Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Spyker to nevzdává, opět plánuje SUV

Aleš Dragoun
Diskuze (0)
Victor Muller, majitel nizozemského Spykeru, se nevzdává myšlenky na luxusní SUV. Chce také vyrábět až tisícovku aut ročně!

Nový model bude inspirován šest let starým konceptem D12 Peking-to-Paris. Luxusní čtyřmístný automobil s pohonem všech kol byl poprvé představen na jaře 2006 v Ženevě a poháněl ho motor Audi W12 6,0 l o výkonu 368 kW. Šestistupňová samočinná převodovka posílala točivý moment na všechna kola.

Ač se plánovala sériová produkce, k té ve skutečnosti nikdy nedošlo. Existují zřejmě jen tři exempláře, které se objevily na různých výstavách. Poslední bílý prototyp byl poháněn kompresorovým osmiválcem se 400 kW, takže by si zasloužil spíše označení D8 a viděli jsme jej v Ženevě 2008.

Victor Muller prohlásil: „Na spuštění projektu by mělo stačit 25 milionů eur. Jsme stále v jednání s potenciálními investory.“ Ano, Spykeru se nedaří a potřebuje další peníze zvenčí, minimálně oněch v přepočtu skoro 624 milionů korun, ale určitě ještě mnohem více. Nepovedlo se účinkování ve formuli 1, ani koupě švédské automobilky Saab, kvůli které se firma dokonce přejmenovala. Muller je ale stále optimistou, skutečným dlouhodobým cílem je podle něj celková výroba 1.000 kusů ročně!

To je opravdu vysoké číslo, když uvážíme, že za celý loňský rok bylo postaveno pouhých dvanáct (!) vozů s leteckou vrtulí ve znaku. Ale podle šéfa značky má poměrně dost objednávek na kupé a roadstery C8 Aileron s křídlovými vzhůru výklopnými dveřmi.

Ty by měly zajistit přežití malé továrny. Kde ale v nizozemském Zeewolde seženou peníze na jejich výrobu? Připomeňme, že už na konci března 2006, necelé tři týdny po debutu D12 Peking-to-Paris, pro něj získali celkem 114 vážných zájemců, přesto se jim jejich touhy splnit nepodařilo. Byla by ovšem škoda, kdyby produkce těchto exkluzivních automobilů se svébytnými tvary zanikla.

Aleš Dragoun
Diskuze (0)