Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Spása jménem klimatizace: Pro maximální výkon potřebuje správnou údržbu

Ondřej Mára
Diskuze (23)

V současných vedrech už si mnozí ani neumí představit, že by museli cestovat bez klimatizace. Mnoho z nás ovšem o plný výkon soustavy připravuje zanedbaný servis.

První klimatizační jednotka na světě byla instalována do budovy tiskárny Sacket-Willhelm v americkém New Yorku již v roce 1902, zatímco v automobilu se poprvé objevila až v roce 1933 – ovšem tehdy ještě jako doplněk spíše pro limuzíny a luxusní vozy. První automobilkou, která začala klimatizaci nabízet jako součást výbavy, byla od roku 1939 značka Packard.

Dnes už je ovšem klimatizace prakticky neodmyslitelnou součástí téměř všech moderních automobilů – mnohdy bez ohledu na segment, cenu, výbavu, atd. Mnoho z nás proto začalo brát klimatizaci jako samozřejmost, která nepotřebuje větší pozornost. Jenže podceňování údržby klimatizační jednotky má řadu negativ.

Předně je potřeba upozornit, že se vzduchotechnika automobilu během provozu zanáší nečistotami. Ty se přitom podepisují nejen na sníženém výkonu klimatizace, ale také na zhoršené kvalitě vzduchu v kabině. Lékaři dokonce upozorňují před roztoči a alergeny, pro které může být zanesená klimatizace dokonalou živnou půdou.

Aby se podobným problémům předešlo, je potřeba dopřát klimatizaci pravidelný servis. Ten by měl začít výměnou kabinového filtru, který zabraňuje průniku nečistot a alergenů do kabiny. Kromě toho ale také snižuje tvorbu mastného filmu na vnitřní straně skel, čímž zlepšuje viditelnost. Zákazníci si přitom dnes mohou na trhu vybrat z celé řady filtrů od různých výrobců. Samozřejmě se ale také mohou svěřit do rukou odborníků.

Škoda Auto začala společně s celým koncernem do svých automobilů standardně montovat antialergenní filtry s bioaktivní vrstvou a aktivním uhlíkem. Tyto pomáhají chránit interiér vozu před okolními pachy, alergeny i mastnými výpary, které tvoří film uvnitř auta a zhoršují vizibilitu,“ dodává Karel Starý, vedoucí oddělení aftersales společnosti Škoda Česká republika. Výrobci přitom doporučují měnit filtr každý rok, některé automobilky ovšem nabízejí i filtry s delší životností. Například Škoda garantuje životnost kabinových filtrů na 30.000 km nebo 24 měsíců.

Vedle výměny kabinového filtru je ale potřeba se zaměřit také na samotnou klimatizaci, respektive její výparník. Právě zde totiž silně kondenzuje voda a mohou se zde objevovat zrádné mikroorganismy. Znečištěný výparník pak kromě jiného způsobuje i sníženou účinnost klimatizace a může vést k zápachu. Jeho čistění lze přitom opět provést jak svépomocí, tak v odborném servisu.

Mnozí motoristé už se tak možná setkali s desinfekcí klimatizace ve spreji, která nabízí jednoduchý postup a slibuje skvělé účinky. Postup je přitom skutečně úžasně snadný, mnohdy stačí jen zavřít sprej v autě s puštěnou klimatizací, výsledky ovšem mohou být rozporuplné. Profesionální servisy pak používají k čištění klimatizace například ozón či ultrazvuk, což jsou velmi spolehlivé metody čistění.

Podobně jako kabinový filtr, i čištění klimatizace a jejího výparníku se doporučuje provádět jednou ročně. A ideálně profesionálním způsobem, který zajistí maximální účinnost. „Způsobů čištění klimatizace je více, včetně takových, které zvládnete svépomocí, jednou ročně však doporučujeme velmi účinné čištění systému klimatizace ozónem nebo ultrazvukem,“ vysvětluje Karel Starý. Ceny se přitom často pohybují ve stovkách korun. Každý druhý rok by pak měla proběhnout výměna chladiva v klimatizaci, s čímž už si doma neporadíte. Takový úkol je vhodné svěřit odbornému servisu, který dokáže snadno diagnostikovat příčinu nedostatečného chlazení a nabídne nejvhodnější způsob opravy.

Video se připravuje ...

I plně funkční klimatizaci ale ocení pravidelnou péči, která přispěje k vyšší výkonnosti i delší životnosti systému. Například v zimě či na jaře je vhodné klimatizaci zapnout alespoň jednou za 14 dnů, aby roztočený kompresor přispěl k promazání všech komponent a těsnících prvků. V létě je pak vhodné vypnout klimatizaci cca 15 minut před příjezdem do cíle, což ocení lidské tělo i technika.

Během zbytku cesty s vypnutou klimatizací totiž dochází k vysoušení výparníku, čímž se minimalizuje riziko vzniku bakterií. Vystupovat z vychlazené kabiny vozu do horkého dne navíc může vést k nepříjemnému teplotnímu šoku.

Ondřej Mára
Diskuze (23)

Doporučujeme

23. 6. 2021 11:44
A aby sa klimatizácia nepokazila
,,V létě je pak vhodné vypnout klimatizaci cca 15 minut před příjezdem do cíle, což ocení lidské tělo i technika."
Takže cestou do roboty v malomeste, na nákupy, tréning... by ste ju nemali zapnúť ;-)
23. 6. 2021 10:59
Re: Vymena chladiva
Presne. Aj mňa chceli už dávno-pradávno v servise zblbnúť.
A ajhľa - auto má 17 rokov a klíma stále funguje
Avatar - Josef-Kratochvil
22. 6. 2021 21:53
Re: Vymena chladiva
Ale prd. Okruh je hermeticky uzavreny a pokud nedojde k uniku, nebo servisnimu zasahu, neni duvod chladivo menit, nebo vubec tahat ven. Tim jen roste riziko znehodnoceni naplne. Oleje jsou delany na zivotnost kompresoru a degradace probiha prave v pripadech, kdy dojde k poruchovym stavum. V chlazeni bezne okruhy pracuji vic jak deset let bez zasahu. Tyhle kydy jsou jen zpusob, jak vytahnout z motoristu penize na amortizaci predrazenych plnicek.
22. 6. 2021 20:54
Re: Vymena chladiva
Vytiahnut, zvazit, doplnit chladivo, olej, co je na to spatne? Suhlasim, ze po prvych dvoch rokoch to netreba, ale po 4 to klime lem prospeje. Hlavne ten olej. A potom kazde dva.
Avatar - Josef-Kratochvil
22. 6. 2021 20:29
Vymena chladiva
Za ten nesmysl s vymenou chladiva jednou za dva roky bych vycurany servisaky strilel na pockani. Ale ze to napisou i zde, to je vrchol blbosti.