Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Škoda
Škoda
Škoda
Škoda
23 Fotogalerie

Škodovka spouští bezpečnostní kampaň s nemalým cílem. Co je to Bezpečný pátek?

Mladoboleslavská automobilka se dlouhodobě věnuje studii dopravních nehod a na jejich základě se snaží zlepšovat bezpečnost vlastních produktů. V rámci prevence nyní představuje projekt Bezpečný pátek.

Škodovka si nás tento týden pozvala do Mladé Boleslavi, abychom se seznámili s jejími aktivitami v oblasti bezpečnosti, přičemž stěžejním bodem akce se nakonec stalo odhalení projektu Bezpečný pátek.

Ještě před představením této bezpečnostní mise pár faktů na úvod: automobilka v posledních deseti letech analyzovala více než tisícovku reálných dopravních nehod, posílala k nim své experty a zpracovávala data o incidentech a prostředí, ve kterém se staly. Výzkum prozrazuje, že za 99,8 % úmrtí při dopravních nehodách může člověk.

A jistě nepřekvapí, že nejrizikovějším dnem na českých silnicích je pátek. Zaměříme-li se na loňský rok, událo se na českých silnicích 103.821 dopravních nehod, z nichž 17 453 (22 %) o posledním všedním dnu týdne. Má to své důvody. Na silnicích je více aut, lidé se přesouvají z měst na venkov a nekoncentrují se na řízení. Psychologové pro to dokonce mají vlastní termín, tzv. „syndrom víkendové hlavy“.

Škodovka se tohoto tématu chytla a odstartovala kampaň, jejíž cíl rozhodně není skromný. Situaci na českých silnicích chce otočit a z pátku udělat nejbezpečnější den. Projekt získal partnerskou záštitu od dopravní policie ČR, asociace Záchranný kruh a neziskové organizace Tým silniční bezpečnosti.

Bezpečný pátek cílí na všechny řidiče, ale nejsou to jen oni, koho chce Škodovka o bezpečnosti preventivně informovat. I proto jsme v rámci tiskové konference navštívili základní školu v Mladé Boleslavi, kde byla jedna hodina vyhrazena prezentaci o bezpečnosti na silnicích. Žáci druhé třídy byli snaživí a výuku si užívali (snad to nebylo jen kvůli tomu, že jim odpadla matematika).

Trochu hrozivý byl počet rukou prcků, kteří se přiznali, že se v autě sem tam nepřipoutají a rodičům to nikterak nevadí. Aby výuka tento nešvar eliminovala, bylo dětem puštěno video, které ukazovalo figurínu v dětské autosedačce havarující v rychlosti 50 km/h. Soudě dle sborového zahučení věřím, že příště už si ratolesti jízdu v nepřipoutané sedačce více rozmyslí.

Praktická ukázka zahrnovala i zkoušku aplikace projektu Bezpečné cesty. Jde o tzv. interaktivní přecházení, na kterém si děti mohou simulovat situace z reálného provozu a systém je „učí“, jak správně a bezpečně přejít. Zajímavá je i ukázka brzdné dráhy. Suchá čísla dětem v lavicích mnoho neřeknou. Mnohem větší smysl má aplikace, která ukazuje rozdíly v brzdné dráze při různých rychlostech.

Těžkých zranění je méně, úmrtí bohužel ne

Statistiky dále ukazují, jak se daří naplňovat národní strategii pro rok 2020, která si dává za cíl konstantně snižovat počet těžkých zranění a usmrcení na českých silnicích. Projekt odstartoval roku 2009, kdy se v Česku těžce zranilo 3536 osob. Do roku 2017 měl tento počet klesnout na 2518. Dařilo se dokonce ještě o něco lépe, s těžkými zraněními opouštělo místo nehod „jen“ 2339 lidí.

Údaje o smrtelných nehodách už bohužel tak lichotivé nejsou. V roce 2009 přišlo na tuzemských silnicích o život 832 lidí. Loni jich dle národní strategie mělo být 466, avšak počet byl o 36 osob vyšší. Nejvýraznější odchylku od zavedení strategie ale zaznamenáváme v roce 2015, kdy předpoklad hovořil o 557 zesnulých, celkem jich ovšem bylo o 103 více.