Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Spy Photos: Facelift pro BMW X5, nové X5 M a X6 Hybrid - odpočítávání jde do finále

Ondřej Láník
Diskuze (24)
Letošní rok přinese velkým SUV se značkou BMW řadu dílčích vylepšení a nové motory.

Facelift se bude týkat všech motorizací. Přinese inovované světlomety, nové nárazníky a zřejmě i změny na hnacích agregátech, které sníží spotřebu a snad současně i zvýší výkony.

SUV s logem sportovní divize automobilky BMW? To je samo o sobě provokace, ale rozhodně není kompletní. Místo roky prosazované vysokootáčkové koncepce se totiž nové modely řady M dočkají přeplňovaného osmiválce.

Hříšná myšlenka, kterou by si byl ještě před několika lety schopen vůbec představit jen málokterý příznivec roztočené vrtule, se stane skutečností asi v polovině roku. To by se mělo představit BMW X5 M, resp. BMW X6 M - vrcholné verze mnichovských SUV, které si vzala na starost divize M GmbH.

Podle dřívějších informací Auto Bildu by se nový vrchol měl dočkat nejsilnějšího motoru, jaký kdy byl v sériovém voze značky BMW.

To by znamenalo, že doping pomocí turbodmychadel by měl vygenerovat něco víc než 373 kW při 7750 ot./min a 520 Nm při 6100 ot./min, které dává vysokootáčkový atmosférický desetiválec v BMW M5/M6. S velikostí hodnoty momentového maxima asi problém nebude, s výkonem ve vysokých otáčkách to už bude u přeplňovaného motoru trochu obtížnější. Každopádně šušká se o maximálním výkonu přes 400 kW.

Snímky ukazují automobil ve finální fázi testování, pouze s minimem kamufláže. Zřetelně viditelné jsou hlavně změny na světlometech, náraznících a rozšíření blatníků, do nichž se vejdou ještě větší kola, než jaká vidíme zde.

Nepřehlédněte
Spy Photos: BMW X6M bude nejsilnější sériové BMW všech dob

V přípravě je také dvourežimový hybrid pro BMW X6. Automobil, který jsme loni viděli před dvěma lety ve Frankfurtu ještě jako studii, se nyní dostává do závěrečné fáze testování. Naše zdroje uvádějí, že jde o definitivní podobu, která se v roce 2010 objeví v prodeji.

Už studie měla nový systém hnacího ústrojí, kombinující dva kompaktní vysokovýkonné elektromotory s převodovkou s pevnými převodovými poměry. Sériový model by měl mít stejně koncipovaný pohon. Výše uvedené tři prvky jsou vzájemně propojeny systémem tří planetových soukolí. Díky vhodné volbě převodů se dobře pokrývají a doplňují provozní pásma spalovacího motoru a jednotlivých elektromotorů. Překonána je tak nevýhoda dosud známých hybridních řešení, jejichž elektromotor(y) byl schopen pracovat jen v určité části spektra provozních rychlostí automobilu.

Díky dvěma rozsahům rychlostí, v nichž je spolupráce elektromotoru a spalovacího motoru možná, dostal systém přívlastek dvourežimový. Jeho součástí jsou pochopitelně také akumulátory, výkonová elektronika s měničem, řídicí systém a kabeláž. Rozdělování a slučování výkonových toků má na starost převodovka ECVT (planetová konstrukce s vnějším projevem převodovky CVT).

Podle výrobce je takový systém schopen ušetřit asi 20 % paliva proti stejnému vozidlu bez složité elektrické časti hnací soustavy. Vzhledem k tomu, že je možný také provoz výhradně na elektřinu i výhradně na benzin, bude novinku možné zařadit mezi full-hybridy. Samozřejmostí je univerzální využití elektrických strojů v motorovém i generátorovém režimu. Druhý případ je uveden v činnost při brzdění, kdy je rekuperována kinetická energie. Méně obvyklé je u hybridů využití pevných převodů, které zvyšuje mechanickou účinnost celého ústrojí.

Předloni prezentované hnací ústrojí je výsledkem spolupráce skupin BMW Group, General Motors a DaimlerChrysler, které se spojily do sdružení Global Hybrid Cooperation, které vyvíjí mild-hybridy pro sériové nasazení v nejbližší době.

Ondřej Láník
Diskuze (24)
2. 3. 2009 17:56
Re: ani se neohřál a už ho liftují
tahle stromova struktura diskuze je hrozna, ten jejich webmaster musi byt horsi jak trojhrnek ve fabii >:D
Avatar - Pierro
2. 3. 2009 13:10
Re: ani se neohřál a už ho liftují
ako vytrtkaná haluz??? >:-[]
Avatar - jazva
2. 3. 2009 12:59
Re: ani se neohřál a už ho liftují
nepoznám ju osobne, ale zopár krát som ju už stretol a keď nebola nalíčená ako vojenská V3S-ka, tak vyzerala hrozne...
Avatar - Pierro
2. 3. 2009 12:27
Re: ani se neohřál a už ho liftují
Jazva a ty ju poznáš?? Myslel som že by ma Žuža mohla aj dačo naučiť... >:-[]
Avatar - jazva
2. 3. 2009 12:26
Re: ani se neohřál a už ho liftují
Žuža vyzerá na "živo" tak strašne, že by si o ňu ani hrdzavý bicykel neoprel... 8-s