Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Jawa se může pochlubit pestrou paletou čtyřtaktních modelů. Podívejte se!

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (3)
Značka Jawa je stále vnímána téměř jako synonymum pro motocykl s dvoutaktním motorem, ale ve skutečnosti má ve své hluboké i nedávné historii a samozřejmě i současnosti řadu sériových modelů se čtyřtaktními motory.

Příběh značky Jawa je poměrně známý, ale připomeňme si v rychlosti, že za jejím vznikem stojí zakladatel a majitel zbrojovky inženýr František Janeček, který hledal vhodný náhradní program pro svou firmu. Tím se stala výroba motocyklů, která se rozběhla v roce 1929.

Nejprve byl na trh uveden motocykl Jawa 500 OHV, který byl licenční verzí německého motocyklu Wanderer 500 OHV a dal nové značce jméno. Jawa je totiž kombinace prvních dvou písmen příjmení zakladatele firmy Františka Janečka a právě značky Wanderer.

Jawa 500 OHV z let 1929 až 1931 měla v rámu z lisovaného plechu s neodpruženým zadním kolem uložen vzduchem chlazený čtyřtaktní jednoválec o objemu 498,7 cm3 s nejvyšším výkonem 13,3 kW (18 k). Stroj s třístupňovou převodovkou dostal díky pohonu zadního kola hřídelí přezdívku „rumpál“.

Na přelomu dvacátých a třicátých let představoval model 500 OHV poměrně luxusní motocykl. Zakladatel nové motocyklové značky se i proto tento typ rozhodl doplnit o motocykl za skutečně lidovou cenu.

Tím se stala v roce 1932 Jawa 175 Villiers s britským dvoutaktním motorem, která byla trefou do černého. Právě tento motocykl se postavil na počátek dlouhé linie motocyklů značky Jawa s jednoválcovými a dvouválcovými dvoutaktními motory.

Jawa ovšem vedle lidové stopětasedmdesátky a nákladného půllitru chtěla nabídnout stroj, který vyplní mezeru mezi těmito modely. Výsledkem se stal v roce 1934 na trh uvedený motocykl Jawa 350 SV, který byl do jisté míry i nástupce v té době již nevyráběného modelu 500 OHV.

Jawa 350 SV z let 1934 až 1936 byla osazena vzduchem chlazeným jednoválcovým čtyřtaktním motorem s ventilovým rozvodem SV o objemu 346 cm3, disponujícím výkonem 8,8 kW (12 k). Rám z lisovaného plechu s neodpruženým zadním kolem vycházel z konstrukce použité u menší stopětasedmdesátky.

Jawa 350 OHV byla jako nejluxusnější motocykl své značky uvedena na trh v roce 1935. Tento model se od svého o rok staršího sourozence lišil především pohonnou jednotkou s ventilovým rozvodem OHV, poskytující z objemu 346 cm3 nejvyšší výkon 11 kW (15 k). Ve výrobě se tento model udržel až do konce čtyřicátých let a dodnes je považován za jeden z nejlepších motocyklů značky Jawa.

Do druhé poloviny čtyřicátých let dvacátého století značka Jawa vjížděla s novým dvoutaktním jednoválcem 250 typ 11, jenž je dodnes známý pod proslulou přezdívkou „pérak“. Právě tento model se stal základem pro dlouhou linii dvoutaktních jednoválců a dvouválců, na jejímž konci stojí stále vyrábění zástupci typu 640.

Zároveň však „pérák“ posloužil jako výchozí bod při vývoji modelu Jawa 500 OHC typ 15 z let 1952 až 1959. Tento čtyřtaktní dvouválec se svým dvoutaktním příbuzným sdílel především vzhled, konstrukce rámu i podvozku odpovídala výkonnější pohonné jednotce, poskytující z objemu 488 cm3 nejprve výkon 19,1 kW (26 k) a v letech 1956 až 1959 výkon 20,1 kW (28 k).

Půllitr se měl rozvíjet podobně jako menší dvoutaktní dvěstěpadesátky a třistapadesátky, ale nakonec se přímého nástupce nedočkal, i když bylo postaveno několik prototypů. V jejich případě využila Jawa motor typu 15, který osadila do nového rámu s kyvnou zadní vidlicí. Výsledkem byl čtyřtaktní motocykl, který sdílel vzhled s dvoutaktními modely 250 typ 353 a 350 typ 354, přezdívanými „kývačka“.

V šedesátých, sedmdesátých a vlastně i osmdesátých letech byly čtyřtaktní motory u motocyklů značky Jawa výsadou pouze pro závodní motocykly a vývojové prototypy. Na jednu výjimku lze ovšem narazit.

Jawa 500 typ 506 Rotax z let 1985 až 1987 představuje tuto výjimku, i když se o sériový stroj podle tehdejších představ tak úplně nejednalo. Do rámu dvoutaktních třistapadesátky typ 634 byl totiž usazen vzduchem chlazený jednoválec Rotax o objemu 504 cm3 a výkonu 25,4 kW (34,5 k).

Jawa postavila těchto motocyklů jen 32, z nichž dva byly určeny pro československou televizi a třicet zamířilo do služeb hradní stráže v Praze a Bratislavě. Následně byly ovšem podle stejného receptu stavěny čtyřtaktní pětistovky u dovozců značky Jawa z rámu typů 634 a 638. Vzniknout mělo několik stovek těchto strojů, ale českoslovenští motocyklisté si o nich mohli jen číst a v Mototechně si značkou Jawa pořídit maximálně dvoutaktní třistapadesátku.

Do devadesátých let vstoupila Jawa se svými osvědčenými a tehdy již zoufale zastaralými dvoutakty. Pokus o uvedení moderních motocyklů s kapalinou chlazeným dvoutaktním jednoválcem nevyšel. Typ 593 sice dodnes patří k tomu nejlepšímu se značkou Jawa, ale neutěšená finanční situace společnosti se v polovině devadesátých let postarala o jeho předčasný konec.

Vrchol v nabídce značky Jawa tak po celá devadesátá leta představovala dvoutaktní třistapadesátka typ 640 v řadě různých variací. Vedle ní pak byly nabízeny i malé motocykly, z nichž tím prvním byla v roce 1994 uvedená Jawa 50 typ 585 Mosquito, která byla sice osazena dvoutaktním motorem, ale na konci dekády se proměnila ve čtyřtaktní modely.

Jawa 100 typ 587 Robby se čtyřtaktním vzduchem chlazeným jednoválcem Linhai o objemu 97 cm3 a výkonu 5,5 kW (7,5 k) byla uvedena v roce 1999. Jawa 50 typ 588 Robby se čtyřtaktem o objemu 49,5 cm3 a výkonu 2,4 kW (3,3 k) nastoupila o dva roky později.

V roce 1999 došlo vedle proměny dvoutaktního modelu Mosquito ve čtyřtakt Robby k dalším novinkám. Ty představují modely Jawa 125 typ 810/0 Chopper a typ 810/5 Travel, které vzhledově vycházejí z tehdy nabízených dvoutaktních třistapadesátek, ale konstrukčně představují svébytné modely. K jejich pohonu sloužil vzduchem chlazený čtyřtaktní jednoválec o objemu 123 cm3 a výkonu 9,4 kW (12,8 k).

Vedle stopětadvacítek z vlastního vývoje nabízela Jawa od konce devadesátých let pod svou značkou i motocykl z vývoje vodňanské společnosti Moto Union a to jako Jawa Moto Union 125 typ 112 Dandy. Ten byl osazen vzduchem chlazeným čtyřtaktním jednoválcem, poskytujícím z objemu 123 cm3 výkon 9,4 (12,8 k). V letech 2003 a 2004 se dočkal verzí Sport a Dakar, lišících se mírně upraveným designem a především 19palcovým předním kolo s terénním obutím.

Do jednadvacátého století vjížděla tradiční česká motocyklová značka se svými dvoutaktními třistapadesátkami a rodinkou relativně moderních malých motocyklů. Příznivci stále čekali na nový „velký“ motocykl a dočkali se v roce 2003, kdy byl odhalen model Jawa 650 typ 836/0 Classic s kapalinou chlazeným čtyřtaktním jednoválcem Rotax o objemu 651,9 cm3 a výkonu 34,5 kW (47 k). Tento motor tehdy mimochodem využívala i značka BMW Motorrad.

Jawa 650 Classic byla veřejností přijata mírně řečeno s rozpaky a to především díky svému vzhledu ve stylu cruiserů, s nímž ovšem naprosto neladil použitý motor. Sériová výroba se rozběhla v roce 2004, kdy byl uveden odvozený typ 836/01 Bizon s mírně upraveným designem, vyvolávajícím snad ještě větší rozpaky než původní verze.

Výrazně pozitivnějších reakcí na zvolený vzhled i styl se dočkala dvojice šestesetpadesátek uvedených v letech 2005 a 2006. První z nich byla Jawa 650 typ 836/02 Style a druhou pak Jawa 650 typ 836/03 Dakar. Prodeje těchto modelů nebyly nejhorší, ale čas se nedá zastavit a díky legislativě související s emisními normami byla jejich produkce ukončena v roce 2010.

Jawa 660 Sportard, jejíž představení veřejnosti se odehrálo na jaře roku 2009 a prodej se rozběhl o dva roky později, se stala přímým nástupcem šestsetpadesátek a rozvíjela design typu 836/03 Dakar s dodnes kontroverzní trojicí světlometů. Základem motocyklů Jawa 660 je trubkový rám, v němž je uložen kapalinou chlazený jednoválec Minarelli s rozvodem SOHC o objemu 660 cm3, výkonu 36 kW (49 k).

Jawa uváděla model 660 Sportard jako jako sportovní motard, což do jisté míry platí i model 660 Adenium, který s ním sdílí techniku i netradiční design s trojicí světel v hranaté kapotáží, ale odlišuje se mimo jiné předním 19palcovým kolem, vyšším větrným štítkem a barevným provedením.

Jawa 660 Vintage, která byla představena na jaře roku 2017, pak vsadila na retro styl a svým designem se přiblížila modelu Jawa 350 typ 634, což svým tvarem dokazují blatníky, palivová nádrž i kryty podsedlových schránek. V současnosti však modely 660 díky emisní normě Euro 4 ve své dosavadní podobě odchází ze scény.

Jawa 250 typ 597 Travel figurovala v nabídce své značky v letech 2007 až 2013 a doplňovala tehdy paletu čtyřtaktních stopětadvacítek jako jistá alternativa k dvoutaktním třistapadesátkám, s nimiž stejně jako model 125 typ 810/5 Travel sdílela design.

Základem dvěstěpadesátky byl jednoduchý a lehký trubkový rám, v němž byl uložen čtyřtaktní dvouválec, který byl licenčně vyráběným motorem značky Honda. Tato pohonná jednotka z objemu 234 cm3 poskytovala nejvyšší výkon 13 kW (17,7 k).

Novou kapitolu ve své historii začala psát značka Jawa začátkem roku 2017, když odhalila a následně na trh uvedla model 350 OHC. Ten přinesl spojení linií dvoutaktu 350 typ 634 ze 70. a první poloviny 80. let dvacátého století s osvědčenou technikou čínských motocyklů Shineray, nabízených na evropském trhu pod různými značkami.

Základem tohoto motocyklu je kolébkový rám z ocelových trubek, v němž je uložen vzduchem chlazený jednoválec s rozvodem OHC o objemu 397,2 cm3, disponující výkonem 20,4 kW (27,7 k) a točivým momentem 30,6 N.m. Převodovka je pětistupňová. Jawa 350 OHC o hmotnosti 160 kg bez náplní má sedlo ve výšce 790 mm a má být schopna dosáhnout maximální rychlosti 130 km/h.

Výstava Motocykl, pořádaná v pražských Holešovicích v první polovině března roku 2018, se pak stala místem, kde byl veřejnosti poprvé představen motocykl Jawa 350 OHC Special, který prozatím posledním příspěvkem do dlouhé linie třistapadesátek nabízených pod značkou Jawa.

Tento model díky své kapotáži připomíná silniční závodní dvěstěpadesátky a třistapadesátky, které koncem 50. a během první poloviny 60. let dvacátého století sedlal slavný František Šťastný a nejen on. Tyto stroje pak na rozdíl od notoricky známých sériových Péráků a Kývaček využívaly čtyřtaktních jednoválců a dvouválců.

Jawa 350 OHC Special s typem 350 OHC sdílí rám i pohonnou jednotku, ale na rozdíl od něj má jen elektrický startér, zatímco klasická nožní startovací páka je pro něj nedostupná, za čímž stojí dozadu posunuté stupačky, které mají přispět ke sportovnější pozici jezdce za nízkými dělenými řídítky. Další odlišnosti se týkají výfuků, brzdového systému rozměrů, velikosti palivové nádrže i výšky sedla nad zemí.

Podle nejnovějších informací ze společnosti JAWA Moto s.r.o. se modely 350 OHC a 350 OHC Special v letošním roce dočkají nového sourozence. Ten s nimi má sdílet techniku, ale svým vzhledem a stylem mířit do stále populárnější kategorie scramblerů. Premiéra této novinky se má odehrát v polovině března na výstavě Motocykel v Bratislavě.

Samostatnou kapitolu mohou představovat nové motocykly se značkou Jawa pro indický trh, za jejichž vývojem a výrobou stojí společnost Classic Legends, která patří pod křídla koncernu Mahindra Group. Jawa 300 a Forty Two, které za liniemi inspirovanými motocykly Jawa 250 typ 353 ukrývají moderní techniku v čele s nově vyvinutým čtyřtaktním jednoválcem, ihned od svého uvedení na indický trh slaví prodejní úspěch.

Foto: JAWA Moto s.r.o., Svět motorů, Auto.cz, archív

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (3)

Doporučujeme

Avatar - Barrichello
12. 3. 2019 09:17
Re: Scrambler
Foto 102 jaksi není scrambler, ten bude představen ve čtvrtek 14.
102 je Jawa 660 Vintage, to bych asi moc neřešil, zbývá jich na prodej asi 30 ks k čemu maj předem vydané techničáky, jinak ten motor už neplní emisní normy. Tedy jinak řečeno krom těch 30 ks co čekaj na prodej už žádná 660 s tímhle motrem nebude.

A těch 30 ks koupí sběratelé, to je v pohodě.
11. 3. 2019 19:16
Re: Scrambler
No, takových detailů jsou na Scrambleru tři... šest půlek. Hlavně to celé neladí dohromady a působí to dojmem, jakoby někdo navštívil burzu a nakoupené díly nabastlil na nějakou motorku. Ještě mohla být ta nádrž stylově promáčklá, když je už tak hnusně nalakovaná.
Hlavně, když vidím ty nechráněné svody výfuku po obou stranách, už teď mě pálí nohy.
11. 3. 2019 18:39
Scrambler
Ten Scrambler vypadá docela k světu (i když to není vyloženě můj šálek kávy), ale viz. Foto 102... Neumí ani na propagačních fotkách zajistit aby byla zadní část (podsedlový rám) namontován v ose stroje... Peklo