Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Staví zmenšená auta: Trabantologův vůz hrabe zadními

Petr Slováček
Diskuze (3)
Miloš Vrbka má kromě sbírání starých trabantů, wartburgů a barkasů ještě další vášeň – vlastnoruční stavbu jejich modelů. Jsou plně funkční a váží desítky kilogramů.

Můj trabant je tak rychlý, že si ho nedovolím nikomu půjčit, říká Miloš Vrbka o svém plechovém miláčkovi. Kdyby tohle prohlásil v hospodě u piva bez dalšího vysvětlování, asi by ho měli všichni za blázna. Vždyť utíkající trsátka snad ani nemohou být životu nebezpečná. Jenže on nemluví o jednom ze svých šedesáti „opravdových“ aut (uhádnete, proč si říká Trabantolog?), ale malém červeném trabantíkovi na vysílačku. Postavil ho podle svého prvního auta – kombi Trabant, které koupil už v roce 1994. Originál 1:1 má dodnes, přestože se s ním dost natrápil. Jakmile ho zrenovoval a nechal nalakovat, přišla v roce 2002 povodeň a auto zatopila.

Při pohledu na modely Miloše Vrbky zapomeňte na hračky z tržnice, s nimiž kluci závodí na plácku před školou. Repliky jsou vyrobeny ve tří- až čtyřnásobném zmenšení z plechu a dřeva, takže jejich hmotnost dosahuje i bezmála metráku. Například zmíněný trabant postavený na základě starší RC buginy pohání třicetikubíkový motor s výkonem 2,6 koně. Přenáší ho přes odstředivou spojku a brzdí kotoučem. Jak jsme sami viděli (a vy můžete na videu umístěném na našich stránkách www.isvetmotoru.cz nebo Milošových www.trabantolog.cz), dokáže se model rozjet odhadem na desítky kilometrů v hodině. Pokud by vás takový ingot s hmotností 19 kg „pohladil“ po kotníku, asi by to nebylo jen na pofoukání. „Ač trabant, poháněna má zadní kola. A protože pořád hrabe, je prakticky neovladatelný,“ říká majitel a stavitel v jedné osobě.

Vyučený dřevomodelář má raději práci s kovem, ze dřeva dělá jen drobné detaily. Zato parádně. Třeba u dveřních klik nebo zadních lamp potažených fólií jsme tedy přírodní stavební materiál nehádali.

Miloš dostal od Boha obrovskou fantazii a šikovnost. Kromě šlapacího traktoru už vyrobil třeba model svého unikátního Trabantu Tramp včetně obytného přívěsu Campifix nebo multikáru ovládanou kabelem. V hlavě se mu líhne plán na předělání modelu k pohonu 4x4. Tím by se i utlumil nezvladatelný výkon a konečně by se dalo s modelem bez stresu jezdit. „Už jsem ho dokonce převrátil na střechu. Jezdím s ním jenom na srazech, na nějaké blbnutí to není,“ říká a ukazuje rozdělaný barkas.

„Baryk“ už je sice kompletní, ale ještě čeká na zabudování vysílačky. Vzhledem k jeho hmotnosti 90 kg není možné použít nejlevnější čínské komponenty, ale kvalitní, a tedy drahé. „Přestože má trabant jen necelých dvacet kilo, silná serva na řízení nevydrží. Do barkasu proto vymýšlím jiný mechanický systém,“ říká Miloš.

Stavitel shání použité komponenty na internetových burzách. Třeba základem barkasu je čínská čtyřkolka s padesátikubíkovým motorem a tahovým startérem. Je to vidět pod kapotou, kde objevíte centrální odpružení zadní vidlice. Limitem pro tvorbu modelů jsou kolečka z kočárků nebo vozíků. Jakmile má Miloš vhodná k dispozici, postaví podle nich model. „Potřeboval bych výrobce pneumatik. Při tak vysoké hmotnosti je během jezdění doslova roztrhám,“ říká.

Petr Slováček
Diskuze (3)
10. 2. 2014 13:46
Re: RC...
Prosimte to nezkousej, jak te znam tak by vznikly nechutny paskvily!
Avatar - vabis
9. 2. 2014 19:43
pěkné
Manželka asi musí mít radost >:D ale jinak pěkný pěkný ;-)
9. 2. 2014 17:27
RC...
Taky jsem v tom našel zalíbení... ale modely nestavím, možná to zkusím časem :yes: