Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Starý Land Cruiser ujel 7 km pod vodou. Trvalo mu to 12 hodin

Ondřej Mára
Diskuze (3)

Toyota Land Cruiser s přezdívkou Mudcrab překonala bezmála 7 km pod hladinou a dosáhla hloubky až 30 metrů, čímž stanovila světový rekord.

Toyota Land Cruiser je skutečný nezmar, se kterým se dobrodruzi vydávají i do nejhůře přístupných koutů světa. Nyní se s ním ale parta australských nadšenců, mechaniků a profesionálních potápěčů vydala dokonce i pod mořskou hladinu v přístavu Darwin, kde stanovili světový rekord pro nejdelší a nejhlubší jízdu pod vodou.

Odvážný kousek odkazuje na neúspěšný pokus z osmdesátých let, kdy se jiná parta nadšenců pokoušela o stejný rekord s Toyotou Land Cruiser vybavenou 60 metrů dlouhým šnorchlem. Zhruba 3 kilometry od startu ale posádka narazila na překážku, autu zhasl motor a posádka už ho nezvládla znovu nastartovat. Pokus tedy skončil neúspěchem.

Video se připravuje ...

Nový tým, který se pokus rozhodl po 40 letech zopakovat, se ale na výzvy připravil podstatně lépe. Spalovací motor byl nahrazen čistě elektrickým pohonem. Pro někoho to může být svatokrádež, použitý Land Cruiser z roku 1978 už ale stejně nebyl vhodný k provozu na silnicích. Díky jednoduché technice byl navíc optimální volbou pro přestavbu.

Na té se kromě jiného podíleli technici, kteří již měli zkušenosti se stavbou elektromobilů v rámci univerzitních projektů solárních automobilů. Stavba vozu, který se měl pohybovat pod mořskou hladinou, ale přinesla nové výzvy. Technici si museli poradit s tlakem i rizikem úrazu elektrickým proudem.

Inspirovali se však u dálkově ovládaných podmořských vozidel a elektromotor, řídicí elektroniku i baterie izolovali pomocí silikonového oleje. První stavbou v rámci projektu pak byla testovací tlaková komora, kde tým testoval odolnost kondenzátorů a veškeré elektroniky. Výrobci totiž nemají ve zvyku uvádět, jakému tlaku pod hladinou tyto komponenty odolají.

Tým si také vybral odolná terénní kola, na která obul terénní pneumatiky vhodné pro jízdu v blátě. Aby pneumatiky odolaly tlaku a nevznášely se, byly naplněny vodou. Speciální vůz byl následně jednou vyzkoušen ve slané vodě, než se 29. července vydal na rekordní pokus.

Jízda odstartovala v 9 hodin ráno místního času a tým předpokládal, že se na druhé straně zálivu objeví zhruba kolem čtvrté odpoledne. Jízda ovšem neprobíhala tak lehce, jak všichni doufali. Elektrický Land Cruiser několikrát zapadl v blátě na dně přístavu, ze kterého byl vyprošťován pomocí nafukovacích polštářů, jež vůz nadnesly. Na cestě pak bylo nutné překonat i plynovod.

Jízda se navíc protahovala i nutností pravidelného střídání profesionálních potápěčů, kterých bylo dohromady 30. V nejhlubším úseku se totiž vůz pohyboval hloubkou okolo 30 metrů, kde se potápěči museli střídat za volantem zhruba každých 15 minut. Situaci navíc komplikovalo riziko výskytu žraloků či mořských krokodýlů, kteří se v oblasti pravidelně objevují.

Vůz trefně pojmenovaný Mudcrab nakonec nenarazil na žádnou zásadní překážku, která by celou jízdu zhatila, na druhém břehu se ale nakonec vynořil až v devět hodin večer, tedy po dlouhých 12 hodinách. Na jeho posádku ale čekalo uvítání od trpělivých diváků, reportérů a nakonec i nový světový rekord.

Ondřej Mára
Diskuze (3)

Doporučujeme

Avatar - Stejsn
2. 8. 2023 18:47
Zajímalo by mě,
kolik každá ta guma vážila.
2. 8. 2023 13:06
Re: Spalovací motor byl nahrazen čistě elektrickým pohonem
Ty jsi se uz docista zblaznil z toho zelenyho nabozenstvi :D :D
2. 8. 2023 08:50
Spalovací motor byl nahrazen čistě elektrickým pohonem
Aneb nulove znecisteni.
:yes: :yes: :yes: