Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Stát chystá v následujících třech letech 172 dopravních staveb. Budou na to však peníze?

Ilustrační foto
Ilustrační foto
Ilustrační foto
Ilustrační foto
40 Fotogalerie
Diskuze (9)

Mezi největší projekty pro následujících roky patří například úsek dálnice D49 mezi Hulínem a Fryštákem nebo už rozestavěná dálnice D3 mezi Hodějovicemi a Třebonínem.

Ministerstvo dopravy plánuje v příštích třech letech přípravy stavby 172 velkých dopravních projektů za přibližně 243 miliard korun. Většina peněz by měla směřovat na dálniční a silniční stavby. Uvádí to dokument ministerstva o přípravě velkých dopravních staveb, který v pondělí prostuduje vláda. Podle materiálu je financování staveb a příprav v letošním roce i přes aktuální krizi zajištěno, následující roky ovšem mohou být problematičtější.

Ministerstvo vládu seznámí s vývojem plánovaných dopravních staveb, jejich náklady přesáhnou 300 milionů korun. Přes 157,5 miliardy korun by mělo být určeno na dálnice a silnice. Konkrétně je v seznamu 90 projektů, mezi největší patří například úsek dálnice D49 mezi Hulínem a Fryštákem za 7,8 miliardy korun nebo už rozestavěná dálnice D3 mezi Hodějovicemi a Třebonínem za 7,3 miliardy korun.

Na seznamu velkých železniční projektů je 74 staveb s odhadovanými náklady kolem 124 miliard korun. Největším projektem je modernizace trati z Ostravy Kunčic do Frýdku-Místku za přibližně 9,1 miliardy korun. Na stavby pro vodní dopravu je pak určeno kolem šesti miliard korun, nejvýznamnějším plánovaným projektem je plavební stupeň v Přelouči za více než tři miliardy korun.

Rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury, z něhož jsou dopravní stavby financovány, byl v minulých týdnech navýšen o 6,5 miliardy na celkových 113 miliard korun. Podle ministerského materiálu lze předpokládat, že rozpočet bude pro letošní rok dostačující. Problematické může však být financování v dalších letech, rozpočtový výhled pro roky 2021 a 2022 by totiž pokrytí plánovaných projektů neumožňoval. Situaci navíc komplikují i rostoucí ceny ve výběrových řízeních, které jsou podle ministerstva způsobeny nedostatečnou kapacitou ve stavebním sektoru. Stát tak bude muset najít další zdroje financování staveb.

Vstoupit do diskuze (9)