Soumrak amerických sedanů. Krátce po Fordu Mondeo v USA končí také Opel Insignia
Zatímco Ford Mondeo se v USA prodává jako Ford Fusion, Opel Insignia je tam zase známá jako Buick Regal. Oba modely střední třídy krátce po sobě končí.
Střední třída bývala klíčovým segmentem, oblíbeným mezi zákazníky ze stran manažerů. V posledních letech však obliba této třídy klesá, když jejich klientelu přebírají podobně velká SUV. Ústup střední třídy přitom platí nejen pro evropský trh, ale také pro ten severoamerický.
Právě v USA nyní krátce po sobě skončily hned dva tamější zástupci kategorie. Ford oznámil, že k 21. červenci ukončil výrobu sedanu Fusion, který se na evropských trzích prodává pod označením Mondeo. Krátce na to vyšlo najevo, že byla ukončena také produkce fastbacku Buicku Regal, alias Opelu Insignia, přizpůsobenému americkému trhu.
Střední třída přitom pro oba výrobce byla tradiční. Konkrétně první generace Buicku Regal dorazila už v roce 1973. Od roku 2008 pak šlo o převlečený Opel Insignia, nejprve první generace, od roku 2017 aktuální druhé. Auto se pro americký trh vyrábělo v německém Rüsselsheimu, v továrně Opelu, přímo po boku Insignie. Vedle svébytných znaků se lišilo třeba i nabídnutím benzinové 3,6litrové V6. Po prodeji Opelu Skupině PSA však General Motors byl dohodnut jen na časově omezené výrobě v Německu. A tato dohoda nyní podle všeho vypršela.
Konec není žádným překvapením, Buick už na konci loňského roku oznámil, že po modelovém roce 2020 už v USA Regal nebude. V Číně přitom takto pojmenovaný vůz pokračuje, vyrábí se však v tamějším závodě SAIC-GM v Šanghaji, navíc s trochu odlišnou karoserií sedan. Navíc byl nedávno modernizován...
Ani konec Fusionu není překvapením. Ford již v roce 2018 oznámil, že do budoucna na domácím americkém trhu skončí se všemi sedany. Tím postupně v USA skončila všechna klasická osobní auta Fordu. Výjimkou je pony car Mustang a supersport GT, jinak jsou všechny nabízené Fordy v USA crossovery, SUV, trucky nebo užitková vozidla.
Podobně na tom na domácím americkém trhu bude také Buick. Ten po ukončení prodejů Regalu v USA nabídne výhradně SUV a crossovery. Od nejmenšího Encore (minulá generace Opelu Mokka vlastní výroby) po největší Enclave. V Číně naopak vedle Regalu pokračuje i kompaktní sedan Excelle, kombi Velite 6 nebo MPV GL6 a GL8.
Zatímco další budoucnost Buicku Regal v USA je nejistá (nabízí se třeba dovoz čínské specifikace), Ford Fusion se svého nástupce dočká. Dostane však jinou koncepci, když se rovněž má stát crossoverem. Podle zákulisních se tato chystaná novinka v roce 2021 dostane také do Evropy, když vedle Mondea zároveň nahradí i MPV Galaxy a S-Max. Zájemci o velký sedan americké značky pak mimochodem budou moci volit už jen Chrysler 300. Případně nějaký elektromobil Tesla...