Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Studebaker Lark (1959–1961): Kompakt, který se marně pokoušel zachránit značku

Karel Haas
Diskuze (10)

Kompaktní Studebaker Lark se ve třech generacích vyráběl v letech 1959 až 1966. K pohonu zadních kol byly od začátku na výběr řadové šestiválce a motory V8.

V roce 1954 koupila americká automobilka Studebaker Corporation se sídlem v South Bendu (stát Indiana) automobilku Packard Motor Car Company z Detroitu (Michigan) a vznikla tak společnost Studebaker-Packard Corporation. Studebaker byl z obou automobilek větší, ale vedení Packardu bylo silnější a jeho účetní bilance rozvážnější.

V době, kdy byl dokončen vývoj kompaktního modelu Lark, platila manažerská smlouva mezi společností Studebaker-Packard a výrobcem letadel Curtiss-Wright Aircraft Company. Studebaker-Packard se ocitl ve ztrátě, když prezident společnosti Harold E. Churchill přišel s nápadem zrušit výrobu velkých (full-size) modelů a nahradit ji novým kompaktním vozem, který by firmu vyvedl z finančních problémů.

Studebaker Lark byl důmyslně navržen s využitím dílů z velkých Studebakerů vyráběných v letech 1953 až1958. Přesto, že byl zkrácen rozvor náprav a převisy karoserie, byl nový model schopen pohodlně přepravovat šest osob a překvapivě i velké množství zavazadel. Do nového modelu vkládalo vedení naději, že zachrání nejstarší americkou automobilku Studebaker, stejně jako Studebaker Champion zachránil firmu před druhou světovou válkou a krátce po ní.

Od začátku byl model Lark navržen ve dvou sériích s řadovým šestiválcovým motorem (Lark VI) a vidlicovým osmiválcem (Lark VIII). Obě série se nabízely ve výbavě Deluxe a Regal. Verze modelu Lark představovaly většinu výrobního programu společností Studebaker po roce 1958 a prodávaly se v mnohem větším objemu než modely Hawk a Avanti. Po první generaci, vyráběné v letech 1959 až 1961, následovaly druhá (1962–1963) a třetí (1964–1966). S třetí generací modelu Lark skončila existence automobilky Studebaker.

Proti trendu „delší, nižší, širší“

Jednoduchou přední maskou (podobnou měl Studebaker Golden Hawk z let 1956 až 1959), minimálním použitím chromu a čistými liniemi karoserie bez zadních ploutví se Studebaker Lark postavil proti stylistickým normám prosazovaným detroitskou Velkou trojkou (General Motors, Ford a Chrysler). První generace modelu Studebaker Lark se nabízela se šesti verzemi karoserie: dvoudveřový a čtyřdveřový sedan (foto), dvoudveřové kupé hardtop (bez středových sloupků), dvoudveřový kabriolet (od modelového roku 1960) a také dvoudveřové kombi (později také čtyřdveřové).

Čtyřdveřový sedan Studebaker Lark VIII s výbavou Regal. Čtyřdveřový sedan Studebaker Lark VIII s výbavou Regal.

Kompaktní Lark měl obdélníkový rám s příčnými výztuhami, nezávislé zavěšení předních kol na lichoběžníkových ramenech a tuhou zadní nápravu. Pérování obstarávaly vpředu vinuté pružiny a vzadu podélná poloeliptická péra s kapalinovými tlumiči. Bubnové brzdy na všech kolech se ovládaly hydraulicky. Všechny verze měly rozvor 2756 mm, jen kombi mělo rozvor o něco delší (2870 mm). U sedanu se daly změřit rozměry 4445 x 1813 x 1492 mm (délka x šířka x výška).

Prodej modelů Studebaker Lark vykazoval v modelových letech 1959 a 1960 dobré výsledky. Podílelo se na nich tak zvané „dvojité“ dealerství s dealery Velké trojky, která dosud neměla ve svém výrobním programu kompakty. Vedle Ramblerů z koncernu AMC (American Motors Corporation) nabízel Lark nejširší řadu kompaktů na americkém trhu. Lark byl navíc, vedle Rambleru Rebel, jediným vozem střední velikosti nabízejícím motor V8.

Modelový rok 1960

Novinkami modelového roku 1960 byly dvoudveřový kabriolet (foto) a čtyřdveřové kombi. Kabriolet převzal všechny stylistické prvky od dvoudveřového sedanu, včetně kruhových světlometů, masky chladiče a chromovaných lišt na bocích. Lesklé orámování mělo i zaoblené přední okno. Plátěná střecha byla složena pod krytem za zadními sedadly.

Další novinkou roku 1960 byl kabriolet Studebaker Lark se skládací plátěnou střechou. Další novinkou roku 1960 byl kabriolet Studebaker Lark se skládací plátěnou střechou.

Čtyřdveřové kombi si brzy získalo převahu v prodeji proti dvoudveřové verzi. Zadní dveře byly dvoudílné, s dolní polovinou otevíranou směrem dolů a zadním oknem otevíraným nahoru. Proti dvoudveřovému mělo čtyřdveřové odlišně řešená boční okna. Dvoudveřové kombi (foto) mělo boční okna za dveřmi s posuvnými skly, u čtyřdveřového byla boční okna za zadními dveřmi pevná. Od čtyřdveřového kombi byla odvozena verze pro taxislužbu, nazývaná Econ-O-Miler. Prodloužený rozvor byl využit ke zvětšení prostoru pro nohy cestujících na zadních sedadlech.

Dvoudveřové kombi Studebaker Lark VIII s výbavou Deluxe mělo dvoudílné zadní víko. Dvoudveřové kombi Studebaker Lark VIII s výbavou Deluxe mělo dvoudílné zadní víko.

Řadový šestiválec a V8

Pro modelové roky 1959 a 1960 byly modely Lark nabízené se dvěma motory, uloženými podélně vpředu a pohánějící zadní kola. Lark VI poháněl kapalinou chlazený benzinový řadový šestiválec s objemem 2786 cm3 (vrtání x zdvih: 76,2 x 101,6 mm) a ventilovým rozvodem OHV. S jednoduchým karburátorem a kompresí 8,3:1 měl nejvyšší výkon 91 k (67 kW) při 4000 min-1 a točivý moment 197 Nm při 2000 min-1.

Lark VIII měl pod kapotou vidlicový osmiválec s rozvodem OHV a objemem 4244 cm3. S dvoukomorovým karburátorem a kompresním poměrem 8,8:1 měl maximální výkon 182 k (134 kW) a točivý moment až 353 Nm. Verze se čtyřkomorovým karburátorem měla stejný objem, výkon 197 k (145 kW) a točivý moment 359 Nm. Modely Studebaker Lark se standardně dodávaly s třístupňovou převodovkou s manuálním řazením nebo za příplatek s třístupňovou automatickou převodovkou Borg-Warner Flightomatic.

Modelový rok 1961

Pro modelový rok 1961 připravil Studebaker nový čtyřdveřový sedan Cruiser (foto) s rozvorem 2870 mm, používající karoserii určenou pro taxislužbu a vybavený luxusnějším interiérem. Novinkou byla větrací okénka v oknech zadních dveří. Modely Regal a Cruiser ročníku 1961 měly vpředu standardně čtveřici kruhových světlometů, u modelů Deluxe byly na přání. Další novinkou u obou sedanů bylo za příplatek dodávané střešní okno Skytop se stahovacím plátěným potahem.

Pro modelový rok 1961 připravil Studebaker nový čtyřdveřový sedan Cruiser s rozvorem 2 870 mm. Pro modelový rok 1961 připravil Studebaker nový čtyřdveřový sedan Cruiser s rozvorem 2 870 mm.

Nabídka pohonů byla v roce 1961 rozšířena o motor V8 s objemem 4,7 litru, převzatý z řady sportovních modelů Hawk a využívaný hlavně u policejních vozů. Řadový šestiválec se dočkal modernizace při nezměněném objemu, díky které byl výkon motoru, známého jako Skybolt Six, zvýšen na 114 k (84 kW).

Přes uvedené snahy o modernizaci došlo v roce 1961 ke strmému poklesu prodeje modelů Studebaker Lark, způsobené především uvedením řady nových kompaktních modelů, nazývaných „seniorské kompakty“, u konkurenčních amerických automobilek, například Dodge Lancer, Buick Special, Oldsmobile F-85 nebo Pontiac Tempest.

Italský dovozce vozů Studebaker se pokusil čelit poklesu prodeje tím, že požádal dva italské designery zvučných jmen (Francis Lombardi a Pietro Frua) o přepracování sedanů Studebaker Lark tak, aby se více přiblížily evropskému vkusu. Oba koncepty se poprvé představily na turínském autosalonu, konaném v listopadu 1960. Přes některé výhrady byly koncepty dobře přijaty, ale k plánované malosériové výrobě pro italský trh nakonec nedošlo.

Samotný Studebaker se pokusil čelit poklesu prodeje modelů Lark uvedením druhé generace pro modelový rok 1962. V polovině tohoto roku se automobilka Studebaker vrátila k názvu bez slova „Packard“. Modely druhé generace (1962 a 1963) s rozvorem 2870 mm přepracoval designer Brooks Stevens do modernější podoby. K výraznějším změnám designu karoserie došlo u třetí generace (1964 až 1966), ale zániku automobilky v roce 1966 už nezabránila. Továrny v South Bendu (Indiana) a kanadském Hamiltonu (Ontario) ukončily výrobu a definitivně zavřely brány.

Karel Haas
Diskuze (10)

Doporučujeme

Avatar - WinDiesel
18. 3. 2024 16:00
Re: Kompakt
Jdi s tou Evropou někam.
Co z toho máš že se předem z pořádného motoru připosíráš?
Avatar - WinDiesel
18. 3. 2024 15:58
Re: Kompakt
To je vtipné vyjádření a popis EU.
Avatar - Barrichello
18. 3. 2024 13:27
Re: Kompakt
ty V8 co měly uškrcené výkony jezdili v US midsize za 10,5-12, v kompaktu to šacuju na 9,6-10,8 max :-)

V Evropě ve městě se zdejšími kolonami by to žralo samozřejmě jinak....

A na druhous tranu z těch 150 HP V8 jde velmi snadno udělat 180-200 HP V8 když se odstraní to uškrcení a už méně snadno tak 200-280 když se potuní i další HW
Avatar - Stejsn
18. 3. 2024 10:47
Zmatek
"Čtyřdveřové kombi (foto) si brzy získalo převahu v prodeji proti dvoudveřové verzi. Zadní dveře byly dvoudílné, s dolní polovinou otevíranou směrem dolů a zadním oknem otevíraným nahoru. Proti dvoudveřovému mělo čtyřdveřové odlišně řešená boční okna." - tak z tohohle jsem volaký zmätený - kolik těch dveří vlastně bylo? Dvoje, troje nebo čtvery? Navíc to nesedí s tou fotkou (v galerii je to dobře).
17. 3. 2024 21:43
Re: Kompakt
No otázka je spis proč jo. Tohle je typicky americký neefektivní velký motor s nic moc výkonem a mega spotřebou. Do kompaktu nesmysl. Do Evropy nesmysl.