Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Speciály ze severní Itálie jsou nejlepší na trati Ecce Homo

Mirek Mazal Mirek Mazal 11. 9. 2020 • 05:36
86
1
Zobrazit náhledy (86)
Abarth Osella 2000 Abarth Osella 2000 Abarth Osella 2000 Abarth Osella 2000 Abarth Osella 2000 Abarth Osella 2000 Abarth Osella 2000 Abarth Osella 2000 Abarth Osella 2000 Abarth Osella 2000 Abarth Osella 2000 Abarth Osella 2000 Abarth Osella 2000 Abarth Osella 2000 Abarth Osella 2000 Abarth Osella 2000 Abarth Osella 2000 Abarth Osella 2000 Abarth Osella 2000 Abarth Osella 2000 Osella PA6 Osella PA6 Osella PA6 Osella PA6 Osella PA6 Osella PA6 Osella PA6 Osella PA6 Osella PA6 Osella PA6 Osella PA6 Osella PA6 Osella FA1F Osella FA1F Osella FA1F Osella FA1F Osella FA1F Osella FA1F Osella FA1F Historie Ecce Homo Historie Ecce Homo Historie Ecce Homo Historie Ecce Homo Historie Ecce Homo Historie Ecce Homo Historie Ecce Homo Historie Ecce Homo Historie Ecce Homo Historie Ecce Homo Historie Ecce Homo Historie Ecce Homo Historie Ecce Homo Historie Ecce Homo Historie Ecce Homo Historie Ecce Homo Historie Ecce Homo Historie Ecce Homo Historie Ecce Homo Historie Ecce Homo Historie Ecce Homo Historie Ecce Homo Historie Ecce Homo Historie Ecce Homo Historie Ecce Homo Historie Ecce Homo Historie Ecce Homo Historie Ecce Homo Historie Ecce Homo Historie Ecce Homo Historie Ecce Homo Historie Ecce Homo Historie Ecce Homo Historie Ecce Homo Historie Ecce Homo Historie Ecce Homo Historie Ecce Homo Historie Ecce Homo Historie Ecce Homo Historie Ecce Homo Historie Ecce Homo Historie Ecce Homo

Moravské kopce na úbočí Jeseníků nejvíce svědčí technice dovezené až ze severu Itálie. Tam sídlí nejúspěšnější značka z Ecce Homo zvaná Osella.

Vývojovou linku tradičních závodu Ecce Homo jsme probírali nedávno, proto je čas zaměřit se na konkrétní značku automobilů, která dominuje kopcovitému terénu nad moravským Šternberkem. Léta nejrychlejší techniku dováží Italové, konkrétně se do Nízkého Jeseníku nejlépe hodí auta značky Osella nesoucí název svého zakladatele.

Enzo Osella

Zakladatel automobilky Osella se jmenoval Vincenzo alias Enzo. Spojení se slavnou legendou Ferrari je čistě náhodné, i když se v tisku někdy objevovalo označení „Enzo II“. Vincenzo Osella se narodil 26. srpna 1939 nedaleko Turína rodičům Luigimu a Marii. Oba provozovali prodejnu lahůdek a k tomu podnikali v automobilové dopravě.

Do začátku druhé světové války chybělo pár dní, když se plně zaměstnaní rodiče věnovali narozenému synovi. Malý Enzo společně se sestrou, mámou i tátou nepocítili mezinárodní boje tolik, jako řada jiných sousedů. „Měl jsem štěstí,“ bilancoval Enzo a dodal, že jako dítě nikdy neměl hlad díky rodinnému lahůdkářství.

Radikální změna profese nastala po druhé světové válce, kdy Luigi rozhodl prodat potraviny i přepravní společnost a novou výzvou se stala stavba originálních aut v malé garáži s myčkou na ulici Via Guastalla v Turíně. Odchod do velkoměsta ovlivnil mladého Enza, který začal tátovi pomáhat v dílně plné prototypů.

Mezi pravidelné návštěvníky autoservisu patřil amatérský jezdec rallye, jemuž Vincenzo dělal navigátora. Rychlostní zkoušky dospívajícího chlapce natolik zaujaly, že se v osmnácti letech pokusil postavit na start za volantem sestřina Fiatu 600. Začátečnické náčiní později vyměnil za vrchařský Lotus 11, který po koupi vlastnoručně upravil motorem Osca a diferenciálem Alfa Romeo.

Dobývání kopců nepatřilo mezi silné stránky Enza, proto se vrátil do dílny tentokrát pod patronátem Carla Abartha stojícího v čele závodního týmu i výroby závodních Fiatů. Osella byl zaměstnán do pozice testovacího jezdce, díky tomu načerpal hromady praktických zkušeností o ladění motorů, podvozků či jiných částech funkčního celku.

Zájem a chuť učit se zajistil odborné povýšení až do role mechanika a supervizora závodní stáje Abarth. Ambiciózní kariéra pokračovala v roce 1965, Osella opustil snové místo zaměstnance a začal podnikat ve vlastní režii. Profesionál na svém místě převzal tovární zastoupení Abarthu v Turíně a po konci mentora Carla založil závodní uskupení nazvané Osella Corse.

Vozy žluto-zeleného emblému musely být minimálně stejně dobré jako tovární modely značek Ferrari, Lotus, McLaren, Brabham či Tyrrell. Radostné prosazení mezi vrchařskou konkurencí následovalo přeorientováním se na formule. Vincenzo uměl vyrobit vynikající speciál do kopců, stejně tak dokázal sestavit monopost do sezóny formule F1 i F2.

Vyhranění produkce nastalo v roce 1990, kdy se firma vymezila proti formulím a zůstala věrná okruhovým a vrchařským verzím. Placky typu PA16, PA18 a PA20 vyzkoušeli slavní piloti, jméno po italském rodákovi začalo rezonovat mezi elitou závodů do vrchu. Osella i dnes stále patří mezi nejúspěšnější společnosti kopcovitého soutěžení aut, v absolutním pořadí závodů mistrovství Evropy nasbírala přes sto vítězství, čímž se zařadila bezpečně na první místo v úspěšnosti šampionátu, jak píše web Automotoklubu Ecce Homo.

Nepřemožitelnost na Ecce Homo

Právě trať Ecce Homo sedí závodním automobilům Osella. Není častějších sběratelů bodů než těchto vzácných hostů ze severní Itálie. Zázemí podniku aktuálně najdeme v obci Veroleng přibližně 30 kilometrů od Turína.

Tým se v Jeseníkách ukazuje s pravidelnou přesností, pořadatelé jsou vždy potěšení a za léta spolupráce vzniklo silné mezinárodní pouto. Italové přijíždí zaslouženě s velkým očekáváním, protože z historického hlediska mají velkou šanci porazit úhlavní soupeře z bohatého startovního pole.

Pátráním ve výsledkových tabulkách můžeme postřehnout faktickou nadvládu Oselly. Odkaz bývalého lahůdkáře byl během závěrečného vyhlášení ozdoben nejcennější zlatou medailí z Ecce Homo v letech 1971, 1983, 1985, 1986, 1993, 1996, 2009, 2010, 2011, 2012, 2013, 2016, 2018 a 2019. Fantastická první místa doplnily neméně úžasné úspěchy z jiných let. V roce 2013 Osella obsadila dokonce pět čelních pozic šternberského závodu, v roce 1985 to byla čtyři vedoucí místa a v roce 2016 jižané ovládli všechny tři stupínky vítězů.

Z hlediska časů se první vítězství ikony Ecce Homo odehrálo v roce 1977 díky sečtenému času obou jízd 7 minut a 10,87 sekundy. Tehdy to dokázal zajet Peter Ernst za volantem Oselly Abarth s nejlepším časem 3 minuty a 33,49 sekundy. Po 43 letech vývoje loni všem ujel Christian Merli korigující stopu Oselly FA 30 Zytek LRM. Součet časů ukázal 5:22,22 s časem na kolo 2 minuty a 39,93 sekundy, což se stalo absolutním rekordem trati.

Pokoření nejrychlejšího času loni odsunulo na druhou příčku rekordů velkého oblíbence jménem Simone Faggioli. Další Ital získal obdiv diváků nejen přímo ze Šternberka a každoročně se těší hlasitému potlesku za automobilový průlet všemi serpentinami. Faggioli roky závodil s Osellou a není divu, že opakovaně zajížděl nejrychlejší čas závodiště, než se pochlapil téměř nebojácný rival Merli.

Letos byl mistrovský podnik zrušený kvůli koronaviru, proto se neodehrálo další italské ukrajování setin sekundy. Je více než pravděpodobné, že by se opět představila úspěšná reprezentace značky Osella, která je navždy spjata s nejvyššími příčkami renomované soutěže Ecce Homo ve Šternberku.

Související články

Témata
12. 9. 2020 17:03
Osella
Na příběhu Vincenza Oselly je jasně vidět, že ctění tradice kvalitní závodní techniky je nade vší bombastickou a zpolitizovanou F1. Tady se závodí, tady se prosadí kombinace nejlepšího strije s nejlepším jezdcem, pokud neúřaduje vyšší moc (počasí a pod). Proto mám vrchy tak rád, v neposlední řadě i díky Italům konstruktérům a Italům pilotům.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku
Články odjinud