Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Škodu Felicii jako sedan jste viděli? Vznikla ještě v 80. letech

Škoda Felicia sedan
Škoda Felicia sedan
Škoda Felicia sedan
Škoda Felicia sedan
70 Fotogalerie
Diskuze (6)

Pětidveřový hatchback, kombík a užitkové verze. Jiné karosářské varianty moderní Škody Felicia mladoboleslavská automobilka nenabízela. Víte ale, že existuje Felicia i jako sedan?

Nejde samozřejmě o sériové provedení. A dokonce se nejedná ani o provedení, které by bylo blízce příbuzné produkční verzi Felicie. Příběh sedanu se totiž odehrál ještě před uvedením "feldy" na trh, na konci 80. let.

Tehdy byl čerstvou škodováckou novinkou Favorit, lidé v AZNP (Automobilové závody, národní podnik; tehdejší jméno automobilky Škoda) však už usilovně pracovali na jeho modernizaci.

A nebyli na to sami, auto vznikalo ve spolupráci se známým italským studiem Stile Bertone, které navrhlo už Škodu Favorit. Tentokrát firma měla připravit vizi omlazené podoby vozu - v karosářských verzích hatchback, kupé, kombi, pick-up a sedan.

Už na začátku roku 1989 studio Bertone stvořilo sádrovou maketu hatchbacku, krátce po ní vznikla výkresová dokumentace sedanu. Z té se následně na podzim v Mladé Boleslavi zrodil prototyp, postavený na podlahové plošině kombíku Forman, který je v mnoha ohledech zajímavý.

Na první pohled se podobá Favoritu, nemá ovšem tak hranaté tvary. Jiné jsou světlomety vpředu i vzadu, spodní části nárazníků dostaly lakování v barvě karoserie a poutavým detailem je spoiler na víku kufr.

Na zádi ale zaujme ještě jeden prvek - nápis Felicia 13LS. Minimálně v této podobě tedy Felicia sedan skutečně existovala.

Označení 13LS pak napovídá, že Felicia měla pod kapotou motor z Favoritu, automobilka však pracovala také na nových celohliníkových čtyřválcích. V plánu byly jednotky o objemech 1,4 a 1,6 litru. 

Začátkem roku 1990 byla maketa sedanu poslána k Bertonemu, kde se na ní mělo dále pracovat, stejně jako na dalších karosářských variantách. Jenže v dubnu automobilka projekt modernizace Favoritu zrušila.

V tu dobu se totiž řešilo, co s firmou vlastně bude. Za několik měsíců bylo jasno: 9. prosince roku 1990 československá vláda rozhodla, že partnerem mladoboleslavské automobilky bude německý Volkswagen.

A dál už ten příběh všichni dobře známe. V roce 1994 se začala vyrábět Škoda Felicia tak, jak ji známe. Tedy jako hatchback, který později následoval kombík a užitkové verze. Na sedan se už nedostalo.

Vstoupit do diskuze (6)