Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Sono Sion z bývalé továrny Saabu vyzývá VW ID.3. Levný elektrovůz se sám dobije i bez nabíječky

David Bureš
Diskuze (26)

Nový elektromobil německé firmy se bude vyrábět v bývalé továrně Saabu. Výroba odstartuje v roce 2021.

Éra elektromobilů láká do automobilového průmyslu i díky úspěchu Tesly také mnohé firmy, které se automobily dosud nezabývaly. Jedou z nich je též německý start-up Sono Motors, který se chce zaměřit na dostupné elektromobily. Jeho prvním dílem je hatchback Sono Sion, který se má podle aktuálních plánů začít vyrábět v roce 2022.

O jeho přípravách víme už nějakou dobu, poprvé jsme o něm informovali už v roce 2017. Doba se ale za ten čas změnila, dění ve světě aktuálně pořád ovlivňuje pandemie koronaviru, a tak se příchod Sono Sion pozdržel. Společnost hledala finance na rozjezd produkce. Vyrábět se měl začít už letos, nakonec se ale start výroby o rok posouvá. Nadále má však produkci zajišťovat továrna ve švédském Trollhättanu, tedy bývalý závod značky Saab, který dnes vlastní Číňany financovaná společnost NEVS.

Stejně tak celou dobu zůstává zachován základní charakter automobilu. Sono Sion se prezentuje jako dostupný elektromobil. Jeho ambicí je tak vlastně se stát konkurentem pro Volkswagen ID.3, který se rovněž snaží elektromobilitu rozšířit mezi běžné motoristy. Základní cena na německém trhu má tak činit 25.500 eur včetně daně, což odpovídá zhruba 667.000 Kč. To by bylo výrazně méně než u VW ID.3, které v Německu aktuálně začíná na 34.995 eur (916.000 korun).

Zároveň však Sono Sion využívá jedno netradiční řešení. Karoserie je totiž poseta solárními panely, díky nimž se baterie umí částečně dobít, i přestože auto není napíchnuto k nabíječce. Konkrétně má slunce tímto způsobem být schopno za den nabít baterie tak, aby poskytly autu dojezd 35 kilometrů. I proto mu autoři říkají SEV – solární elektrické vozidlo.

Cenu nicméně snižuje maximální možné zjednodušení nabídky, která využívá principu jedno auto, jedna cena. K dispozici tak bude třeba jediný lak karoserie, jediná barevná kombinace interiéru (šedá) nebo jediný stupeň výbavy. V základu tak dostanete čtyři airbagy, jednozónovou klimatizaci, tempomat, vyhřívané přední sedačky nebo multimediální systém s 10“ obrazovkou.

Základem pětidveřového hatchbacku je prostorový rám z extrudovaných hliníkových profilů, který nese vnější panely karoserie z plastu, do nichž jsou zabudované solární panely. Podvozek pak tvoří vzpěry MacPherson vpředu a jednoduchá zadní náprava s torzní příčkou. Lehká konstrukce přitom znamená navzdory elektrickému pohonu hmotnost okolo 1.400 kg.

Sono Sion je mimochodem 4.290 mm dlouhé, 1.830 mm široké a 1.670 mm vysoké auto, s rozchodem 2.770 mm. Velikostně se tak řadí na dolní hranici kompaktní třídy s tím, že výškou se tento pětidveřový hatchback skoro blíží MPV. Díky výšce a elektrickému pohonu je doslova obrovský jeho zavazadelník, s udávaným objemem 650 litrů odpovídá spíše velkým kombíkům.

Co se pak týče pohonu, zajišťuje ho elektromotor dodávaný společností Continental. Má výkon 120 kW a točivý moment 270 N.m, přičemž pohání přední kola. Auto umí rozpohybovat z 0-100 km/h za méně než devět sekund, maximální rychlost je elektronicky omezena na 140 km/h.

Baterie však odpovídá nízké ceně. Lithium-iontový akumulátor umístěný v podlaze má totiž skromnou kapacitu 35 kWh. Udávaný dojezd tak činí 255 kilometrů podle WLTP. Pokud se ale vozidlo bude pohybovat ve dne, může se dojezd zvýšit až o zmíněných 35 km, díky solárním panelům.

I přestože se příjezd Sono Sion zatím odsouvá, výrobce už hlásí zhruba 13.000 objednávek. Prodej si přitom firma zajistí podobně jako Tesla sama. Nebude mít vlastní dealerskou síť a servisní služby budou mít na starosti externí dodavatelé. Konstrukce má být dokonce tak jednoduchá, že podle Sionu menší opravy majitelé zvládnou zcela sami.

David Bureš
Diskuze (26)

Doporučujeme

17. 1. 2021 00:32
Re: Souboj dvou elektrokriplů
To je možné. A způsobí to elektrofašistická politika EU... :-O
16. 1. 2021 16:24
Re: Netradiční přístup
dejme tomu, ze kombikova oktavka ma plochu strechy 5m2, takze i soucasny panely na strese by v nasich podminkach mohly dat 1kWp, tedy 1MWh / rok.
pri spotrebe 20kWh/100km, by ta 1MWh pokryla 5tis km, tedy cca 1/3 prumerneho rocniho najezdu. pri ucinnosti 30% uz 7500km a 1/2 prumernyho rocniho najezdu. to neni uplne zanedbatelny.
navic v jiznich statech by tyhle cisla byly jeste vyrazne zajimavejsi...
Avatar - twistedTSD
16. 1. 2021 15:43
Re: Netradiční přístup
Já myslel celkově solární panely na autech. Pokud panely na střeše o tolik zvýší dojezd, tak je to smysluplnější než nějaká pitomá panorama.
Avatar - Blue Sun
16. 1. 2021 14:35
Re: Souboj dvou elektrokriplů
Jako že si po hospodsku zanadáváš a je ti dobře? Tak to bude mít fakt přínos. Ty se nástupu té zelené revoluce ani nedožiješ, tvá frustrace tě zabije mnohem dříve.
16. 1. 2021 13:17
Re: Souboj dvou elektrokriplů
Ano, je to pro mě taková zvláštní forma psychoterapie, trošičku mírnící moji frustraci z idiotské sebevražedné politiky EU v oblasti automobive...