Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Stát na dopravních stavbách kvůli koronaviru šetřit nebude. Chystá dokonce navýšit investice

Diskuze (14)

Snahou ministerstva dopravy je přes současnou krizi co nejvíc podpořit dopravní stavebnictví. 

Ministerstvo dopravy i přes současnou koronavirovou krizi škrty v rozpočtu nechystá, naopak chce navýšit výdaje na dopravní stavby. Posílený rozpočet pak bude chtít plně vyčerpat. Jedinou plánovanou úsporou tak bude zkrácení slev v dopravě o 1,5 miliardy Kč. ČTK to dnes řekl mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka. Ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO) v minulých dnech avizoval navýšení letošního rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) o 6,5 miliardy na 113 miliardy Kč.

Snahou ministerstva je podle Jemelky přes současnou krizi co nejvíc podpořit dopravní stavebnictví. „Z toho důvodu jsme zaúkolovali naše hlavní investory (Ředitelství silnic a dálnic, Ředitelství vodních cest a Správa železnic), aby přijali taková opatření, která umožní plně vyčerpat letošní rozpočet. Zároveň se snažíme o navýšení prostředků na menší stavby a opravy, a to v řádu miliard korun, které mají za cíl podpořit růstová opatření ekonomiky,“ uvedl Jemelka.

Ohlášené navýšení rozpočtu fondu dopravy je reakcí na současnou krizi a předpokládanou hospodářskou recesi. „V době poklesu ekonomiky je to důležitý stimul, kterým chceme udržet průmysl a zaměstnanost,“ řekl Havlíček. Loni měl SFDI rozpočet původně okolo 86 miliard a během roku se výdaje zvýšily na zhruba 101 miliard korun.

Více peněz by mělo směřovat na silnice i železnice. Posílení rozpočtu už ohlásilo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), a to o tři miliardy na 55 miliard Kč. Prioritou je pro silničáři pokračování v rekonstrukci dálnice D1. Stát zároveň počítá i s příplatky pro stavební firmy kvůli současným ztíženým podmínkám.

Jedinou úsporou by tak zatím mělo být omezení slev ve veřejné dopravě pro studenty a důchodce. Ministryně financí Alena Schillerová (za ANO) uvedla, že v současné krizi, kdy se navíc méně cestuje, by stát na jejich jarním omezení měl ušetřit okolo 1,5 miliardy Kč. Loni slevy stály 5,6 miliardy Kč.

Po ministerstvu dopravy zřejmě budou v následujících týdnech a měsících žádat pomoc zejména osobní i nákladní dopravci. O stamilionových škodách pro železniční dopravce kvůli nízké poptávce a rušení spojů hovořil například Leo Express, firma chce jednat přímo s Havlíčkem. Nákladní dopravci pak varovali, že mnoho firem musí kvůli současným problémům zvažovat další existenci. Zakázky jim nyní klesly až o polovinu.

Diskuze (14)

Doporučujeme

Avatar - Mikesus
30. 3. 2020 12:43
Re: Nejdůležitější silnice
ha, Trochu jsem se zamotal v přehledu diskuze. Nicméně D1 poatří mezi nejdůležitější taky.
Avatar - Ozzman
30. 3. 2020 10:47
Re: Nejdůležitější silnice
Ale v textu se píše o D1...
Avatar - Mikesus
30. 3. 2020 10:20
Re: Nejdůležitější silnice
No vždyť 511 je obchvat Prahy.
Avatar - Dinar
30. 3. 2020 09:57
Re: dobrá cesta
Já vím, je to deset let, ale nezapomínejme, vláda ODS, ve které ale bylo 6 členů ods a 10 členů VV a TOP, k tomu jako leitmotiv antikorupční étos vévéček, ministrem dopravy odpovědným za zrušení příprav a zastavení rozdělaných staveb byl jejich šéf Bárta.

S dopady samozřejmě souhlas. ;-)
Avatar - Ozzman
30. 3. 2020 09:44
Re: Nejdůležitější silnice
Přeci okruh Prahy ! :D

Ale já osobně bych to viděl na dokončení z Hradce k Olomouci, pak by totiž D1 šla opravovat klidněji.