Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Škodu Felicii jako sedan jste viděli? Vznikla ještě v 80. letech

Jan Zajíc Jan Zajíc 11. 4. 2020 • 16:49
70
5
Zobrazit náhledy (70)
Škoda Felicia sedan Škoda Felicia (1998) Škoda Felicia (1998) Škoda Felicia (1998) Škoda Felicia (1998) Škoda Felicia (1998) Škoda Felicia (1998) Škoda Felicia (1998) Škoda Felicia (1998) Škoda Felicia (1998) Škoda Felicia (1998) Škoda Felicia (1998) Škoda Felicia (1998) Škoda Felicia (1998) Škoda Felicia (1998) Škoda Felicia (1998) Škoda Felicia (1998) Škoda Felicia (1998) Škoda Felicia (1998) Škoda Felicia (1998) Škoda Felicia (1998) Škoda Felicia (1998) Škoda Felicia (1998) Škoda Felicia (1998) Škoda Felicia (1998) Škoda Felicia (1998) Škoda Felicia (1998) Škoda Felicia (1998) Škoda Felicia (1998) Škoda Felicia (1998) Škoda Felicia (1998) Škoda Felicia (1998) Škoda Felicia (1998) Škoda Felicia Combi Color Line (1998) Škoda Felicia Combi Color Line (1998) Škoda Felicia Combi Color Line (1998) Škoda Felicia Combi (1998) Škoda Felicia Combi (1998) Škoda Felicia Combi (1998) Škoda Felicia Combi (1998) Škoda Felicia Combi (1998) Škoda Felicia Combi (1998) Škoda Felicia Combi (1998) Škoda Felicia Combi (1998) Škoda Felicia Combi (1998) Škoda Felicia Combi (1998) Škoda Felicia Combi (1998) Škoda Felicia Combi Sport Line (1998) Škoda Felicia Combi Sport Line (1998) Škoda Felicia Combi Sport Line (1998) Škoda Felicia Combi Sport Line (1998) Škoda Felicia Combi Sport Line (1998) Škoda Felicia Combi Sport Line (1998) Škoda Felicia (2000) Škoda Felicia (2000) Škoda Felicia (2000) Škoda Fabia Sedan Škoda Fabia Sedan Škoda Fabia Sedan Škoda Fabia Sedan Škoda Fabia Sedan Škoda Fabia Sedan Škoda Fabia Sedan Škoda Fabia Sedan Škoda Fabia Sedan

Pětidveřový hatchback, kombík a užitkové verze. Jiné karosářské varianty moderní Škody Felicia mladoboleslavská automobilka nenabízela. Víte ale, že existuje Felicia i jako sedan?

Nejde samozřejmě o sériové provedení. A dokonce se nejedná ani o provedení, které by bylo blízce příbuzné produkční verzi Felicie. Příběh sedanu se totiž odehrál ještě před uvedením "feldy" na trh, na konci 80. let.

Tehdy byl čerstvou škodováckou novinkou Favorit, lidé v AZNP (Automobilové závody, národní podnik; tehdejší jméno automobilky Škoda) však už usilovně pracovali na jeho modernizaci.

A nebyli na to sami, auto vznikalo ve spolupráci se známým italským studiem Stile Bertone, které navrhlo už Škodu Favorit. Tentokrát firma měla připravit vizi omlazené podoby vozu - v karosářských verzích hatchback, kupé, kombi, pick-up a sedan.

Už na začátku roku 1989 studio Bertone stvořilo sádrovou maketu hatchbacku, krátce po ní vznikla výkresová dokumentace sedanu. Z té se následně na podzim v Mladé Boleslavi zrodil prototyp, postavený na podlahové plošině kombíku Forman, který je v mnoha ohledech zajímavý.

Na první pohled se podobá Favoritu, nemá ovšem tak hranaté tvary. Jiné jsou světlomety vpředu i vzadu, spodní části nárazníků dostaly lakování v barvě karoserie a poutavým detailem je spoiler na víku kufr.

Na zádi ale zaujme ještě jeden prvek - nápis Felicia 13LS. Minimálně v této podobě tedy Felicia sedan skutečně existovala.

Označení 13LS pak napovídá, že Felicia měla pod kapotou motor z Favoritu, automobilka však pracovala také na nových celohliníkových čtyřválcích. V plánu byly jednotky o objemech 1,4 a 1,6 litru. 

Začátkem roku 1990 byla maketa sedanu poslána k Bertonemu, kde se na ní mělo dále pracovat, stejně jako na dalších karosářských variantách. Jenže v dubnu automobilka projekt modernizace Favoritu zrušila.

V tu dobu se totiž řešilo, co s firmou vlastně bude. Za několik měsíců bylo jasno: 9. prosince roku 1990 československá vláda rozhodla, že partnerem mladoboleslavské automobilky bude německý Volkswagen.

A dál už ten příběh všichni dobře známe. V roce 1994 se začala vyrábět Škoda Felicia tak, jak ji známe. Tedy jako hatchback, který později následoval kombík a užitkové verze. Na sedan se už nedostalo.

Související články

Témata
11. 4. 2020 22:51
Re: Asi by to žralo o půl litru méně
Přesně tak, Favorit byl na svou dobu (a hlavně na šílené podmínky "reálného" socialismu) pravým zázrakem na kolech, ale aerodynamiku měl opravdu bídnou. Už jen ta šířka všech spár musela zvyšovat Cx o několik desetin... Od člověka z Česany (pamětníka) jsem slyšel, že když fávo VW přeměřil ve vlastním tunelu, naměřil Cx=0,42! Udávaná hodnota 0,36 byla opravdu jen propagačním číslem a vlhkým snem. Sám pan Hrdlička přiznal, že na byť jen trochu delší testování v tunelu u Pininfariny nebyl čas a ani peníze... Pamatuji se, že když se u Favoritu vyřadilo, auto zpomalovalo, jako by za sebou táhlo brzdový padák. Proto také byla extrémně dlouhá převodovka v kombinaci se stálým převodem 3,9 u 136 takový průšvih (jinak ale auto nemohlo splnit komunisty nařízenou hodnotu snížení normované spotřeby ve srovnání s řadou 742). Pozdější stálý převod 4,16 dal typu 135 mnohem lepší pružnost, i když měl o 3 kW a pár N.m méně. My jsme u našeho rodinného Favoritu 136 nechali převod 4,16 dodatečně namontovat, a bylo to opravdu jako pokropení živou vodou, a to při stejné spotřebě, protože z pětky se rázem stala normálně použitelná rychlost, a ne jen rychloběh pro sjíždění kopců či jízdě po dálnici s větrem v zádech... Také rázem definitivně zmizel otravný problém s klepáním motoru (který jsme předtím měli i při důsledném tankování benzínu Super).
U sériové Felicie už byla aerodynamika citelně lepší, ale opravdu zásadní redukci odporu vzduchu přinesla až jedničková Fabie.
11. 4. 2020 22:37
Re: Felicia
To jistě ano, ale je třeba si uvědomit, že designový návrh "německé" feldy byl o pěkných pár let mladší a bylo při něm počítáno s podstatně větším rozpočtem.
11. 4. 2020 22:35
Autor článku bohužel..
..v článku neuvedll asi nejradikálnější inovaci této modernizace, kterou pak neměla ani sériová Felicia - zrušení problematické lemovky střechy a zavedení dveří s rámy oken sahající až do ní.
Avatar - Ada je zase tady
11. 4. 2020 21:08
Asi by to žralo o půl litru méně
a to se počítá. Jinak samozřejmě vývoj této verze je obecně známou věcí. Ten kus na obrázku patří mezi úplně první, svědčí o tom ta netypická světla a hlavně blinkry.
Avatar - R32
11. 4. 2020 20:31
Felicia
Myslím, že pod VW to dopadlo lepšie...
Články odjinud