SsangYong XLV: Podivný design je zpět (první dojmy)
Na loňském autosalonu SsangYong prezentoval malé SUV Tivoli, které naznačovalo, že se korejská značka vydala správným směrem a konečně nabídne designově povedená auta. O rok později se ale situace změnila, SUV XLV vypadá podivně jako modely SsangYongu před zhruba deseti lety.
XLV není zcela novým modelem, jedná se jen o prodlouženou verzi Tivoli. Pokud nepočítáme přední nárazník jsou oba modely až po sloupky C stejné – shodný je i rozvor 2.600 mm, veškerý nárůst rozměrů XLV je dán natažením zadního převisu. XLV se za C sloupky natáhlo o významných 238 mm.
Natažení karoserie se přitom opticky moc nepovedlo. Boční partie XLV působí značně neforemně, zvlášť ve srovnání s atletickým Tivoli. Také záď oku zrovna nelahodí – působí vysoce a úzce, kvůli malým koncovým svítilnám se tu objevuje velká masa plastu.
Také interiér je shodný s Tivoli. Plasty tvrdí jako kámen a nepříjemný odér lepidla rozhodně nepotěší, bližší pohled na poněkud zastarale působící palubní desku ale ukáže slušné zpracování i lícování na úrovni. Lesklé plasty se ale rychle špiní. Volant má užší věnec, řadicí páka se pak v kulise neposouvá zrovna hladce, dráhy jsou navíc vcelku dlouhé.
Z delší karoserie těží cestující na zadních sedačkách. Místa na hlavu je hodně i v Tivoli, prostor pro kolena je ale omezený. To se v XLV mění, pasažéři mají dostatek prostoru všemi směry.
Narostl také zavazadelník, o 297 litrů na celkových 720 litrů. Na délku má 83 centimetrů, na šířku mezi podběhy 106 cm a na výšku pod plato 39 cm. Kufr nabízí dvojité dno a dostatek háčků na uchycení zavazadla. Maličkosti mohou udržet i gumicuky po stranách zavazadelníku.
Název XLV je zkratkou pro eXciting Lifestyle Vehicle – vzrušující vozidlo pro volný čas. Nabídka agregátů bude převzata z Tivoli. Vybírat bude možné mezi benzinovým motorem 1.6 e-XGi s 94 kW a 160 N.m a turbodieselem 1.6 e-XDi o 85 kW a 300 N.m. Pracuje se také na hybridu.
Jednotky jsou kombinované se šestistupňovými převodovkami – manuálem, nebo automatem od Aisinu. Za příplatek bude k dispozici i pohon všech kol.
V prodeji se XLV objeví v květnu. SsangYong chce v letošním roce dohromady prodat více než 100.000 exemplářů modelů XLV a Tivoli. Samotné Tivoli mělo za loňský rok na svém kontě 63.693 prodaných kusů.