Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Stavební vozidla: MAN TGL, TGM a TGS

Ladislav Černý
Diskuze (0)
Německý výrobce má speciální stavební model TGS. I v nižších hmotnostních kategoriích však nabízí terénní vozidla TGL a TGM.

Pohon více či dokonce všech kol má u firmy MAN dlouhou tradici, kterou před několika lety okořenila odhalením unikátního pohonu předních kol pomocí tlaku oleje. Tzv. Hydrodrive pracující s olejovým čerpadlem a hydromotory v kolech je ve srovnání s klasickým pohonem předních kol o několik stovek kilogramů lehčí, neomezuje rejd předních kol a v době odpojení nezvyšuje nároky na naftu.

Výběr ze tří

Nejmenší výhradně dvounápravová řada TGL s celkovou hmotností od šesti do dvanácti tun nabízí vozidla vhodná nejen pro stavební sektor, ale také rozvážkovou službu a podvozky k dostavbě. Střední typ TGM s celkovou hmotností dvanáct až šestadvacet tun disponuje nabídkou běžných vozidel s pohonem 4x2, 4x4, 6x4 a případně 6x2.

Nejtěžší řada TGS, která měla spolu se silničním typem TGX premiéru v roce 2007, začíná na dvou nápravách s osmnáctitunovou tonáží. Ve čtyřnápravovém provedení končí na 44 tunách, ale celkových 250 tun může dosáhnout ve speciální soupravě pro nadměrné náklady. V nabídce jsou modely vozidel s pravo- či levostranným řízením, kabinami typu XL, XLX a XXL, a širokým spektrem konfigurací náprav.

Maximum

Pro řadu TGS jsou určeny užší a subtilnější kabiny s menší prostorovou nabídkou, protože jde o vozidla s předpokladem denního používání bez přespávání. Kabiny silniční řady TGX jsou naopak řešeny s ohledem na nutnost častého přenocování posádky ve vozidle. I kabiny řady TGS však mohou být dodávány s jedním či dokonce dvěma lůžky.

Stavební řada TGS zahrnuje prakticky veškeré představitelné kombinace pohonů hnacích náprav. Konfigurace náprav začíná standardními provedeními 4x2, 4x4, 6x4 či 6x6 a pokračuje speciálními podvozky s pohony 6x4 s hnanou první a třetí nápravou. Nechybí ani možnost hnané první a druhé nápravy s třetí osou vlečenou. Manévrovatelnost těchto třínápravových podvozků je s ohledem na možnost použití tlačené či vlečené nápravy jako řiditelné, téměř srovnatelná s dvounápravovým podvozkem.

Občas či stále

Možnost pohonu jen kol zadní nápravy popřípadě náprav na zpevněné komunikaci je výhodná jak z hlediska nižšího opotřebení pneumatik, tak jednoduššího řízení vozidla. Pohon kol přední nápravy může být jednoduše připojen pomocí spojky v okamžiku, kdy se vozidlo nepohybuje. Připojitelný pohon kol další nápravy je výhodný pro vozidla operující jak na zpevněných vozovkách, tak v terénu.

Stálý pohon všech kol zajišťuje maximální trakci a vysoký stupeň stability vozidla při jízdě po nezpevněných komunikacích. Tento systém je ideální do těžkých podmínek stavebních děl a při komunálním provozu, je třeba samozřejmě počítat s nárůstem spotřeby paliva.

Plně pohonná vozidla modelových řad TGM a TGS se uplatňují především tam, kde je třeba optimální trakce. Tato vozidla mohou využívat trvalý pohon přední nápravy či hydrostatický Hydrodrive.

Stavební modely mohou v závislosti na potřebách dopravce používat standardní nebo středně vysoký podvozek.

Příležitostný záběr

S hydrostatickým pohonem předních kol přišel MAN mezi evropskými automobilkami jako první. Hydrodrive zajišťuje doplňující trakci a zabezpečuje vyšší míru bezpečnosti provozu při příležitostné jízdě terénem. Hydrostatický pohon kol přední nápravy se zapojuje pomocí spojky v okamžiku, kdy je třeba překonat terénní překážky. Děje se tak při nájezdu do terénu či při jízdě v něm. Hydrodrive pomáhá rovněž při sjíždění prudkých klesání s potřebou velké brzdného účinku bez namáhání provozních brzd.

Systém Hydrodrive přináší provozovatelům takto vybavených vozidel výhodu v nízké vlastní hmotnosti. Prakticky systém ušetří v porovnání s vozidlem s mechanickým pohonem kol všech náprav až několik set kilogramů. Hydrostatický pohon přední nápravy je funkční až do rychlosti 30 km/h. Při deaktivaci hydrostatického pohonu pak tento systém nepůsobí žádné ztráty.

Hydrostatický pohon další nápravy lze dodat i u vozidel s klasickým pohonem 8x4, kde se při aktivaci hydrostatického čerpadla změní pohon na 8x6 a s vozidlem lze zdolat i velmi obtížný terén. Toto provedení podvozků se velmi úspěšně používá např. u velkých domíchávačů betonu s objemem 9 m3, či v kombinaci s betonovou pumpou.

Pohon

Současné motory Euro VI ve střední a těžké dopravě se až na výjimky již neobejdou od kombinace recirkulace výfukových plynů, selektivní katalytické redukce systému SCR a filtru pevných částic.

U automobilky MAN jde o chlazený a řízený systém EGR a dvojstupňové přeplňování. Za sběrným výfukovým potrubím se nachází sestava doplněna o systém SCR s integrovaným oxidačním katalytickým konvertorem a filtrem CRT s průběžnou regenerací.

Zvláštní úkoly

Předloni německá automobilka odhalila 15,2litrový šestiválec D38 určený pro nejtěžší službu. Agregát D38 je dostupný ve výkonových verzích 382, 412 a 471 kW (2500, 2700 a 3000 N.m), který nachází uplatnění v extrémně těžkých podmínkách a při tahání nadrozměrných nákladů. Pro letošní rok obdržel tento agregát několik novinek.

Ladislav Černý
Diskuze (0)