Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Škoda v roce 2020: Sázka na novou Octavii a rozsáhlé oslavy 125 let od založení

David Bureš
Diskuze (4)

V letošním roce automobilka Škoda Auto oslaví 125 let od svého založení, co chystá rozsáhle oslavit. Z novinek se můžeme těšit hlavně na Octavii a několik jejích derivátů.

Rok 2019 byl pro automobilku Škoda Auto na domácím českém trhu úspěšný. Na svém kontě měla podle statistik SDA 85.895 registrovaných automobilů, což z ní s přehledem opět udělalo nejžádanější značku u nás. Její prodeje navíc na klesajícím trhu rostly, a tak dále navýšila svůj tržní podíl.

Meziročně si mladoboleslavská automobilka u nás pomohla o dvě procenta, jako jediná z top 4 značek si uchovala růst, díky čemuž její podíl na trhu vyrostl na 34,4 %. Prodaných aut (tedy zaplacených, ale třeba ještě neregistrovaných na spz) pak značka za rok 2019 hlásí dokonce 94.152. Silná pozice na domácím trhu je pro Škodu Auto důležitá i v tom, že přestože je dnes globálně zastoupená, stále jde o její klíčový trh. Česká republika je pořád třetí největší trh pro Škodu vůbec, více jejích aut se prodá jen v Číně a Německu.

Škoda Auto: Největší trhy mladoboleslavské automobilky v roce 2019
Poř. Trh Prodeje 2019 (ks)
1. Čína 282.038
2. Německo 191.213
3. Česká republika 94.152
4. Rusko 88.609
5. Velká Británie 75.159
6. Polsko 70.748
7. Francie 37.239
8. Španělsko 27.830
9. Rakousko 27.355
10. Itálie 26.928

Utužení již tak silné pozice se potvrzuje i v celkovém pořadí nejprodávanějších vozů u nás. V top 10 modelů za rok 2019 měla Škoda hned sedm zástupců. Vůbec nejvýše byla opět Octavia, 21.663 registrovaných kusů znamená, že zhruba každé jedenácté u nás evidované auto byla loni právě Octavia.

Nová Octavia i Enyaq iV

Právě nová generace Octavie je klíčovou novinkou automobilky pro letošní rok. Čtvrtá generace vozu sice byla oficiálně představena už loni, do prodeje se ale dostává až nyní. Navíc budou postupně debutovat i další deriváty – už na nadcházejícím autosalonu v Ženevě uvidíme sportovní verzi Octavia RS, poprvé nabízenou i ve formě plug-in hybridu. V druhém kvartálu se můžeme těšit i na blíže nespecifikovanou dostupnou variantu.

Druhou klíčovou novinkou pak bude Škoda Enyaq iV, elektrické SUV vycházející z konceptu Vision iV s novou platformou MEB určené výhradně pro elektromobily. Do prodeje se dostane až před koncem roku, k premiéře ale dojde ještě během prvního pololetí roku. V té době bude spuštěn i předprodej.

Prodejní a servisní síť už je na jeho příchod připravena. Všech 228 servisních míst v republice zvládne přijmout a opravit automobil s elektrickým pohonem. Trakční baterii nicméně opraví jen 11 servisních partnerů.

Vedoucí českého zastoupení Škody Auto Luboš Vlček v tomto směru zdůrazňuje, že elektromobily nejsou jediná cesta, kterou se automobilka do budoucna vydá. „Konvenční motory tu nadále budou. Zákazník si letos může vybrat z široké palety pohonů, jako je CNG, mildhybrid, plug-in hybrid a elektromobil, a tak to bude zachováno i do budoucna,“ říká Vlček s tím, že takhle širokou nabídku pohonů značka nikdy nenabízela.

V roce 2020 pomůže i CNG

I tyto novinky mají automobilce pomoci se splněním plánu prodat na českém trhu zhruba stejně automobilů jako loni, tedy cca 94.000 vozů, a zachovat si tržní podíl 34,4 %. Tento výhled se může na první pohled zdát jako méně optimistický, souvisí ale s tím, že podle odhadů registrace nových aut letos na českém trhu meziročně klesnou zhruba o procento. A to mimo jiné vlivem zpomalující se ekonomiky. První týdny letošního roku navíc těmto odhadům podle automobilky dávají za pravdu. Navzdory poklesu tak Škoda chce zachovat stávající úroveň prodejů.

Škoda Auto navíc věří, že letos do statistik už plně promluví také modely Scala a Kamiq, které se začaly prodávat až v průběhu loňského roku. Jejich prodeje má podpořit i nově nabízená verze na CNG, kterou podle vedení českého zastoupení v těchto modelech konečně více ocení také soukromí klienti.

Právě Kamiqem automobilka konečně pokryla tak populární segment malých SUV, dnes je tak Škoda Auto zastoupena v 82 % všech segmentů. Dnes už tak chybí jen v marginálních kategoriích, jako jsou MPV, kabriolety nebo třeba kupé, které pro velkoobjemového výrobce dnes už zkrátka nejsou obchodně zajímavé.

Klíčová role ojetin

Vedle nových automobilů se ale Škoda Auto zabývá také těmi ojetými, které prodává pod hlavičkou Škoda Plus. Ta byla loni už největším prodejcem aut z druhé ruky u nás, když podle automobilky překonala i dosavadní jedničku trhu s ojetinami, firmu AAA Auto. Letos je v plánu prodat 60.000 ojetin, což by byl meziroční nárůst o 10 %.

Dlouhodobým cílem je prodávat 100.000 ojetých automobilů ročně, na což už je prodejní síť Škoda Plus (čítající 140 míst) připravena. Hlavně chce ale firma kultivovat obchod s ojetinami.

Vedle prodejních cílů má ale mladoboleslavská automobilka letos i jednu milou povinnost. Bude slavit 125 let od svého založení, což chce řádně oslavit. Už se začalo nabídnutím modelů v akční edici 125 let a pokračovat se bude dalšími akcemi, mimo jiné roadshow po České republice. Značka chce rovněž letos více připomínat svá historická auta.

David Bureš
Diskuze (4)

Doporučujeme

Avatar - rohYpnol
20. 2. 2020 15:38
Re: Enyaq
Hrozně by mě zajímalo, kolik Enyaqů se musí prodat (předpoklad), aby se nějaq zaplatil vývoj aby automobilka nebyla ve ztrátě...?
Avatar - rohYpnol
20. 2. 2020 15:24
Re: Enyaq
No, největší automobilový průšvih se tedy odkládá?? Na svůj konec se nikdo netěší, to je jasné...
20. 2. 2020 11:47
Enyaq
Měl mít zahájení prodeje v listopadu 2020,ale kvůli nedostatku baterií je zahájení termínu posunuté.Nový termín není znám.
20. 2. 2020 11:25
Roadshow
Jsou nějaké bližší informace o roadshow ?