General Motors se zbavuje techniky Opelu. Holden končí se svojí Insignií a Astrou
Opel nadále vyrábí auta pro svého bývalého majitele, který je prodává třeba v Austrálii pod značkou Holden. Ta se však přeznačkovaných verzí Insignie a Astry hodlá zbavit.
Německá značka Opel sice dnes patří do Skupiny PSA, stále je ale v lecčems navázaná na svého předchozího majitele, koncern General Motors. Konkrétně třeba v Rüsselsheimu vyrábí pro GM modely Buick Regal a Holden Commodore, což jsou přeznačkované varianty Opelu Insignia. Už to ale nebude mít dlouhého trvání, Buick oznámil, že s Regalem končí v Severní Americe, a stejné plány má i australská značka Holden.
Buick ukončí výrobu Regalu pro severoamerický trh společně s modelovým rokem 2020 s tím, že se raději více orientuje na SUV, v nichž vidí větší perspektivu. Příští rok skončí i Holden se svým Commodore, přičemž důvod konce tohoto modelu vysvětluje stejně jako sesterská značka.
„Holden přijímá toto rozhodné opatření, aby zajistil výrazné zaměření na největší a nejvýnosnější segmenty trhu,“ říká k rozhodnutí prozatímní předseda a generální ředitel Holdenu Kristian Aquilina. Konkrétně se má jednat o pick-upy a SUV. Ty letos tvoří 76 % prodejů Holdenu s tím, že se očekává nárůst tohoto podílu. S ohledem na konec Commodore věc logická...
V případě Holdenu je to přitom velké překvapení. Jméno Commodore je součástí jeho nabídky již od roku 1978, navíc se ještě nedávno hovořilo o chystané modernizaci. Holden navíc v roce 2020 ukončí také prodej modelu Astra, což je přeznačkovaný stejnojmenný kompakt též od Opelu. Commodore a Astra se budou prodávat do té doby, než se vyprodají skladové zásoby.
„Ti, kdo chápou a uznávají hrdé dědictví Commodore, nepřijali rozhodnutí ho ukončit snadno. Dnes je ale větší výběr než kdy dříve a zákazníci ukazují silnou preferenci vysoké pozice za volantem, funkčnosti a praktičnosti SUV a pick-upů,“ tvrdí Aquilina.
Rozhodnutí o konci Commodore a Astry přichází v době, kdy Holden ztrácí na domácí půdě svoji pozici. Léta dominoval trhu u protinožců, letos ale už vypadl z top 10 značek na australském trhu. Spolu s tím padají i jeho australské prodeje, v období od ledna do listopadu meziročně spadly o 37 %. Jestliže třeba v roce 1998 Holden doma prodal 217.900 aut, letos to bude jen zhruba 43.200 vozů. I proto od roku 2017 se vozy Holden už nevyrábějí v Austrálii, ale zahraničních továrnách GM.
Opel Insignia tak zůstane po konci svých bratrů v Rüsselsheimu osamocen. V příštím roce nicméně dorazí v modernizované verzi. Buick Regal sice zůstane na čínském trhu i nadále (minimálně prozatím), tamější verze se ale vyrábí přímo v Říši středu, v továrně GM-SAIC.
Holden Commodore se v současné generaci začal vyrábět v roce 2017, ve výrobě tak vydrží pouhé tři roky. Oproti u nás známé Insignii se liší nejen znaky, ale třeba i nabídnutím vidlicového šestiválce o objemu 3,6 litru.