Srpen 2015 na Veterán.auto.cz: Luxus a sport

V polovině padesátých let minulého věku si Chrysler uvědomil, že mu luxusní konkurence (Cadillac od GM a Fordův Lincoln) uniká. Nejdražší řadu Imperial, která se v mnoha podobách tehdy vyráběla již takřka tři dekády, povýšil na samostatnou divizi. Původní vozy navrhoval slavný stylista Virgil Exner. Měřily typicky amerických až 5,8 m, používaly třístupňové samočinné převodovky spojené s mohutnými vidlicovými osmiválci a pohon zadních kol. Vzhled se měnil každý rok, jak bylo tehdy v USA zvykem. My jsme se věnovali pouze historii do roku 1963, právě Exnerovu období, ale coby výrobce existoval Imperial až do sezóny 1975. Za tu dobu nabídl celkem pět generací svých modelů. Poté byl navíc tento název ještě třikrát krátce oživen, naposledy coby koncept.
Britský Jaguar je synonymem motoristického sportu. Řada XJ-S (později bez pomlčky) sice uspěla hlavně v mistrovství Evropy cestovních automobilů, ale jinak šlo spíše o luxusní GT. Tím jí skalní fanoušci kočky nemohli přijít na jméno, protože ji prostě za právoplatného nástupce E-Type, kterým byla, nepovažovali. Žravé dvanáctiválce v době ropných šoků moc důvěry nevzbuzovaly a kritiku vzbudil i design. Méně benzinu konzumovaly upravené motory V12 HE, místo třiceti jen polovinu, patnáct litrů! Přidaly se menší šestiválce, paletu karoserií rozšířil vzácný polokabriolet s rámy oken a později i klasický kabriolet. Velký jaguar nakonec přes všechna počáteční negativa vydržel s několika dalšími modernizacemi ve výrobě přes dvě dekády a dnes jeho ceny stoupají...
Na Rover na rozdíl od divoké šelmy už celou dekádu jen vzpomínáme, zůstali po něm jen „pohrobci“: Land Rover v náruči Taty, Mini pod BMW, čínské MG a s nadsázkou i Roewe, rovněž z Říše středu. Ani sto let výroby automobilů v roce 2004 neslavil, v tíživé finanční situaci postrádal jaksi důvod. Jenže dříve, konkrétně po druhé světové válce Britům nebyl cizí technický pokrok. Experimentovali se spalovacími turbínami a dotáhli je s přispěním výrobce závodních vozů BRM až do Le Mans.
Peugeot 204 nebyl ani sportovcem, ani velkým vozem, ani „nemluvil anglicky“ jako všechny dosud představené vozy. Pro francouzskou automobilku se lvem ve znaku však představoval významný přelom. Poprvé u velkosériového modelu totiž použila tehdy stále velmi moderní a neotřelý pohon předních kol. Dvěstěčtyřka byla malá, jen čtyři metry dlouhá, poháněly ji i tradiční diesely, klasické sedany doplnily kombi Break, dodávky Fourgonnette a krátce vyráběná kupé a kabriolety na kratších podvozcích. Tyto sportovní karosářské varianty se ale nakonec octly výše, Francouzi je zařadili do o něco větší řady 304, která s malou sdílela techniku. Dvěstěčtyřka dosáhla značné popularity hlavně v Evropě, nikoli však v bývalých severoafrických koloniích, kde se taxikáři oblíbili hlavně naftové 504.
Imperial (1955–1963): Auta podle Virgila Exnera
Americký designér Virgil Exner se svým stylem „Forward Look" byl u toho, když se Chrysler rozhodl v roce 1955 vytvořit novou značku luxusních vozů Imperial. Název Imperial používal od roku 1926, ale nikdy to nebyla samostatná značka. Imperialy byly jen nejluxusnějšími provedeními Chryslerů. Teprve v roce 1955 se společnost rozhodla povýšit Imperial na samostatnou značku a divizi v rámci koncernu. Vedení Chrysleru se domnívalo, že tak...
Celý článek: Imperial (1955–1963): Auta podle Virgila Exnera
Jaguar XJ-S (1975–96): Britský Grand Tourer
Před čtyřiceti lety představil Jaguar model XJ-S (později XJS), vycházející ze sedanu XJ. Nahradil legendární E-Type, ale nikdy nedosáhl jeho sportovního image. Vývoj nástupce úspěšného modelu E-Type byl zahájen na konci šedesátých let jako projekt XJ27. Základní tvary mu dal designér Malcolm Sayer, který pracoval pro Jaguar už od roku 1951 a navrhl mj. vozy C-Type, D-Type a E-Type. Po jeho smrti v roce 1970 dokončil vývoj tým designérů...
Celý článek: Jaguar XJ-S (1975–96): Britský Grand Tourer
Peugeot 204 (1965-1976): První lev s předním pohonem
Před padesáti lety dal francouzský Peugeot sbohem klasické koncepci a u malých rodinných vozů přešel k přednímu pohonu. První vlaštovkou byl prodejně úspěšný typ 204. Prototypy nového modelu testovala francouzská automobilka od roku 1961, výsledek projektu D12 se představil v Paříži 23. dubna 1965, první oficiální fotografii výrobce zveřejnil přitom již v lednu. Sympatické tvary 3,99 m dlouhých, 1,56 m širokých a 1,4 m vysokých...
Celý článek: Peugeot 204 (1965-1976): První lev s předním pohonem
Rovery s turbínou: Zapomenutá historie
Britská automobilka Rover experimentovala v letech 1950–65 s turbínovým pohonem automobilů. Po prototypech JET1 a T2–T4 zkoušela závodní Rover-BRM. Na konci třicátých let minulého století, kdy už byla druhá světová válka na spadnutí, spustila britská vláda program přezbrojování a jeho součástí byly tzv. „stínové továrny" placené vládou, ale provozované soukromými společnostmi. Automobilka Rover zřídila dvě takové. První z nich zahájila…
Celý článek: Rovery s turbínou: Zapomenutá historie