Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Škoda zahájila novou sezónu na Rally Monte Carlo druhým místem

Škoda Fabia
Škoda Fabia
Škoda Fabia
Škoda Fabia
27 Fotogalerie
Diskuze (21)
Freddy Loix startující s vozem Škoda Fabia Super2000 za tovární tým Škoda Motorsport obsadil výtečné druhé místo na nejslavnější soutěži světa. Do jejího průběhu významným způsobem promluvilo rychle se měnící počasí, což je pro tuto rally typické.

Letošní Rally Monte Carlo připravila pro jezdce 13 rychlostních zkoušek o délce 337 kilometrů rozdělených do tří dnů. Soutěž rozjel v úvodní středeční etapě čítající čtyři rychlostní zkoušky a 128 kilometrů nejlépe Juho Hänninen z továrního týmu Škoda Motorsport, který si vytvořil slibný náskok 45 sekund. Zdárně mu sekundoval na druhé místě Freddy Loix. Celá etapa se jela na suchém asfaltu, kde Juho potvrdil svůj výkonnostní vzestup na tomto povrchu. Podobné podmínky panovaly i polovinu čtvrteční etapy, ve kterých na jezdce čekaly čtyři RZ a 94 km a ve kterých Hänninen soustavně navyšoval náskok.

Druhá polovina dne ukázala, proč je Rally Monte Carlo považována za legendární a nejtěžší soutěž, kde se vše může během chvíle otočit. Náhlý příval sněhu zaskočil piloty po odjetí ze servisní zóny a výměně pneumatik, jejich volba byla opačná než podmínky, které panovaly v tu chvíli na kompletně zasněžené trati. To znamenalo totální obrat v pořadí soutěže a dosud vedoucí Juho Hänninen se propadl na šestou pozici se ztrátou více než dvou minut. Freddy Loix zakončil druhou etapu na třetí příčce.

Závěrečný den připravil pro jezdce pět rychlostních zkoušek (115 km) a dlouhý přejezd z oblasti města Valence až do hor kolem Monte Carla, kde se jely závěrečné a divácky přitažlivé noční erzety, všechny na suchém asfaltovém povrchu. Piloti vozů Škoda se po neúspěšném čtvrtku nechtěli vzdát bez boje, Freddy Loix se nakonec posunul na výborné druhé místo, Juho Hänninen skončil šestý, Nicolas Vouilloz sedmý a Jan Kopecký osmý.

Michal Hrabánek, šéf týmu Škoda Motorsport, úvodní soutěž šampionátu IRC komentuje: „Jsme samozřejmě zklamaní, protože na tuto soutěž jsme nastupovali s cílem nejvyšším. Druhé místo na Monte Carlu rozhodně není špatným výsledkem, nicméně v celém týmu převažuje spíše smutek. Myslím ale, že za předvedený výkon se stydět nemusíme. Auta fungovala výborně všem našim posádkám, bohužel se nám nepodařilo včas zachytit náhlou změnu počasí. Celý tým zaslouží poděkování za poctivou přípravu a bojovný výkon.“

Freddy Loix: “Samozřejmě, že by vítězství bylo ještě lepší, ale musíme být spokojení. Zejména druhý den byl pro nás obtížný, ale nevzdávali jsme se a bojovali až do konce. Těším se na další spolupráci s týmem Škoda Motorsport, Fabia Super 2000 fungovala opět výtečně.“

Juho Hänninen: „Skvěle rozjetý závod jsme si prohráli vlastní chybou. Je to pro nás ponaučení pro příště, musíme se dívat do budoucna. Před osudnou volbou pneumatik jsme měli několik možností, rozhodli jsem se však pro tu, která nebyla optimální.“

Nicolas Vouilloz: „Bylo na nás ze začátku znát, že jsme téměř rok nezávodili. Dostávali jsme se pomalu do tempa zejména v rychlých pasážích, dnes to však bylo již dobré. Po nešťastném defektu hned v první erzetě jsem s výsledkem spokojen, více se již dokázat nedalo. Těším se, že si s Fabií ještě letos zazávodím.“

Jan Kopecký: „Opět nám nepřálo štěstí ve volbě pneumatik a risk, který jsme podstoupili, nakonec přinesl obrovskou ztrátu. Auto fungovalo skvěle, za to patří dík celému týmu.“

Poznámka pod čarou

Rally Monte Carlo měla pro značku Škoda vždy mimořádný význam. Na mezinárodní soutěžní scéně není známějšího závodu. Tradiční rallye se v horách nad Monakem koná už 100 let.

Soutěžní speciál Škoda Fabia Super2000 se na monacké rally poprvé představil v roce 2009. Hned při svém debutu dosáhl vynikajících výsledků ve své kategorii: v roce 2009 obsadil čtvrté místo, v roce 2010 pak druhé, třetí a páté místo.

Škoda 130 RS, jeden z vůbec nejúspěšnějších vozů kategorie 1300 cm3 v historii automobilového sportu, vybojovala pro značku Škoda řadu cenných trofejí, například na Rally Monte Carlo 1977, kde tyto vozy obsadily první a druhé místo ve své kategorii.

V lednu 1936 se dva vozy ve sportovní verzi roadsteru Škoda Popular na Rally Monte Carlo v kategorii 1500 cm3 umístily na druhém a třetím místě. Tento mimořádný výkon při tak náročném vytrvalostním závodě inspiroval automobilku v Mladé Boleslavi k výrobě 70 mimořádných modelů Popular Sport, které už tehdy zákazníkům umožňovaly neopakovatelné sportovní zážitky (těmto vozů se dodnes říká Populár „Monte Carlo“).

Vstoupit do diskuze (21)