Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Stará Octavia na prodej. Jako dodávka s volantem vpravo!

Aleš Dragoun
Diskuze (14)
Člověk by řekl, že už se dnes v garážích a stodolách nenajde moc unikátních aut. Ale opak je pravdou. Teď je zrovna na prodej jedna hodně vzácná škodovka.

Škoda Octavia, ta původní, se vyráběla v letech 1959-1964 coby modernizace Spartaku 440/445 s novou lichoběžníkovou přední nápravou a vinutými pružinami. V létě 1961 se rozběhla v Kvasinách produkce kombi, kterého vzniklo za deset let, do prosince 1971 přes 54 tisíc kusů. Dodávalo se výhradně se čtyřválcem OHV 1221 cm3/35 kW, teprve až poslední série měly zvýšený výkon motoru na necelých 38 kW. Ty ale nakonec přišly o praktický šuplík s náhradním kolem vzadu, neboť dostaly vodorovná světla ze Škody 100/110.

Napůl rozdělené víko zavazadelníku měly všechny včetně dodávek se zaplechovanými boky. Ty znali ovšem Češi (a Slováci) jen z prospektů, vozily se hlavně do západní Evropy a na sever, do Skandinávie. U nás zůstaly maximálně jednotky kusů, většinou prodané organizacím na výstavách, hlavně brněnském veletrhu. Ale užitková verze je vzácná obecně a mnoho jich do dnešních dnů nepřežilo.

Jedna dochovaná panelka je teď na prodej. Až v daleké Británii, takže má ještě navíc volant vpravo a pochází konkrétně z roku 1963. Na eBay ji nabízí člověk s nickem aquajoin 72. Má dokonce registrační značku WDA 557G. Jinak je ale v dost zuboženém stavu, hnědý mor se do ní za léta stání ve stodole řádně zakousl. Majitel sám, který ji z kůlny vytáhl a koupil, se pokusil o renovaci, ale bohužel se Octavie musí stejně jako ostatních aut zbavit. Motor je pryč, o jeho znovuvzkříšení se starají jinde (a k autu jej určitě dodá). Některé části karoserie jsou zralé na kompletní výměnu, což u nás zas takový problém není, díly se sehnat dají, jiné naštěstí koroze napadla jen povrchově. Sedačky bude stačit pořádně vyčistit, chybějící světla také vlastník má, jen nejsou na svých místech.

Aukce končí 9. ledna 2016 a v době psaní článku je aktuální prodejní cena na 1.120 librách (41.200 Kč). Za tři tisíce (110.300 korun) ji můžete koupit hned. No, je to trochu bláznovství, ale naprostá rarita by se mohla vrátit domů! Tady se renovace, která samozřejmě přijde na hromadu peněz, určitě vyplatí. Samozřejmě ne z finančního, nýbrž z historického hlediska, protože stejnou dodávkovou octavii u nás na srazech potkáte jen těžko... Auto v perfektním stavu má dnes hodnotu kolem 400 tisíc korun.

Aleš Dragoun
Diskuze (14)
Avatar - Stejsn
5. 1. 2016 23:21
Re: přehodit řízení u Octavie
Není. Jak vidíš, ta oktávka je starší model (modelový ročník 63) s křidélky a dvířky na rezervu, podle toho má i palubku s kulatými budíky jako 1202ka, v tomhle případě pravostrannou. Neříkám že by nešla předělat, ale nevyhneš se složitému řezání a vaření. Přední maska je z modelu 70, stejně jako nárazníky s gumovými dorazy. Sedmdesátky už měly palubku s přístrojovým štítem jako embéčko. Řazení má tenhle vrak ale už na podlaze. Celkově: kastle na tabák, interiér v prheli, motor to nemá, takže z toho mají cenu leda tak papíry a zadní horní boky, které by stálo za to vyříznout a nandat na běžnou kombíkovou oktávku.
5. 1. 2016 18:54
Re: my meli S100 s volantem vpravo
Ano, beru to jako metaforu, protože dráty na hranicích s Polskem nebyly. Na jižní Moravě samozřejmě byly. Ale rakouskou televizi jsme v Brně sledovali normálně, dokonce se soudruzi nezmohli ani na rušičku signálu a žádný odboj to nebyl.
5. 1. 2016 18:39
přehodit řízení u Octavie
bylo snadné. Prohodil se pomocný čep s převodkou řízení, a když byla řadicí páka na podlaze šlo u jen o přístrojovku, kde záleželo na provedení, to bylo sice levopravé, ale ne vždy úplně snadno přehoditelné. Jestli je v autě palubka odpovídající masce, tak to půjde snadno.
Re: my meli S100 s volantem vpravo
Veľmi draho zaplatená krása.
Avatar - praděda7
5. 1. 2016 18:18
Re: my meli S100 s volantem vpravo
No uvidíme, ale pravdou zůstane, že to bruselští socani letos nezvládli a ještě pořád přešlapují na místě a neví si rady... ;-\