Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Packard Hawk (1958): Posledním Packardem byl převlečený Studebaker

Karel Haas
Diskuze (0)

V posledním roce své existence vyráběla americká automobilka Packard čtyřmístné kupé Hawk. Byl to ve skutečnosti Studebaker Golden Hawk s pozměněnou přídí a upraveným víkem kufru. V roce 1958 vyrobil Packard 588 vozů Hawk s motorem V8.

V roce 1954 koupila americká automobilka Packard Motor Car z Detroitu (Michigan) společnost Studebaker Corporation ze South Bendu (Indiana) a vznikla tak společnost Studebaker-Packard Corporation. Studebaker byl větší než Packard, ale management Packardu byl silnější a odvážnější než ten ze South Bendu. Továrna Packardu v Detroitu byla pronajata společnosti Curtiss-Wright (později byla prodána této firmě) a modely Packard byly v modelovém roce 1958 přeznačené a upravené vozy značky Studebaker a vyráběly se v továrně Studebaker v South Bendu.

Packard Hawk ročníku 1958 byl v podstatě Studebaker Golden Hawk s pozměněnou laminátovou přídí a upraveným víkem zavazadlového prostoru. Na americkém trhu byl zamýšlen jako alternativa k druhé generaci Fordu Thunderbird, vyráběnému v letech 1958 až 1960. U zrodu originálních tvarů studebakerů stál průmyslový designer francouzského původu Raymond Loewy (1893-1986), mimo jiné také tvůrce přepracované láhve na Coca-Colu. Z jeho Studebakeru Commander vycházeli i designeři modelu Golden Hawk, zařazeného na vrchol řady Hawk.

Na jaře 1962 se společnost Studebaker-Packard vrátila k názvu Studebaker Corporation. V následujícím roce byla továrna v South Bendu uzavřena, zatímco kanadská továrna v Hamiltonu (Ontario) pokračovala ve výrobě Studebakerů až do roku 1966. Továrnu v South Bendu později získala firma Avanti Motor Company.

Video se připravuje ...

Motor V8 s kompresorem

Zadní kola kupé Packard Hawk poháněl vidlicový osmiválec (foto) s rozvodem OHV a objemem 4.736 cm3 (vrtání x zdvih: 90,4 x 92,1 mm). S přeplňováním kompresorem McCulloch měl nejvyšší výkon 274,5 k (202 kW) SAE při 4.800 min-1 a točivý moment 453 Nm při 3.200 min-1. Řazení obstarávala třístupňová automatická převodovka. Vůz s pohotovostní hmotností 1.574 kg dosahoval maximální rychlost přes 200 km/h a z 0 na stovku zrychlil za 8 s.

Zadní kola kupé Packard Hawk poháněl vidlicový osmiválec s rozvodem OHV a objemem 4,7 litru. Zadní kola kupé Packard Hawk poháněl vidlicový osmiválec s rozvodem OHV a objemem 4,7 litru.

Pětimetrové čtyřmístné kupé

Dvoudveřové čtyřmístné kupé Packard Hawk mělo stejný rozvor náprav jako Studebaker Golden Hawk (3.061 mm) a nepatrně větší vnější rozměry (5.212 x 1.811 x 1.387 mm). Nejvýraznější změnou prošla příď vozu. Místo pětiúhelníkové, skoro svisle umístěné masky chladiče, připomínající vozy Mercedes, měl Packard Hawk (foto) nízký zamřížovaný otvor, umístěný těsně nad předním nárazníkem a zabírající celou šířku vozu. K tomuto širokému otvoru, přivádějícímu vzduch k chladiči, se svažovala kapota motoru, opatřená velkým otvorem k přívodu vzduchu ke kompresoru McCulloch. Těsně nad širokou a nízkou přední maskou byl umístěn nápis PACKARD a nad ním logo se stylizovaným jestřábem, který měl nahoru vztyčená křídla.

Těsně nad nízkou přední maskou byl umístěn nápis PACKARD a nad ním logo se stylizovaným jestřábem, který měl nahoru vztyčená křídla. Těsně nad nízkou přední maskou byl umístěn nápis PACKARD a nad ním logo se stylizovaným jestřábem, který měl nahoru vztyčená křídla.

Záď Packardu Hawk (foto) zdobila velká, šikmo umístěná křídla, vyrobená z laminátu a potažená metalizovaným filmem, což jim dávalo z vnější strany lesklý, kovový, zlatý vzhled. Falešné vyboulení na víku kufru, připomínalo kryt náhradního kola. Na ploutvích a na zádi měl Hawk nápis Packard (psacími písmeny) a zlaté logo jestřába.

Záď Packardu Hawk zdobila velká, šikmo umístěná křídla, vyrobená z laminátu a potažená metalizovaným filmem. Záď Packardu Hawk zdobila velká, šikmo umístěná křídla, vyrobená z laminátu a potažená metalizovaným filmem.

V interiéru (foto) byla přední sedadla se sklopnými opěradly i zadní lavicová sedadla potažena kvalitní kůží, stejně jako výplně dveří a horní část palubní desky. Před dvouramenným volantem s věncem velkého průměru byly na desce s lesklým kovovým povrchem umístěny dva velké a pět malých kruhových ručkových přístrojů. Páka ovládání automatické převodovky byla umístěna na sloupku řízení. Ve dveřích a vzadu na bocích nechyběly opěrky loktů a ve středu palubní desky rádio.

Před dvouramenným volantem byly na palubní desce umístěny dva velké a pět malých kruhových ručkových přístrojů. Před dvouramenným volantem byly na palubní desce umístěny dva velké a pět malých kruhových ručkových přístrojů.

Vzhled vozu byl ve své době diskutabilní. Odpůrci dokonce vymysleli pro Hawk, kvůli nezvykle tvarované přídi, trefné přezdívky „vysavač“ nebo „sumec“. Většina vozů byla vybavena třístupňovou automatickou převodovkou Borg-Warner. Jen kolem třicítky vozů mělo třírychlostní manuální převodovku B-W T85 s rychloběhem. Studebaker-Packard byl prvním výrobcem, který popularizoval diferenciál s omezenou svorností. Nazýval se Twin-Traction (TT) a většina Hawků jej měla. Packard Hawk se prodával se základní cenou 3.995 amerických dolarů a byl zhruba o 700 dolarů dražší než Studebaker Golden Hawk, měl ale luxusnější interiér. Jen elektrické ovládání oken dveří a sedadel bylo za příplatek.

Raritou je jediný existující kabriolet Packard Hawk ročníku 1958. Zasloužil se o něj Stanley Pridachuk, hlavní inženýr ve společnosti Studebaker-Packard v padesátých letech. Motor V8 má stejný jako kupé, včetně kompresoru a třístupňového automatu.

V jediném roce výroby se prodalo 588 vozů Packard Hawk. K tomuto nízkému počtu pravděpodobně přispěl i očekávaný konec existence značky Packard. Díky své vzácnosti, dané krátkou dobou výroby, je Packard Hawk vyhledáván sběrateli historických vozidel. Ceny na aukcích se pohybují zhruba na 60.000 dolarů, což je dvojnásobek ceny srovnatelného Studebakeru, ale nedosahují ceny modelů Chevrolet Corvette a Ford Thunderbird stejného nebo podobného ročníku. Díky příbuznosti se Studebakerem jsou mechanické díly snadněji dostupné, to ale neplatí o panelech a dílech karoserie.

Karel Haas
Diskuze (0)

Doporučujeme