Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Sobota na Švédské rallye: Zatím vede Latvala s Toyotou!

Michal Štěpanovský Michal Štěpanovský 11. 2. 2017 • 10:22
96
15
Zobrazit náhledy (96)
Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth
Toyota se do světového šampionátu v rallye vrátila ve velkém stylu. Už v druhém závodě po návratu její závodník sahá po vítězství.

Fin Jari Matti Latvala vede s vozem Toyota Yaris WRC letošní ročník Švédské rallye. Před závěrečným dnem druhého podniku mistrovství světa v automobilových soutěžích však má blízko za sebou dva pronásledovatele na továrních fordech, Estonce Otta Tänaka a obhájce titulu Sebastiena Ogiera z Francie, který vyhrál úvodní podnik v Monte Carlu.

Latvala je na dosah neuvěřitelnému comebacku. Toyota se letos po sedmnácti letech vrátila do mistrovství světa v rallye a Fin byl na úvod v Monaku druhý. Teď vede s náskokem pouhých 3,6 sekundy. „Nešlo jet lépe. Ráno jsem udělal chybu, když jsem si vzal dvě rezervy. Zadek auta byl příliš těžký a zpomaloval mě v dlouhých zatáčkách. Na konci dnešního dne jsem měl dost štěstí, protože moje pneumatiky na tom nebyly moc dobře. Neděle bude ještě hodně zajímavá, ale o výhru se přece vyplatí bojovat,“ usmíval se do kamery Latvala v sobotu večer.

Ve Švédsku vyhrál finský pilot již třikrát v letech 2008, 2012 a 2014. Pokud dojede první, bude to jeho sedmnáctá výhra v mistrovství světa, první od loňského března v Mexiku. Toyota se z výhry v podniku mistrovství světa radovala naposledy v polovině září 1999, kdy se to podařilo v Číně Francouzi Didieru Auriolovi.

Neuville: Smůla, nebo hlupák?

Neuvěřitelný příběh by mohl vyprávět Belgičan Thierry Neuville na továrním speciálu Hyundai i20 Coupe WRC. Stejně jako v úvodním podniku šampionátu vedl s přehledem až do poslední zkoušky předposledního dne. V Monte Carlu poškodil po jednoznačně vlastní chybě pravé zadní kolo. Tentokrát předvedl lapsus na erzetě na stadionu v Karlstadu, která měla pouhých 1,9 kilometru. Po zbytečném zaváhání poškodil pravé přední kolo a opět nevyhraje.

Neuville byl zjevně hodně vzteklý. Po kontaktu s bariérou zastavil, vylezl z auta, aby obhlédl škody. Pak vztekle kopl do nepoškozeného levého předního kola a počkal na odtahovou službu. To všechno ve chvíli, kdy vedl s náskokem 43,2 sekundy před druhým v pořadí. V soutěži by měl pokračovat, ale propadl se až na třinácté místo.

Paddon tahal lva

Hyundaie mají na severu Evropy opravdu smůlu. Na pokračování si ji vybírá Hayden Paddon. Na Rallye Monte Carlo „trefil“ španělského fotografa, který na následky zranění zemřel.

Hned po startu první rychlostní zkoušky sobotního dne mu „odešel“ posilovač řízení a 62 kilometrů musel v sobotu dopoledne absolvovat ve složitých podmínkách. „Nejde to řídit. Dělám všechno co jde, ale hlavně se snažím, aby mi neupadly ruce. Občas mám pocit jako bych zvedal dvěstěkilového lva,“ komentoval své problémy novozélandský jezdec.

Nejlepším pilotem na korejském stroji tak zůstává Španěl Daniel Sordó, který vyhrál závěrečnou zkoušku dne. V průběžném pořadí Švédské rallye je na čtvrtém místě a stejně jako v Monte Carlu bojuje o tuto příčku s irským soutěžákem Craigem Breenem, který je pro změnu nejlépe umístěným jezdcem na továrním voze Citroën C3 WRC.

Jednou rychle, podruhé ne

Sotva se začalo v sobotu závodit, padaly rekordy a byly přepsány dějiny mistrovství světa. Postaral se o to estonský jezdec továrního týmu Ford Ott Tänak. Rychlostní zkoušku Knon1 dlouhou 31,6 kilometru vyhrál v čase 13:45,5, což odpovídá průměrné rychlosti 137,8 km/h. To je nejvyšší hodnota, která kdy byla na rychlostní zkoušce světového šampionátu dosažena.

Předchozí rekord držel z Polské rallye 2014 Nor Andreas Mikkelsen a měl hodnotu 136,4 km/h. Jeho výkon na zmíněné dnešní rychlostce dokázali překonat první čtyři jezdci v cíli RZ9 v pořadí: Tänak (137,8), Ogier (137,4), Neuville (137,2) a Latvala (136,8). Vzhledem k tomu, že podle sportovních řádů světového šampionátu nesmí dosažený průměr na rychlostní zkoušce překročit 130 km/h, byl druhý průjezd touto erzetou (pod označením Knon2) zrušen.

Zajímavý byl názor Tänaky na úsek, kterým vstoupil do dějin rallye. „Byla to správně rychlá zkouška. Úplně jsem si nevěřil a nejel na maximum,“ prohlásil Estonec. S dosavadním výsledkem je však spokojený. „Podmínky mají být stálé, takže pojedu naplno. Jestli se mi podaří předjet Jariho? Počkejte si na neděli. Škoda ovšem několika sekund na čtrnácté zkoušce. Mával na nás Paul Nagle (spolujezdec Krise Meeka), tak jsme raději zpomalili,“ vysvětloval Tänak.

Připomněl jeden z dalších zajímavých momentů soutěže. Britský pilot Citroënu Kris Meeke se musel rozloučit s pátou příčkou. „Před levou zatáčkou mi utekl zadek a už nešlo nic dělat. Chci alespoň na dálku poděkovat divákům za pomoc,“ popsal situaci Meeke, který ve sněhové závěji „nechal“ přes osm minut.

Ostberg létal daleko

V soutěži nadále pokračuje Nor Mads Ostberg, jediný soukromník s vozem nejnovější generace speciálu WRC. V pátek byl po čtyřech rychlostních zkouškách šestý, ale v dalším průběhu Švédské rallye přišel o zadní křídlo. Ztratil téměř tři minuty a po odstoupení se do soutěže dnes znovu vrátil. „Mám mnohem lepší pocit ze samotné jízdy, než jsem měl před několika měsíci při minulých soutěžích. Už teď se těším na neděli i přes to, že jsem ve výsledcích hodně vzadu,“ komentoval pilot svoji aktuální situaci.

Jeho nasazení kvitovali fanoušci na předposlední zkoušce dne, kde po jednom ze skoků letěl 44 metrů. „Nevyšla mi zatáčka před skokem a já ztratil rychlost. Samozřejmě bych chtěl rekord, myslel jsem na to celou dobu. To je ta nejdůležitější věc na světě,“ smál se v cíli soutěže Nor. Ostberg startuje s vozem Ford Fiesta WRC ´17 ve společném týmu Onebet Jipocar WRT s Martinem Prokopem.

Poslední den soutěže čekají účastníky tři rychlostní zkoušky v celkové délce 58,81 kilometrů.

Výsledky Švédské rallye (po 15 z 18 RZ): 1. Latvala, Anttila (Fin./Toyota Yaris WRC) +2:04:59,3; 2. Tänak, Järveoja (Est./Ford Fiesta WRC ´17) +3,8; 3. Ogier, Ingarssia (Fr./Ford Fiesta WRC ´17) +16,6; 4. Sordó, Martí (Šp./Hyundai i20 Coupe WRC) +1:39,5; 5. Breen, Martin (Irl., Brit./Citroën C3 WRC) +2:04,5; 6. Evans, Barritt (Brit./Ford Fiesta WRC ´17) +3:44,7; 7. Paddon, Kennard (N. Zél./Hyundai i20 Coupe WRC) +5:00,2; 8. Lefebvre, Moreau (Fr./Citroën DS3 WRC) +5:37,0; 9. Tidemand, Andersson (Švéd./Škoda Fabia R5) +6:36,7 (1. v kategorii WRC2); 10. Suninen, Markkula (Fin.(Ford Fiesta R5) +7:52,9.

Neděle – 7.55 RZ16; 9.58 RZ17; 12.18 RZ18.

Témata
12. 2. 2017 16:44
Re: Pravidla
Když nemá rozum FIA, tak měli mít rozum pořadatelé. Prznit prostředí není třeba, stačí zvolit jinou trasu RZ...
12. 2. 2017 15:59
Re: Latvala
Tak Latvala to dokázal ;-)
Gratulace i Toyotě :yes:
Avatar - Ham.
12. 2. 2017 14:31
Re: Pravidla
Pořadatelé jistě věděli, nejsou to žádní joudové. Ale především měla vědět FIA a když povolila vyšší výkon, tak měla povolit větší průměry a ne hrát alibistickou hru a na jedné straně povolit rychlejší auta a na druhé nutit pořadatel prznit přirozené prostředí typické švédské okresky nějakými umělými opatřeními. Proč?
12. 2. 2017 14:23
Re: Latvala
Na bednu mohou jet, což už dokázali, ale na titul je hned nevidím. Ještě jedna automobilka by se hodila, ale víc už asi těžko. Každej chce jet alespoň na bednu a při více týmech jich hodně zůstatne mimo a nikdo dlouhodobě nebude podporovat tým, kterej se bude motat od 5. místa níž. Také je nedostatek top jezdců, kteří by na špičku nějakou značku mohli dotáhnout.
12. 2. 2017 13:49
Re: Latvala
No já, jako starý toyoťák zase Toyotě věřím. Možná letos WRC nevyhrají, ale v každém případě se kolem špičky budou motat. A to je dobře, protože víc automobilek WRC potřebuje jako máku. Snad i Mitsubishi, Mazda, Subaru a Renault/Nissan se za čas přidají, když uvidí jak se WRC stává zajímavějším bez jasné převahy jedné továrny. :yes:

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku