Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Stávka: Jak se dostat do práce?

David Bureš
Diskuze (154)
Stávka v dopravě proběhne ve čtvrtek 16. června. Jak se tento den dostat včas do práce? Nabízíme několik tipů.

Stávka v dopravě se přesunula z pondělí na čtvrtek 16. června. V původním termínu byla zakázána Městským soudem v Praze, protože nebyla včas ohlášena. Odboráři chtějí živelnými blokádami zastavit provoz v některých pražských ulicích. Které to budou, mají zveřejnit ve středu. Stávka v dopravě bude trvat celých 24 hodin od středeční do čtvrteční půlnoci.

Původně měla stávka začít v pondělí 13. června ve 3.00 ráno, Městský soud v Praze ji ale zakázal, protože o ní odboráři nedali včas vědět. Stávku je totiž nutné kvůli minimalizaci škod ohlásit tři pracovní dny předem. Odboráři ji však vyhlásili v pátek 10. června v 11 hodin, tedy jen jeden pracovní den dopředu.

Odboráři po rozhodnutí soudu oznámili, že stávka v dopravě proběhne. Později definitivně rozhodli o čtvrtku. Pokud by se stávka i přes zákaz konala už v pondělí, musely by odbory zaplatit napáchané škody. Ministerstvo dopravy předběžně vypočítalo, že by po odborářských předácích vymáhalo 197 milionů korun.

Po celé republice nepojedou ve čtvrtek vlaky, v Praze, Brně a dalších městech nebude fungovat ani městské hromadná doprava. Jak se v případě dopravního kolapsu dostat do práce? Nabízíme několik tipů.

MHD

Stávka v dopravě zastaví v Praze městskou hromadnou dopravu včetně metra, které zajišťuje 43 % přepravní kapacity v hlavním městě. Denně metro používá přes milion lidí. Vedení pražského Dopravního podniku se snaží s odbory dohodnout tak, aby fungovalo alespoň v omezeném provozu.

Metro by v tomto případě jezdilo v nepravidelných intervalech, vstup do přeplněných stanic by byl uzavřen do doby, než by byli cestující odbaveni. Odboráři ale chtějí metro zastavit úplně.

Některé autobusové linky zůstanou v provozu, včetně těch příměstských. Pražské Dopravní podniky si chtějí pronajmout autobusy od soukromých dopravců, kteří by zaskočili za stávkující řidiče. V současné době jich mají domluveno na 40, které budou nasazeny na vybrané autobusové linky. Dalších až 100 autobusů má alespoň částečně nahradit příměstské vlaky.

Student Agency podle zájmu posílí své spoje, zároveň chce zavést kyvadlovou dopravu mezi Černým mostem, Florencí a Zličínem. Tyto zastávky metra slouží jako přepravní terminály meziměstských linek Student Agency. Zákazníci firmy budou mít cestu zadarmo.

Bližší informace o provozu pražské MHD poskytne Centrální dispečink na telefonní lince 296 191 817 a na webových stránkách DPP.

V Brně zatím není jisté, nakolik se městská hromadná doprava zastaví. Dopravní podniky stále zjišťují, kolik řidičů se ke stávce připojí. Až poté bude jasné, nakolik bude brněnské MHD ve čtvrtek fungovat. Vedení města hraje o to, aby alespoň fungovaly páteřní linky 8 a 1. V lepším případě by se jezdilo podle nočních, nebo nedělních intervalů.

Průběh stávky v ostatních městech je zatím neznámý. Stávkovat by se mělo v Ústí nad Labem a Olomouci. Tam zatím podle současných informací stávku podpoří dvě třetiny řidičů.

Odbory z ostravského Dopravního podniku chtěly původně stávkovat jen symbolicky. Díky rozhodnutí o zákazu pondělní stávky ale uvažují, že své stanovisko změní. V Ostravě se už stávkovalo začátkem června, kvůli nízkým platům. V Plzni bude MHD fungovat, odbory ČSAD Plzeň o případném stávkování rozhodnou ve středu.

Vlak

Vlaky nepojedou v celé České republice celý den. Výpadek bude tak velký, že jej České dráhy nebudou schopny pokrýt, tudíž ve většině případů nebudou vypravovány náhradní autobusové linky. Přerušena bude také jízda nočních vlaků, spoje zůstanou stát ve vybraných stanicích.

Aktuální informace o provozu vlaků budou zveřejněny na webových stránkách Českých drah, fungovat bude také informační linka 840 112 113.

Ministerstvo dopravy uvažuje, že by čtvrteční stávku využilo k intenzivnější opravě některých železnic. Tento plán však musí ministerstvo projednat s odborářskými předáky.

Automobil

Při jízdě automobilem bude v Praze nutné počítat se zácpami. Nejenže do pražských ulic vyjede kvůli výpadku MHD více aut, odbory navíc chtějí živelnými blokádami zastavit provoz v některých pražských ulicích.

Původně se uvažovalo, že budou zastaveny hlavní tahy jako magistrála, Jižní spojka či nový úsek Pražského okruhu, později ale odbory uvedly, že se zaměří na blokování papalášů. Provoz tak bude pravděpodobně zastaven u sídla Vlády ČR. U ministerstva zdravotnictví na Palackého náměstí má od 9:00 probíhat mítink Českomoravské konfederace odborových svazů. Předseda Odborového svazu železničářů Jaroslav Pejša chce seznam blokovaných ulic předat pražskému primátorovi Bohuslavovi Svobodovi ve středu.

Ministr vnitra Jan Kubice pro TV Prima v neděli uvedl, že policie zakročí proti stávkujícím, kteří budou dopravní tepny blokovat.

I do ulic Brna vyjede více aut kvůli stávce řidičů MHD. Proto bude ve čtvrtek parkování na zpoplatněných plochách vlastněných městem zadarmo. V případě nutnosti bude počet parkovacích ploch navýšen, další parkovací místa by mohla vzniknout v okolí Ronda, v Ponavě u Lužánek, v areálu výstaviště nebo na Veveří.

Motocykl a skútr

Účinným řešením, jak se dostat i přes kolony do centra daného města, může být jízda na motocyklu. V případě, že motocykl či skútr nevlastníte, je možné využít některou z půjčoven. Ty nabízejí většinou silnější stroje, některé z nich však půjčují také skútry.

Pro jízdu s motocyklem je třeba řidičský průkaz skupiny A, který se uděluje od 21 let. S podskupinou Am je možné řídit motocykl do konstrukční rychlosti 45km/h nebo obsahu 50 cm3. Podskupina A1 je zase pro motorky do 125 cm3 nebo do výkonu 11 kW.

Pěšky

V případě, že se do práce rozhodnete jít pěšky, bude nutné si přivstat, zvlášť v Praze. Cesta ze Žižkova na Smetanovo nábřeží je dlouhá asi 5 km a zabere skoro hodinu. Z Letňan je to do centra ještě dál, trasa na Václavské náměstí zabere asi dvě hodiny a je dlouhá přes 10 km.

Obyvatelé dalších měst se nemusí potýkat s tak extrémním vzdálenostmi, proto je pro ně cesta do práce pěšky přijatelnější alternativou.

Kolo

Rychlejší možností, než jít pěšky, a zdravější možností, než jet na motocyklu, je vyjet do práce na kole. Napříč Prahou vede několik cyklostezek, přičemž dvě z nich prochází podél Vltavy centrem Prahy.

Cyklotrasa A1 leží na levém břehu Vltavy, měří 19 km a vede z Radotína přes Smíchov, Malou Stranu, Holešovice, Stromovku, Podbabu a dále až do okolí Prahy. Na pravém břehu je takřka třicetikilometrová cyklotrasa A2, která směřuje přes Troju, Libeňský ostrov, Těšnov, Palachovo náměstí, Karlín a okolo Národního divadla do Výtoně, Podolí, Braníku, Modřan a dál. V obou případech je nutné v centru počítat se silnou dopravou.

Ze západu Prahy přes Řepy, Stodůlky a Jinonice vede do centra téměř šestnáctikilometrová cyklostezka ŘE-HL, která v Hlubočepích navazuje na stezku A1. Pozor je třeba dát na prudký sjezd z Nových Butovic u obchodního centra Galerie Butovice.

Z druhé strany Prahy, Z Hájů přes Opatov, Chodov, Kunratický les a Krče je do Braníku značena desetikilometrová trasa A22. V Braníku navazuje na trasu A2.

V Brně je oficiálních městských cyklotras málo, existují však doporučené cyklostezky, které jsou vyzkoušeny cyklisty. Oficiální trasy vedou podél řek Svratky a Svitavy, které jsou doplněny cyklotrasami Studentská (dlouhá 14 km), Starobrněnská (18 km) a Průmyslová (15,5 km).

Loď

V Praze se dá do práce jet i po vodě, zvláště v případě, pokud bydlíte u břehu Vltavy a i vaše kancelář leží nedaleko ní. Celá Vltava je v Praze sjízdná, jezy se však mohou překonat jen ve zdymadlech. V nich je nutné počkat na více plavidel najednou. Maximální povolená rychlost na vodě je 25 km/h.

Stávka v dopravě nijak neohrozí fungování pražských přívozů. Na výběr je ze šesti tras, jedna z nich například vede z Císařské louky na Jiráskovo náměstí.

Helikoptéra

V případě, že se do práce budete chtít vydat vrtulníkem, budete se muset potýkat s výběrem dostatečně velké a volné přistávací plochy.

V Praze by se dal použít například heliport na Vypichu, který dříve využívaly záchranářské helikoptéry při transportu pacientů do nemocnice v Motole. Blíže centru je heliport u hotelu Corinthia, jehož provoz byl však zrušen v polovině roku 2010.

Další heliporty jsou samozřejmě na letišti v Ruzyni a v pražských nemocnicích. Zatímco ruzyňské letiště je od centra příliš daleko, heliporty v nemocnicích v Motole, Královských Vinohradech či na Bulovce, jsou primárně určeny pro leteckou záchrannou službu.

V centru Brna se kromě nemocničních heliportů nachází heliport společnosti IBC Brno na rohu ulic Milady Horákové a Příkop. V Plzni je zajímavou možností heliport v Plzeňském Prazdroji, jen kousek od centra západočeské metropole.

Zůstat doma

Poslední možnost je možná i ta nejpříjemnější. Stačí si vzít dovolenou a zůstat v klidu doma. Pokud by s tím zaměstnavatel nesouhlasil, je možno požádat o pracovní volno, v tomto případě však zaměstnanec nemá nárok na náhradu mzdy.

Toto řešení navrhl i krizový štáb hlavního města v čele s pražským primátorem Bohuslavem Svobodou, když rodičům doporučil, aby své děti v případě zablokování dopravy neposílali do škol. A když doma zůstanou vaše děti, tak proč ne i vy?

David Bureš
Diskuze (154)
16. 6. 2011 11:40
Re: Miluj svého odboráře.....
Souhlasím s tím, že se musí chtít.
16. 6. 2011 11:33
Re: Miluj svého odboráře.....
Můj osobní odhad je takový, že v blízké době přijde hyperinflace dolaru, který s sebou vezme i Euro. S těmi možnostmi souhlasím.
16. 6. 2011 11:23
Re: Miluj svého odboráře.....
S tím vysvětlováním souhlasím - leč je tu drobný problém v tom, zda ten člověk "chce" změnit názor. Nechci, aby to znělo k někomu neuctivě, ale zkrátka někteří lidé mají úroveň "chtění se učit novému a poznávat" velmi, ale velmi nízkou až nulovou - ne z důvodu, že by to jejich mozková spojení neunesla a neuložila, ale protože vůle je nízká - jsou zkrátka pohodlní. Můj děda říkával, že i hovado naučíš chodit kolem ohrady, ale člověka, když nechce nenaučíš.......... Byl to jenom zemědělec, ale sakra pravda...... Nezbývá, než věřit v to, že přeci jen si podstatná část populace uvědomí jistou nutnost a naléhavost systémových změn a s jistým sebezapřením to "zpracuje". Ne však - a to musím podotknout - v okamžiku, kdy si politici budou plnit koryta k zalknutí(nezávidím(možná trošku ;-))............
16. 6. 2011 11:12
Re: a je to
To je ten problém. Nic to však nemění na tom, že mít jednoho, tak máš ideální zřízení :-) Na druhou stranu, člověk musí uvážit, jestli i "špatný" monarcha, který vede národ jedním směrem, není menší zlo. Ta pravděpodobnost, že monarcha bude zkorumpovaný, dříve či později, je extrémní, prakticky je to jistota.
Avatar - Ronault.
16. 6. 2011 11:10
Re: Miluj svého odboráře.....
To je pěkný kec a může ho říct jen někdo, kdo si nevidí ani na špičku nosu :no: