířka (mm): 1817
c) výška (mm): 1496
d) rozvor (mm): 2761
e) rozchod vpředu (mm): 1545
f) rozchod vzadu (mm): 1517
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 850 / 1080
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 740 / 1030
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1060
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 990
k) šířka vpředu (mm): 1490
l) šířka vzadu (mm): 1450
délka sedáku vpředu (mm): 490
délka sedáku vzadu (mm): 480
výška opěradla vpředu (mm): 660
výška opěradla vzadu (mm): 620

Diskuse: Přidat názor

Názor na spotřebu
unknowov
| 24. 4. 2014
Já jen přidám své zkušenosti s tím autem jen starším rv2011. Jezdím více, cca 60tkm za rok a jsem s autem moc spokojen, neměnil bych. Je pravda, není výkon na rozdávání, ale jde to. Na dálnice nepotřebuji vůbec navíc. Moje spotřeba léto 5.2-5.3 dlouhodobá, zima 5.6-5.8. Z toho dálnice 70procent, kde dálnice jedu na tempomat stále 155-165km, mimo dálnici tam moc navýběr není...jedu. Jen pohodlí a vše co superb přináší mi vyhovuje úplně. Neměnil bych, proto jsem četl tuto recenzi a diskuzi.
PS: no když jedu na SK 300km, kde nejsou dálnice, tak mám spotřebu 4.5, pokud jede žena tak 3.7, asi tak k autu.
Avatar - Emel
Realny test DALNICNI spotreby
Emel
| 24. 4. 2014
Jedna základní teze, na které bych se rád shodl:
"Pokud bys z té šestky podřadil na čtyřku, tak budeš mít sice stejný moment na klice, ale auto bude zrychlovat lépe."

Souhlasíš nebo trváš na tom, že zrychlení je určeno momentem na klice?
Realny test DALNICNI spotreby
Řidič007
| 24. 4. 2014
VŠ mám technického směru a kdysi jsem jezdil do vrchu - Golf Rabbit 1500.
Psal jsem, že přenos kroutícího momentU z osy klikovky na osu kola závisí na převodovce. Zrychlení závisí také na poloměru kola při daném kroutícím momentu. Platí to obecně. Polopatická pomůcka: Momentovým klíčem nastaveným na určitý točivý moment můžeš točit jak chceš, ale "krouťák" zůstává stejný(ten nastavený). A když ho máš nastavený na 250Nm, což je max. hodnota uvedená pro Superba, tak větší (než maximální :-) nezískáš. A když ho máš max. na ose motoru, tak bude max. na ose kola a tím je dáné i zrychlení. OD ZAČÁTKU MÁME NA MYSLI RYCHL. STUPEŃ 6, PŘI KTERÉM MÁ BÝT NA OSE KOLA JIŽ OD 1500 OT. NEJVĚTŠÍ KROUTÍCÍ MOMENT A PŘITOM SUPERB "DUNÍ A CHCÍPÁ".
Avatar - Emel
Realny test DALNICNI spotreby
Emel
| 24. 4. 2014
Doufám, že ta VŠ nebyla technického směru, protože za větu "na výkonu nezáleží tedy naprosto vůbec" bych si u nás zopakoval ročník i na gymplu.

Když už to vzdělávací systém zanedbal, přečti si detailní příklad od Mino21 abys pochopil, že naopak nezáleží na točivém momentu na klice, ale pouze na výkonu:
[odkaz]
Na trojce točíš 5300 otáček. Tam máš 226 Nm, tj. 226*5300/9549 = 125kW. Převod je 1,321 (trojka) * 3,304 (stálý převod) = 4,365 (celkový převod), tedy na kola se ti dostává 226*4,365 = 986 Nm posílaných na kola.

Přeřadíš na čtyřku, 3900 otáček (tzn. více než 3800). Tu se dostaneš na vyšší točivý moment motoru 307 Nm. Dosahovaný výkon je 307*3900/9549 = 125kW. Tedy pořád stejně. Převod je 0,97 (čtyřka) * 3,304 (stálý převod) = 3,205 (celkový převod). Všimni si, 4,365/3,205 = 1,36 stejně jako 5300/3900 = 1,36. O tolik, o kolik se ti prodloužil převod, o tolik se ti snížily otáčky. A teď přijde to nejlepší, 307Nm * 3,205 = 984 Nm posílaných na kola.

Tedy, změnil se převod, změnily se otáčky, změnil se točivý moment motoru, ale nezměnil se výkon ani točivý moment na kolech. Výkon a točivý moment na kolech jsou dvě veličiny, které se mění společně. O kolik se při dané rychlosti změní jedna veličina, o tolik se změní druhá. Mám-li např. konstantní točivý moment, tak pokud prodloužím převod třeba o 10%, o tolik se sníží výkon (o 10% totiž klesly otáčky) a o tolik se sníží i točivý moment na kolech (o 10% se totiž snížilo násobení převodem).
Realny test DALNICNI spotreby
Řidič007
| 24. 4. 2014
"Těch 25 kg na páce dlouhé 1m" je na ose klikovky motoru. Dále pak platí kupecké počty: Převodovka (pro zjednodušení zahrnuji i stálý převod) je do pomala, tudíž se zvedne v poměru převodů převodovky "krouták". Další změna "krouťáku" je závislá od poloměru kola, čím větší poloměr, tím menší "krouťák". Zrychlení auta je tedy dáno jeho převody a udávaným "krouťákem" na ose motoru. Na v ý k o n u nezáleží tedy naprosto v ů b e c. Nepřímo ale opravdu záleží na odporu vzduchu při měření zrychlení při různých rychlostech, hmotnosti auta a kupodivu i huštění pneumatik (větší tlak=menší valivý odpor a nižší "krouťák" - kolo je větší, s rychlosti roste odstředivá síla pneumatiky a tak se zase opět o trochu.sníží "krouťák", ale sníží valivý odpor. Já mám vzdělání VŠ za socialismu, ale věřím mu více než blafům škodovky.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku