Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Španělská Rally 2011 – V Katalánsku slaví Loeb, Hänninen se škodovkou je mistrem světa SWRC

Michal Otruba
Diskuze (37)
Z první etapy na šotolině se stala Loebova výhoda a na asfaltu si svůj náskok vzít nenechal. Škoda Fabia S2000 dovezla Hänninena k vytouženému titulu.

Dvanáctou soutěž a zároveň předposlední podnik světového šampionátu WRC (a také poslední soutěž SWRC) obstarala Španělská Rally, jejíž tři etapy se odehrávaly na mixu šotoliny a asfaltu slunného Katalánska. Měřených kilometrů bylo v okolí města Salou připraveno 406,5 (celkem 1590 km), jednalo se tedy o nadprůměrně dlouhou soutěž, která vzhledem k pouhému tříbodovému odstupu mezi první trojicí průběžného pořadí, slibovala napínavé souboje o každou sekundu. Fiestu WRC za DS3 WRC vyměnil Rus Novikov, jako první tak měl možnost přímé konfrontace dvou největších rivalů. Ve Walesu se ale opět vrátí do Fiesty WRC a to dokonce jako třetí člen továrního týmu Ford.

V kategorii SWRC se jelo ve Španělsku o titul, největší nárok měl Fin Hanninen a Estonec Tanak, s mírným odstupem je sledoval jihlavský jezdec Martin Prokop. Ten již oficiálně oznámil svůj start s Fordem Fiestou WRC na následující soutěži ve Walesu, Češi tak po letech opět budou mít zástupce v nejvyšší kategorii.

„Splněný sen – zní to sice jako to nejprofláknutější klišé, ale lépe se ten pocit asi popsat nedá,“ popisuje své pocity Martin Prokop.

Předsoutěžní shakedown dlouhý 2,94 km nejrychleji projel Petter Solberg (2:08,5), který je ve stejné situaci jako loni – závěrečné soutěže sezóny si dotuje ze svého. O 0,2 pomalejší byl Villagra!, další dvě desetiny přidal Ogier.

První etapa: Šotolina s příchutí prachu

První etapa byla složena ze šesti měřených testů (dva průjezdy trojicí zkoušek) o délce 160,4 km. Jako první vyrazil na šotolinovou trať Loeb a teoreticky měl ztrácet čištěním trati. Jeho pozice se ale nakonec ukázala jako výhra, protože Seb zvířil tolik prachu, že ostatní za ním nebyli schopni držet jeho tempo a výrazně ztráceli i přes navýšení rozestupu ze dvou na tři minuty. Hirvonen šel mimo trať, naštěstí nic nepoškodil a stihnul zajet třetí čas (+15,4). Petter takové štěstí neměl, vylomil kolo a DS3 odstavil. Stejně tak dopadnul i Ken Block. Lišácky na to šel Meeke, který přijel do časové kontroly o minutu později, dostal 10 sekund penalizaci, ale měl výrazně lepší podmínky na trati než ostatní – zajel páté místo. Druhé místo zajel Latvala (+7,4), který se ukázal zdatným soupeřem.

Další dva testy vyhrál Ogier, který se díky tomu posunul na třetí místo (+11,9), celkově však vede jeho zkušenější kolega Loeb. Stříbro okupuje Latvala (+5,3), který do cíle po několika krizovkách přijel bez předního nárazníku. Následuje polední servis.

Odpoledne se rozestupy natáhly ještě o minutu (na 4. minuty) a na časech to bylo znát. Výborně si vedl Latvala, který dva testy vyhrál a dostal se do celkového vedení. V poslední erzetě však dostal defekt, ztratil 46 sekund a s celkovým mankem +30,6 spadnul na druhé místo za vedoucího Loeba. Defekt srazil i Ogier a na třetím místě se tak hřeje Hirvonen (+54,2). Poslední test se jel již za tmy, což se zvířeným prachem nebylo nic jednoduchého – jezdci si na to také velmi stěžovali.

SWRC a PWRC

Již v prvním testu havaroval adept na titul Tanak, který trefil stejný kámen jako Petter Solberg a o titul (možná) v tomto okamžiku přišel. Druhý adept na mistra SWRC Hanninen se tak nemusel nikam bezhlavě hnát a držel si stříbrnou pozici o sekundu za vedoucím Al-Attiyahem:

„Situace se pro nás změnila hned v úvodní zkoušce, ale víme, o co jde. Snažíme se jet hlavou a udržet koncentraci. Do cíle vede ještě dlouhá cesta.“

Martin Prokop držel s odstupem 28 sekund čtvrté místo, stěžoval si ale na poslední zkoušku, která se jela na šotolině již za tmy – to označil Martin za hazard se zdravím jezdců i diváků. Mezi PWRC vede Flodin před Kosciuszkem (+35,9), Martin Semerád bojující o celkové druhé místo je čtvrtý se ztrátou přes 5 minut.

Druhá etapa: Latvala roste i na asfaltu

I sobotní etapa se skládala z šesti erzet (dva průjezdy trojicí zkoušek) o délce 143,5 km, tentokráte ovšem na asfaltovém povrchu a za příjemného sluníčka. Mechanici tedy museli v servisu přestavit podvozek ze šotolinové verze na tu asfaltovou. Dopoledne patřilo Loebovi – na asfaltu je prostě nejrychlejší, dvě zkoušky vyhrál a v poslední byl druhý. Překvapením dne byl Latvala s Fiestou WRC, který je i na asfaltu hodně rychlý a dokáže s velkým Sebem téměř držet krok. Ogier dostal další defekt, spadnul na šestou příčku, ale už se zase škrábe vzhůru. Škoda včerejší smůly Pettera Solberga, ten dnes na trať nenastoupil. Následuje polední servis.

Odpoledne se do toho opět obul Latvala, který první test vyhrál. Stejně tak kraloval i v posledním sobotním testu, vedoucího Loeba však stáhnul pouze o 5 sekund. Jedním vítězstvím se blýsknul i Sordo, který celý den stahuje celkově třetího nevýrazného Hirvonena, nyní na něj ztrácí 37,4 sekundy. Mikko podle svých slov jede co to dá, ale časy tomu neodpovídají. Defektový smolař soutěže Ogier je pátý, na čtvrté místo ztrácí více než minutu.

SWRC a PWRC

Mezi es-dvoutisícovkami se Prokop dostal (i) díky problémům Breena s poloosou na třetí místo. Na druhého Hanninena, kterého by potřeboval porazit, však ztrácí 46 sekund. Juho si jede svou soutěž, ve které chce hlavně dojet a vítězit nepotřebuje. I přes to se dostal k vedoucímu Al-Attiyahovi na 0,4 sekundy, může za to hlavně katařanův výlet mimo trať v RZ10 a poškozená převodovka.

V kategorii produkčních vozů všechny testy mimo jednoho vyhrál Paddon a potvrdil tak svůj letošní titul. Martin Semerád havaroval v první ranní erzetě, když mu při brzdění prasknul ráfek a jeho Mitsubishi prostě nezatočilo. Celkově tak stále vede Flodin o 11 sekund před Kosciuszkem.

Třetí etapa: Smolař Ogier a taktika Fordu

Nedělní etapa obsahovala také šest rychlostních zkoušek (dva průjezdy trojicí erzet) o měřené délce 102,6 km. Nedělní dopoledne patřilo i přes problémy s brzdami Ogierovi, který jeden test vyhrál a dvakrát byl druhý. O půlminutu tak ukrajuje ztrátu na čtvrtého Sorda, kterému za se odešel posilovač řízení a nazul nevhodné měkké pneu. Loeb si hlídá svůj půlminutový náskok na Latvalu, ten s největší pravděpodobností přepustí své místo třetímu Hirvonenovi ve prospěch „boje o titul.“

V první odpoledním testu zajel nejlépe opět Ogier a dostal se na 14 sekund za Sorda. V následující zkoušce však mladého Francouze zradil motor a protrápenou soutěž tak opouští. Stejná zkouška se stala osudnou i mladému Wilsonovi, který zde urazil kolo. V následujícím testu poslušně pustil Latvala Hirvonena před sebe – přijel brzy do časové kontroly a nechal si přidělit penalizaci 2 min.

Power Stage

Závěrečná live rychlostní zkouška se stala kořistí týmu Mini – nejrychleji ji prolétnul Meeke před Sordem (+0,2), jeden bod za třetí místo si připsal Loeb (+4,9). Miníkům tahle zkouška opravdu svědčila, komentátor dokonce chvílemi Meekeho podezříval, že jel nějakou zkratkou. Latvala dostal za úkol vyhrál a obrat tak o bonusové body Loeba, nejel však nijak zázračně rychle a tak před cílem ještě chvíli kličkoval a sbíral čas, aby neohrozil Hirvonena.

Z katalánského vítězství se tak raduje Sebastien Loeb, který vedl od prvního dne, kde se jeho nečekaným spojencem stala prášící šotolina. Druhé místo si po taktických hrátkách připisuje nevýrazný Hirvonen, který jako jediný ještě může promluvit do bojů o titul. Ten je naopak nenávratně ztracen pro Ogiera, kterého srážely defekty a nakonec to neunesl jeho motor. Bronz si odváží Latvala, který byl opět rychlejší než týmový kolega, ale ku prospěchu týmu jej před sebe (opět) pustil. Příjemně opět překvapily vozy Mini, které obsadili čtvrté a páté místo a tentokrát dojeli oba až do cíle. Tovární tým Citroen navíc už nemůže být předstižen, takže si připisuje letošní korunu mezi konstruktéry.

Celkové výsledky Rally RACC Catalunya 2011:

Pořadí Posádka Vůz Čas (ztráta na 1.)
1. Sébastien Loeb / Daniel Elena Citroën DS3 WRC 4:05:39,3
2. Mikko Hirvonen / Jarmo Lehtinen Ford Fiesta RS WRC +2:06,9
3. Jari-Matti Latvala / Mikko Anttila Ford Fiesta RS WRC +2:32,4
4. Dani Sordo / Carlos Del Barrio Mini Cooper WRC +3:24,1
5. Kris Meeke / Paul Nagle Mini Cooper WRC +5:15,0
6. Mads Ostberg / Jonas Andersson Ford Fiesta RS WRC +5:54,2
7. Evganiy Novikov / Denis Giraudet Citroën DS3 WRC +9:31,8
8. Henning Solberg / Ilka Minor-Petrasko Ford Fiesta RS WRC +9:40,1
9. Dennis Kuipers / Frederic Miclotte Ford Fiesta RS WRC +11:13,8
10. Juho Hanninen / Mikka Markkula Škoda Fabia S2000 +13:49,2

„Je skvělé být zpět. Od Finska se nám moc nevedlo, defekt v Německu, má chyba v Austrálii a selhání motoru na mé domácí soutěži ve Francii. Byl jsem trochu zklamán. Měli jsme slušné vedení v šampionátu a to jsme ztratili během tří soutěží. Nyní jsme začínali od nuly a vyhráli jsme, takže jsme nemohli začít lépe,“ říká vítězný Sebastien Loeb, který se tak znovu přiblížil dalšímu mistrovskému titulu. „Víkend ve Španělsku jsem si užíval. Byla to dobrá bitva s Jari-Mattim. Když jsme ve úterý viděl kolik je šotoliny na trati tak jsem nebyl spokojený. Nakonec mi trochu pomohlo počasí a bylo to pro mne snazší. Na asfaltu jsem pak už byl s půlminutovým náskokem jistý.

„Chtěli jsme samozřejmě vyhrát. Nebylo to vůbec snadné vítězství, museli jsme tvrdě bojovat až do konce," uvedl Loeb po oslavě svého 67. triumfu při 150. startu ve WRC. „Vybrat ty nejlepší pneumatiky, bylo kvůli špatnému počasí náročné. Nebyli jsme před Power Stage v příliš výhodné pozici, ale nakonec se nám podařilo získat bod, který by se mohl za tři týdny hodit! Na asfaltu musíte jezdit podobným stylem jako na okruhu. Ale letos jsme položili základy pro naše vítězství už na šotolině."

Stájový šéf Olivier Quesnel: „Dnes jsme velmi pyšní na náš titul, sedmý v řadě pro Citroën. Vyhráli jsme deset z dvanácti dosud odjetých rally, ve kterých jsme si připsali body. Sebastien Ogier a Julien Ingrassia sice tento víkend neuspěli, nicméně výsledek týmu je i jejich dílem díky vynikající sezoně. Musíme jejich problém pečlivě analyzovat a odhalit přesně příčinu. Ale už nyní víme, že to nesouvisí s vypadnutím Loeba ve Francii. Pro tuto sezonu jsme si dali dva cíle - tituly mezi piloty a konstruktéry. Dnes jsme splnili první z nich!"

Celkové pořadí šampionátu WRC 2011:

Pořadí Jezdec Body
1. Sébastien Loeb (FRA) 222
2. Mikko Hirvonen (FIN) 214
3. Sébastien Ogier (FRA) 193
4. Jari-Matti Latvala (FIN) 146
5. Petter Solberg (NOR) 110
6. Mads Ostberg (NOR) 70
7. Dani Sordo (ESP) 57
8. Matthew Wilson (GBR) 53
9. Henning Solberg (NOR) 44
10. Kimi Räikkönen (FIN) 34
11. Federico Villagra (ARG) 20
12. Denis Kuipers (HOL) 17
13. Khalid Al-Qassimi (SAE) 15
14. Juho Hänninen (FIN) 14
15. Kris Meeke (GBR) 13

Celkové pořadí v šampionátu týmů WRC 2011:

Pořadí Tým Body
1. Citroën Total World Rally Team 397
2. Ford Abu Dhabi World Rally Team 351
3. M-Sport Stobart Ford Rally Team 145
4. Petter Solberg World Rally Team 98
5. FERM Power Tools World Rally Team 44
6. Team Abu Dhabi 42
7. Munchi’s Ford World Rally Team 38
8. Monster World Rally Team 19
9. Van Merksteijn Motorsport 16
10. Brazil World Rally Team 3
11. Ice 1 Racing disvalifikován

SWRC a PWRC

Fin ve službách české škodovky si v poslední etapě počínal jako šampión – předstihnul Al-Attiyaha a do cíle dojel jako vítěz poslední soutěže SWRC. Po loňském triumfu v IRC tak do své sbírky přidává i mistrovský titul SWRC, nás může těšit že se tak stalo za volantem Škody Fabia S2000. Juhovi posíláme velkou gratulaci.

Druhé místo v Katalánsku v nepodařené sezóně vybojoval Násser Al-Attiyah na Fiestě S2000 (+14,9). A na stejném voze se zázraku nedočkal a bronzový stupínek ve Španělsku (+57,7) i celkově patří českému jezdci Martinu Prokopovi. Ott Tanak si dojel pro sedmou příčku, která mu zajistila celkové stříbro v seriálu SWRC.

Celkové výsledky Rally RACC Catalunya 2011 v kategorii SWRC:

Pořadí Posádka Vůz Čas (ztráta na 1.)
1. Juho Hänninen / Mikko Markkula Škoda Fabia S2000 4:19:28,5
2. Nasser Al-Attiyah / Giovanni Bernacchini Ford Fiesta S2000 +14,9
3. Martin Prokop / Jan Tománek Ford Fiesta S2000 +57,7
4. Craig Breen / Gareth Roberts Ford Fiesta S2000 +2:20,2
5. Hermann Gassner jr. / Timo Gottschalk Škoda Fabia S2000 +5:02,1
6. Ott Tänak / Kuldar Sikk Ford Fiesta S2000 +30:12,7
7. Karl Kruuda / Martin Järveoja Škoda Fabia S2000 +31:01,4
8. Albert Llovera / Diego Vallejo Fiat Abarth Grande Punto S2000 +52:39,1

Juho Hänninen: „Perfektní den pro nás všechny a skvělý úspěch v mé kariéře. Všechno fungovalo na výbornou. Nemuseli jsme jet s maximálním rizikem, přesto jsme byli pořád vpředu. Chtěl bych speciálně poděkovat všem, kdo nám při tomto úspěchu pomáhali. Měli jsme zajištěné podmínky, abychom mohli soutěžit na nejvyšší úrovni a světový titul je pro nás všechny zasloužená odměna.“

Týmový šéf Raimund Baumschlager: „Dnešek je pro nás všechny výjimečný. Juho potvrdil svou třídu a odjel precizní a taktickou soutěž. Byl po celou sezonu bezesporu nejrychlejší a nejkonstantnější pilot. Můžeme být na náš společný výkon hrdí!“

Celkově pořadí v šampionátu SWRC 2011:

Pořadí Jezdec Body
1. Juho Hänninen (FIN) 133
2. Ott Tänak (EST) 113
3. Martin Prokop (CZE) 106
4. Bernardo Sousa (POR) 67
5. Hermann Gassner jr. (GER) 65
6. Karl Kruuda (EST) 64
7. Nasser Al-Attiyah (KAT) 56
8. Eyvind Brynildsen (NOR) 34
9. Albert Llovera (AND) 18
10. Craig Breen (GBR) 12
-. Frigyes Turán (HUN) Diskvalifikace
Michal Otruba
Diskuze (37)
Avatar - Hammunasakra
25. 10. 2011 22:51
Re: Fantastický úspěch
NE, nemám žádné "new" info - ale kdyby značku Kia Hyudai odprodal třeba čínskému výrobci propisek, tak od toho dne by to byla ČÍNSKÁ značka :-)
Sony JE japonské, Seat BÝVAL španělský, spojení Kylie a letadlo jaksi NEchápu ;-)
Škoda Auto pochopitelně JE německá (a víte to stejně jako já, prodal jí hned po pádu železné opony premiér Pithart - nemýlím-li se..
Audi samozřejmě je německé - to s maďarskem byle jen připomínka, že místo výroby (a časem třeba VĚTŠINY výroby) vozu (nebo čekoholi, NEjde jen o auta!) nemá moc vliv.
Důležitý, vlastně JEDINÝ podstatný je MAJITEL (že cca polovina škodovek vzniká MIMO česko asi víte, že je to otázka doslova pár let a VĚTŠINA škodovek/či jejich součástí bude vznikat MIMO česko asi víte také - stejně jako že o tom rozhoduje JEN - a na tohle jen se soustřeďte - německý majitel. NIKDO jiný s tím nic nenadělá, i kdyby celý český národ do posledního občana chtěl něco jiného, NEmá s tím žádnou souvislost. Firma patří německému majiteli - ne že by to škodě hrozilo (ale jsou takové případy), ale co kdyby VEŠKEROU výrobu i vývoj německý majitel převedl "jinam" - pak byste škodu považoval STÁLE za českou? :-)
Jak je to tedy třeba s tím ROVERem - je stále britský (ti ho prodali) nebo čínský (ti ho koupili)? A jak je to s tou bankou ČSOB? Česko jí PRODALO a (belgický) majitel si určitě myslí že je "jeho" ;-) Zrovna tak francouzský majitel KB si myslí že tahle banka je "dceřinou" bankou Societe Generale, tedy FRANCOUZSKÉ banky.. A jak je to s prodanými (původně) českými firmami (jako byla škoda), které zahraniční subjekty koupily (jako vw škodu) ale NEnechaly je vyrábět pod jejich původním názvem a "přejmenovaly" je ... ty JSOU české nebo JAK to je?
Sorry, Škoda Auto byla firma před krachem, s jediným hrozným modelem a zoufale zaostalým zázemím a buďte RÁD, že jí hned první "svobodná" vláda prodala - jinak by bylo dávno "po ní"
Samozřejmě klidně SLAVTE vítězství škodovky a Juho(a) - ZASLOUŽÍ si to!
Dobrou noc :-)
25. 10. 2011 22:24
Re: Fantastický úspěch
Jak to? Tak jako je značka Kia sídlící v Korei korejská, tak je Škodovka sídlící v Mladé Boleslavi česká... Nebo snad máš jiné informace o místě vzniku a sídle společnosti Kia? Zvláštní je, že Kia o sobě tvrdí, že je korejská, Sony, že je japonské, Seat, že je španělský, Coca Cola, že je americká, jen Kylie je letadlo... To bla bla není o argumentech, ale chvíli mi tvrdíš, že je škodovka německá a pak mi podsouváš, že je Audi maďarské... Co jiného, než blabla na tom mám říct... Myslím, že to co Ti tu stále opakuji je poměrně jasné a obecně známé. To že u nás v čr je populární plakat nad tím, jak se NÁM tu všechno rozprodalo nic nemění na tom, že i kdyby škodovku koupil eskymák, bude ZNAČKA Škoda vždy česká... Každopádně, v této diskusi jsem proto, abych vyjádřil velkou úctu apotěšení nad výkonem Juhy a škodovky v mistrovství světa a tato naše zjevně neřešitelná diskuse je poněkud mimo... Takže za mě DÍKY JUHO, DÍKY ŠKODOVKO!!! Pěkný večer, jdu si lehnout... Pa :-)
Avatar - Hammunasakra
25. 10. 2011 22:09
Re: Fantastický úspěch
Takže TOMMII když mu dojdou argumenty, vydává "blabla bla blba blabla"? ;-)
JE to "řešení", ale takové .. :-|
ANO, c) je správně (jaktože tedy tvrdíte, že škodovka je ČESKÁ?!? :-)
PS: Myslíte že "výpady" proti mě (nebo dokonce proti Citroën - to už je úplně "ABSURDNí" logika ;-) ) vykryjí NEdostatek argumetů? :-)
PPS: Chcete-li, vyjádřete se ke KONKRÉTNOSTEM (v mém textu - RÁDA si je přečtu), ty "pokusy o urážky" či co to je, to je .. :no: 8-s
PPPS: Co se týče MNE a značky Citroën, líbí se mi/chválím PÁR modelů a vyhovuje mi vlastně JEDEN (navíc je v JEDNÉ motorizaci - "v nouzi" možná ve dvou ;-)
= asi "rádobyshazování" značky na mne až tak úplně NEfunguje (rozhodně MÉNĚ, než na vás fakt že česká firma škoda auto vyrábějící jeden NEpříliš povedený model by byla bývala dáááávno zkrachovala, naštěstí jí koupil SILNÝ ZAHRANIČNí majitel, zpočátu do ní SILNĚ investoval (jak peníze tak know-how, to ostatně dělá dodnes a bude to dělat "navždy") a dnes na ní slušně vydělává (což je "normální/běžné/standardní" a NIC proti tomu :-)
(nojo, já jsem ŘÍKALA, že když nerozlišujete mezi přesunem výroby z Opavy do Teplic a koupí firmy zahraničním subjektem, tak si na tohle téma moc "nepopovídáme" ;-)
25. 10. 2011 21:31
Re: Fantastický úspěch
Každopádně je to MS. A v hokeji má skupina D absolutně stejnou váhu jako skupina A, teda pokud sleduješ hokejové MS, víš o čem je řeč. Sečteno podtrženo, Juho a škodovka vyhráli nej šampionát vypsaný pro vozy S2000 a snad za dva týdny dokážou totéž v konkurenčním šapionátu IRC, kde jezdí spousta pažoutů s tovární podporou... Je to úspěch jako prase!
25. 10. 2011 21:23
Re: Fantastický úspěch
>:D blabla bla bla blabla, tolik stručná reakce na tu spoutu řádků se stejně duchaplným obsahem. Každopádně C je správně! Blik. Vždyť je to celkem jednoduché ne? ;-) A k diskusi v druhém vláknu... Je evidentní, že jsi mě vůbec nepochopila, dle mé logiky totiž je a vždy bude Audi německé, domníval jsem se, že jsem to vyjádřil dostatečně srozumitelně. No a při pohledu na "klenoty" typu DS5 s velmi mírně řečeno, přezdobeným kabátem, je evidentní, že se už Citroen chystá na nějakou čínskou misi... :-) Jóóó nikdy neříkej nikdy. Každopádně, dokud to ponese jméno pana Citroena, bude to Francouz. Pěkný večer!