Pamatujete? Toto jsou nejslavnější limitované edice vozů Škoda!
1997: Škoda Felicia VR6 od Awesome GTI (1 ks)
Na tuningové scéně proběhla celá řada operací, při nichž získala felicia větší srdce z koncernových příbuzných. Žluťásek s motorem Volkswagen 2.8 VR6 je natolik profesionální počin, navíc posvěcený samotnou Škodou, že jsme se jej rozhodli zařadit do našeho výčtu, byť vznikl jediný kus. Zakázku na výstavní, nicméně plně funkční exponát zadal britský dovozce Škody specializované firmě Awesome GTI, aby prezentoval potenciál tehdy prodávané feldy. V notně upravené a zesílené přídi se usadil šestiválec z Golfu VR6 o výkonu 150 kW a točivém momentu 270 Nm. Navíc dostal ostřejší vačky, zakázkový výfuk i sání, takže asi ještě trochu posílil. Na brzdě ale auto změřeno nebylo. Při stavbě byla použita řada komponent od Volkswagenu, například chladič a řízení z golfu nebo brzdy z corrada. Kola Ace obouvají pneumatiky 205/40 R17. Křiklavá žlutá se promítá také do interiéru, kde ji najdeme na sedadlech, dveřích i v přístrojovém štítu – tyto díly pocházejí z volnočasového pickupu Felicia Fun, stejně jako barva samotná. Kanárkový showcar najel v rámci reprezentace značky jen pár mil a dnes je v soukromých rukou.
2001: Škoda Octavia RS WRC Edition 100 (100 ks)
Zřejmě nejznámější boleslavskou limitkou je stokusová série Octavie RS první generace v závodních barvách. Oslavovala sto let Škody v motorsportu
a od standardního RS 1.8 Turbo 132 kW se lišila pouze vzhledově. Kromě typických polepů vůz dostal bílá sedmnáctipalcová kola Spider, prahové lišty s logem motorsportu a do výbavy xenonová světla či ESP. Štítek na palubní desce pak prozrazuje pořadové číslo v limitované řadě. Na českém trhu stála výroční edice 895.000 Kč, zatímco běžné RS startovalo na částce 680.900 Kč. Podle fanouškovské základny se u nás prodalo 37 kousků z celkem 75 aut s levostranným řízením, 25 jich mělo řízení vpravo.
2006: Škoda Octavia GT
Mimořádná obliba první Octavie RS v Řecku motivovala Škodovku, aby dopřála tomuto trhu nášup i v době, kdy už se u nás vesele prodávala druhá generace tohoto modelu a první se s osekanou výbavou nabízela jako Octavia Tour. Zatímco v Česku tak bylo jedinou rychlou octavií dvojkové „ereso“, na Balkán zamířila speciální dávka první generace nazvaná Octavia GT. Šlo o původní variantu RS, ale s motorem 1.8 Turbo posíleným ze 132 na 142 kW. Řecko bylo v daném období druhým největším odbytištěm Octavie RS, zamířilo tam 20 % produkce. Víc se prodalo jen ve Velké Británii (44 %). Zajímavostí řeckého trhu byla také Fabia Sport Edition, která vypadala jako RS, ale měla jen silnější verzi atmosférické čtrnáctistovky s 85 kW.
2007: Škoda Fabia RS Special Edition (1000 ks)
Na rozloučenou s první generací Fabie RS vznikla tisícikusová edice určená především pro největší trh RS, Velkou Británii. Tam putovaly asi dvě třetiny výročního modelu. Fabia dostala modrou metalízu Race z Octavie II RS, červené brzdiče, černá kožená sedadla s vyraženým pořadovým číslem, tmavá zadní okna, měnič na CD a tempomat. Druhým nejvýznamnějším odbytištěm Fabie RS bylo Švýcarsko a do něj putovala stovka ještě vyšperkovanějších kousků nazvaných Swiss Blue Edition. V podstatě šlo o limitovanou edici z limitované edice. Těchto sto fabií dostalo modré čalounění sedadel z alcantary, xenony a velký displej palubního počítače, naopak jim chyběl měnič CD a tempomat. Zbytek tisícikusové série, tedy asi 150 fabií, se pak rozptýlil po Evropě včetně Česka a Slovenska, ale už s běžnými látkovými sedadly a různým označením – například Last Edition.
Škoda Octavia RS Limited Edition (500 ks)
S faceliftem přišla do Velké Británie pětisetkusová série Octavie RS s rozšířenou výbavou. Zákazník získal tehdy nové rádio Bolero, tempomat, tříramenný volant, velký palubní počítač a speciální kožené čalounění v italském stylu, přičemž na sedadlech byla cedulka s pořadovým číslem vozu. Exteriér ozdobila nová antracitová metalíza a pro tuto edici určená osmnáctipalcová kola. Na výběr bylo mezi mezi benzinem, dieselem, liftbackem a kombi.
2010: Škoda Fabia RS Edition S2000 (200 ks)
Na oslavu mistrovského titulu v rallyeovém šampionátu IRC vzniklo 200 kusů druhé generace Fabie RS v bojovém zbarvení. Základem bylo auto v zeleném laku Rallye s bílou střechou a bílými koly, polepy odpovídají soutěžnímu speciálu S2000. Pohon 1.4 TSI 132 kW s dvouspojkovým automatem se nezměnil.
2012: Škoda Octavia RS „Blackline“ (500 ks)
Další speciální Octavia RS se jmenovala Blackline, měla výhradně diesel a opět byla určena pouze pro britský trh. Za původní cenu vůz obsahoval výbavu v hodnotě 1905 liber zdarma (navigace, parkovací čidla, digitální příjem rádia, kožené čalounění) a jako estetický bonus černá kola, která dala jméno celé sérii. V nabídce byly pouze tři barvy: bílá, černá a modrá. Vzniklo pouze pět set naftových Octavií RS Blackline, o jejichž popularizaci se postarala mimo jiné vtipná reklama. V ní se Škoda omlouvala všem zbylým 62.640.500 Britům, na které se nedostalo.