Izraelský StarDot už vyrábí baterie, které lze nabít za 5 minut
Výroba prvních 1000 kusů baterie s extrémně rychlým nabíjením má být dalším významným krokem k jejich uvedení na trh.
Izraelský start-up StoreDot na svou revoluční baterii poprvé upozornil již v roce 2015, kdy ji prezentoval na veletrhu spotřební elektroniky CES. Od té doby urazila izraelská společnost pořádný kus cesty, získala velkého sponzora v podobě British Petroleum a nyní již svou revoluční baterii pomalu začíná vyrábět.
První technické vzorky baterií, které si izraelský start-up nechal vyrobit u čínské společnosti EVE Energy, nahrazují grafit v anodě speciálními nanočásticemi polokovů, které předcházejí problémům s bezpečností baterie, prodlužují životnost, atd. Výroba první tisícovky technických vzorků by tak podle StoreDot měla být dalším krokem, aby se elektromobily s 5minutovým nabíjením staly realitou.
Speciální nanočástice použité v bateriích StoreDot by měly umožňovat rychlejší a efektivnější pohyb iontů, než běžně používaný grafit. Podle informací The Guardian by tyto částice měly být založeny především na germaniu, které se navíc snadněji získává a zpracovává.
„Náš tým špičkových vědců překonal výzvy spjaté s XFC - Extreme Fast Charging, tedy technologie extrémně rychlého nabíjení, jako je bezpečnost a životní cykly, hlavně využitím inovativních materiálů,“ uvedl Dr. Doron Myersdorf, výkonný šéf StoreDot.
„Dnešní oznámení představuje důležitý milník, kterým XFC poprvé přechází od laboratorní inovace ke komerčně využitelnému produktu, který je připraven pro masovou výrobu. To připravuje cestu pro uvedení druhé generace prototypu baterie pro elektromobily, která používá křemíkově-dominantní anodu,“ dodává Myersdorf.
Baterie společnosti StoreDot by měly být schopné plného nabití během asi pěti minut, zatímco konkurenční baterie potřebují podstatně delší časy. Parametry své baterie pak společnost poprvé prezentovala na elektrickém skútru, u něhož skutečně dokázala dosáhnout plného nabití během pěti minut.
„Lithium-iontová baterie s pětiminutovým nabíjením byla považována za nemožnou,“ dodává Myersdorf. „Ale my už nepředstavujeme pouze laboratorní prototyp, představujeme technické vzorky z linky na hromadnou výrobu. To dokládá, že je proveditelná a je komerčně připravená.“
K výrobě elektromobilů se skutečně pětiminutovým nabíjením však povede ještě dlouhá cesta, která bude mimo jiné znamenat i nutnost výstavby ještě výkonnějších nabíječek. I při současné infrastruktuře už by ale baterie měly být schopné nabídnout kolem roku 2025 dojezd zhruba 160 kilometrů po pěti minutách nabíjení.
Cílem StoreDot je ovšem výroba již výše zmíněné druhé generace baterií, která by ve větší míře využívala podstatně dostupnější křemík. Tento typ baterie by pak mohl být i cenově výhodnější.