TEST Smart ForTwo Cabrio 1.0 – Městská vyhlídka
Kolikrát se vám už stalo, že jste po půlhodině zoufalého hledání parkovacího místa v přecpaném centru města konečně našli volný flek a vzápětí jste s nadávkou na rtech pokračovali dál, protože vpředu i vzadu mělo vaše auto dvacet čísel navíc? Dobře, tato vůbec ne hypotetická situace je vykonstruovaná trochu prvoplánově, ale pravdou je, že do velkoměsta zatím nikdo nevymyslel lepší auto, než je Smart. Tedy alespoň ne v Evropě.
Nový ForTwo je sice o 12 centimetrů delší (kvůli přísnějším předpisům na ochranu chodců), než jeho skoro stejně vypadající předchůdce, přesto má pořád image roztomilé hračky a naroubujete ho i na místa, která zůstala po špatně parkujících řidičích. Nedoporučujeme vám však pokoušet toleranci městských strážníků parkováním kolmo na chodník tam, kde to není povolené. Ten fígl by nemuseli pochopit.
smart minivozy kabriolet testy
Zmínil jsem se už o tom, že při hlemýždím tempu v zácpě můžete obdivovat okolní architekturu? Stačí zmáčknout tlačítko na středovém tunelu a plátěná střecha se s nevtíravým bzučením stáhne dozadu. Udělejte to ještě jednou a sklopí se i zadní panel s vyhřívaným oknem a odhalíte příčnou vzpěru, která zpevňuje karoserii v zadní části vozu. Je fajn, že můžete horní díl odsouvat i dálkově, klíčkem, jen škoda, že ho stejným způsobem nezasunete i zpátky.
Abyste se ve Smartu cítili jako v kabrioletu, i když, přísně vzato, jde spíše o targu, musíte manuálně odstranit podélné oblouky střechy. Konstruktéři pro ně našli chytré místo k uskladnění – stačí otevřít zavazadlový prostor a uložit je do boxu, umístěného ve víku. Když už jsme u těch užitných vlastností, ForTwo Cabrio na tom není špatně. Na víkendový nákup pro dva vám bude 220 litrů stačit.
Mnohem působivější kouzla s prostorem však předvádí Smart v interiéru. Je to jako vstup do iracionální dimenze – zvenku autíčko pro Barbie, uvnitř plnohodnotný automobil. Co do prostoru i vzhledu, vnitřek předchozího modelu nápadně připomínal skládačku ze zbytků lega. Můžete namítat, že to už není ten roztomilý interiér, ale osobně raději vypustím kus charakteru ve prospěch vyšší kvality a solidnějšího zpracování. Ergonomie je více méně v pořádku, všechna tlačítka jsou veliká a přehledně uspořádaná, až na tři na sobě namačkané spínače manuální klimatizace, umístěné nad otočným ovladačem ventilace.
smart minivozy kabriolet testy
Protože Smart patří Mercedesu a ten si nechá připlácet skoro za všechno, ani zde napadlo ovoce daleko od stromu. Je toho více, ale dvě věci jim neodpustím. Při parkování do řady mám ve zvyku postavit se co nejblíže k obrubníku, protože na Vinohradech mi už několikrát urazili zpětné zrcátko. Vždycky si natočím pravé zrcátko tak, abych viděl na zadní disk a neodřel ho, ale kvůli chybějícímu elektrickému ovládání jsem se musel pokaždé natahovat přes celý interiér a řešit to manuálně. U malého auta, které by mělo svými dovednostmi ve městě jít příkladem, mi příplatek za tuto položku nepřijde jako férový obchod. Stejně nepochopitelný je fakt, že v základní výbavě nejdražšího modelu ForTwo Cabrio Passion chybí rádio. Ať se na mě nikdo nezlobí, ale u vozu se základní cenou přes 400 tisíc…
Tajně jsme doufali, že nový model dostane přesné řízení a manuální převodovku, ale strach z bezpečnosti donutil automobilku vrátit se k „osvědčenému“ nastavení. Vlastně skoro. Volantem teď kola nasměrujete o špetku precizněji a převodovce sice zůstalo automatizované řazení (5 stupňů místo původních šesti), nicméně systém je v sekvenčním režimu malinko rychlejší. Menší starosti má jen se svižnějšími rozjezdy, kdy nechává příliš dlouho prokluzovat spojku. Pro jistotu, aby nedošlo k prokluzu kol. Jinak převodové ústrojí lze nechat pracovat i v plně automatickém módu, který se aktivuje tlačítkem na řadicí páce.
smart minivozy kabriolet testy
Tu neustálou starost o posádku budete pociťovat všude, od opatrného nástupu brzdného účinku po lehce ospalé reakce plynu. Namiřte příď do zatáčky s větším odhodláním a poznáte, jak chutná čistá esence nedotáčivosti. Přestože modelu ForTwo zůstala stejná koncepce s motorem vzadu a pohonem kol zadní nápravy, nastavení podvozku a kalibrace standardně dodávaného stabilizačního programu ESP vás přesvědčí, že udržení auta na silnici bylo prvořadé. Přední kola ztrácejí adhezi o takový kus dříve než ty zadní, že ani při pokusu o sportovní jízdu (proč byste to proboha dělali) nemáte šanci najít jejich limit. S ohledem na krátký rozvor a vysoké těžiště nelze nesouhlasit.
Smart nemontuje do kabrioletu nejslabší zážehový motor s výkonem 45 kW (61 k), i když se pohotovostní hmotnost modelu Cabrio ve srovnání s Coupé zvýšila jen o 10 kg. Kvůli tak malému rozdílu ve váze konstruktéři zasluhují pochvalu za slušnou torzní tuhost karoserie, která se kroutí jen minimálně, a do sloupku řízení se přenášejí jen nejbrutálnější výmoly. To zase k posádce se přes relativně dobře tvarovaná sedadla dostane od tvrdého podvozku mnohem více – speciálně na retardérech si vaše záda užijí.
smart minivozy kabriolet testy
Náš společník do města měl zážehový tříválec o objemu 1,0 l bez turba, což znamená výkon 52 kW/71 k při 5800 ot./min. a maximální točivý moment 92 Nm při 4500 ot./min. Na volnoběhu neprodukuje příliš libozvučné tóny ani příjemné vibrace, ale s rostoucími otáčkami získává zvuk zajímavé podbarvení, a pokud vám nebude vadit, že je motor v horním spektru trochu hlučnější, kvazisportovní zvuk vás bude bavit. S hmotností jen 790 kg zvládne akceleraci na stovku za 13,3 s a maximální rychlost činí 145 km/h. Je přitom zajímavé, že ani při hledání posledních rezerv agregátu si s nataženou střechou neuvědomíte, že sedíte v kabrioletu, tak dobře je utlumen hluk obtékajícího vzduchu. Kvůli chladnému počasí nebyla možnost vyzkoušet si, o kolik by se, kvůli zhoršené aerodynamice, snížila maximálka. Můžeme ovšem alespoň říci, že do 80 km/h vás o požitek z jízdy s nebem nad hlavou neobere ani 10 stupňů na teploměru.
Závěr
Smart dospěl a je stále výjimečný, i když mu možná zanedlouho začne dýchat na záda o něco větší a přitažlivější Fiat 500. Jeho největším problémem byla a zůstává cena i nepochopitelné položky příplatkové výbavy, má ovšem nesporné schopnosti v městském provozu. A o ty jde především. Popravdě, příliš dobře nechápu, jak může mít někdo nervy na každodenní kalvárii v provozu s velkou limuzínou, když je podle její značky a ceny jasné, že si majitel může Smart dovolit. Pokud můžu poradit, jděte do kabrioletu. Ne že by kupé objektivně v něčem zaostávalo, ale ani v jednom případě není důležitá dynamika natolik jako schopnost zaujmout a styl. A toho má otevřená verze více.
Související články:
První cena vozu | 350.000,-Kč (1.0 Pure (52 kW)) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 350.000,-Kč (1.0 Pure (52 kW)) |
Základní cena testovaného vozu | 403.500,-Kč (1.0 Passion (52 kW)) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 416.325,-Kč (ForTwo Coupé Pulse, 1,0 l 62 kW ) |
Plusy
- schopnost proplétat se ve stísněných podmínkách
- bezpečnostní výbava
- skok v kvalitě zpracování
- výkony motoru
Minusy
- na volnoběhu nekultivovaný motor
- nezajímavé jízdní vlastnosti
- stále ještě pomalá převodovka
- vysoká cena