Nový Nissan Qashqai odhaluje nabídku motorů. Nabídne jen hybridy, diesel končí
Nissan Qashqai třetí generace vsadí výhradně na elektrifikovaný pohon. Mildhybridní třináctistovku doplní unikátní hybridní ústrojí.
Nissan má pro letošní rok připravenou klíčovou novinku, třetí generaci Qashqaie, tedy kompaktního crossoveru, který byl v uplynulých letech jeho nejžádanějším modelem v Evropě. Vůz už dopředu odhaluje svá tajemství, nejnověji prozradil svoji nabídku motorů, včetně základních technických dat.
Automobilka už dopředu avizovala, že Qashqai vsadí na elektrifikovaná pohonná ústrojí, což nyní potvrzuje. Stejně tak Nissan oficiálně potvrdil dřívější zprávy, že nový Qashqai už nenabídne turbodiesel. Dobrou zprávou je nicméně zachování možnosti pohonu všech kol.
V základu bude Qashqai mildhybridem. Spalovací motor tudíž doplní 12V elektrický systém s lithium-iontovou baterií, který při zpomalování v rychlostech pod 18 km/h zcela vypne spalovací motor a spolehne se jen na elektřinu. Při akceleraci, mezi rychlostmi 20 až 110 km/h, zase systém nashromážděnou energií získanou rekuperací vypomůže spalovacímu motoru, když až na 20 sekund zvýší točivý moment o 6 N.m. Nissan přitom zdůrazňuje, že tento mildhybridní systém přidává jen 22 kilogramů hmotnosti auta.
Spalovacím motorem pod kapotou je pak dobře známý přeplňovaný benzinový čtyřválec 1.3 DIG-T, známý z nabídky Renaultu pod obchodním označením 1.3 TCe. Pro potřeby nového Qashqaie byl však upraven. Dočkal se tudíž turbodmychadla s elektricky ovládaným obtokovým ventilem pro rychlejší odezvu, lepších vstřikovačů systému vstřikování nebo filtru pevných částic s novým katalyzátorem, což spolu s dalšími úpravami zajišťuje nižší emise CO2. Celkem bylo v souvislosti s úpravami motoru pro splnění emisní normy Euro 6d-full aplikováno na 50 nových patentů.
Benzinová třináctistovka s interním označením HR13 přitom bude dostupná ve dvou výkonových verzích. Základ nabídne 103 kW a 240 N.m, přičemž jej bude možné kombinovat výhradně s šestistupňovým manuálem a pohonem přední nápravy.
To výkonnější verze poskytne 117 kW a možnost spárování s šestistupňovou manuální převodovkou, nebo CVT. To ovlivní točivý moment, který činí 260 N.m, respektive 270 N.m u variátorové převodovky. Xtronic přitom bude možné pořídit s příplatkovým pohonem všech kol.
Konstrukční změny přitom postihly také právě převodovky. Od manuálu Nissan slibuje rychlejší a přímější řazení, od CVT zase přirozenější projev díky simulaci řazení během akcelerace. Xtronic se mimochodem dočkal nového dvojitého olejového systému. Čtyřkolka zase nabídne pětkrát rychlejší reakce v případě prokluzu.
Qashqai e-Power
V roce 2022 pak nabídku doplní hybridní systém nazvaný e-Power, který v evropské nabídce Nissanu zažije premiéru. V Japonsku ale ústrojí automobilka používá již několik let, a to v modelu Note. Funguje to tak, že spalovací motor hraje výhradně roli generátoru elektrické energie, kola tak pohání výhradně elektromotor.
Podle automobilky toto řešení zajišťuje nižší spotřebu, jelikož spalovací motor má pracovat v optimálních otáčkách. Zároveň však umožňuje větší dojezd než u bateriových elektromobilů.
V případě Qashqaie byl však systém přizpůsoben tomuto 4.425 mm dlouhému crossoveru a jeho evropské klientele. V útrobách tudíž nepracuje dvanáctistovka jako v japonském Notu, ale benzinový motor o objemu 1,5 litru a výkonu 115 kW. Udávaný celkový výkon ústrojí činí 140 kW.
„Systém e-Power nabízí nejlepší technologii přechodu mezi spalovacími motory a elektromotory, což uživatelům umožňuje vychutnat si vzrušující pocity z jízdy elektrovozem a působivou účinnost za dostupnou cenu,“ říká David Moss, hlavní viceprezident pro výzkum a vývoj v Africe, na Středním východě, v Indii, Evropě a Oceánii.
Díky elektrickému pohonu tu není žádná prodleva mezi pokynem řidiče a reakcí automobilu. Nissan navíc slibuje také rychlou akceleraci v různých rychlostech a nízkou hlučnost. Navíc tu bude i možnost jízdy s jedním pedálem, známá z Leafu. Díky silné rekuperaci brzdné energie tak při předvídání nebude potřeba zpomalovat brzdovým pedálem.
„Naše nabídka je jednoduchá a inovativní, přičemž obě možnosti hnacího ústrojí jsou efektivní, ale přesto zábavné. Náš přístup k novému elektrifikovanému modelu Qashqai je bez kompromisů, což je jasně patrné jak u mildhybridního benzinu, tak u jedinečné možnosti e-Power, “ doplňuje Matthew Wright, viceprezident pro design a vývoj pohonných jednotek v evropském technickém centru Nissanu.