Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Studebaker US6: Legenda druhé světové války může být stále aktivní!

Dominik Kovář Dominik Kovář 3. 12. 2022 • 04:29
19
16
Zobrazit náhledy (19)
Studebaker US6 Studebaker US6 Studebaker US6 Studebaker US6 Studebaker US6 Studebaker US6 Studebaker US6 Studebaker US6 Studebaker US6 Studebaker US6 Studebaker US6 Studebaker US6 Studebaker US6 Studebaker US6

Tyto šestikolové kolosy byly velmi důležitými pomocníky během druhé světové války. Je až zázrak, že se do dnešního dne zachovaly pojízdné exempláře.

Během druhé světové války vzniklo mnoho významných strojů, které jednotlivým stranám přinášely výhody vůči soupeřům. Přes letadla Spitfire, Messerschmitt, americké vozidlo Willys MB Jeep až po nákladní vozy, mezi které patří Studebaker US6.

Nákladní vůz US6 začala v roce 1941 vyrábět americká společnost Studebaker s pohonem 6x6 a 6x4 (bez pohonu předních kol). Na vývoji se pracovalo společně s General Motors, kteří pod svojí hlavičkou vyrobili náklaďák CCKW-53. Ten byl nakonec upřednostněn a začal být dodáván přednostně americké armádě.

Co se tak stalo se Studebakerem US6? V rámci zákonu o půjčce a pronájmu (Lend-Lease Act) byly tyto nákladní vozy posílány na pomoc spojencům - zejména Velké Británii a Sovětskému svazu. Z celkového počtu 220 tisíc vyrobených kusů US6 se jen hrstka používala americkou armádou.

Těžký náklaďák poháněl šestiválec Hercules JXD o výkonu 64 kW (87 k). Má 150litrovou nádrž na palivo, což znamená, že s ním vojenské jednotky dokázaly urazit až 400 kilometrů. 

Díky pohonu všech šesti kol byl Studebaker v terénu velmi obratný. Vzniklo 13 různých variací a každá z nich měla svůj účel. Některé náklaďáky vozily vojáky a munici, jiné zase sloužily jako protitankové kanony nebo cisterny pro převoz paliva.

Píše se rok 2022 a na americké půdě se po přibližně 80 letech nachází velmi málo dochovaných exemplářů US6. Jeden z nich je na Aljašce, kde tehdy sloužil při stavbách místních silnic a dálnic. Video ukazuje, jak je tento automobil i po letech pojízdný. Stačí dát trochu rozžhaveného uhlí pod olejovou vanu a zmrzlý řadový šestiválec Hercules JXD se začíná probouzet k životu.

Již nic nebrání tomu, aby zasněžený Studebaker US6 vyrazil na jednu z místních cest. Není rychlý, vždyť jeho maximální rychlost dosahovala 70 km/h. V ostatních směrech ale exceluje a nadále mu nedělá problém se prodírat hlubokým sněhem.

Jak jsme zmínili, druhá světová válka přinesla mnoho strojů, které nás dodnes fascinují, a tento je jeden z nich. Studebaker US6 dříve zachraňoval životy a pomáhal v důležitých situacích. Dnes je silnou vzpomínkou na velice těžké období, kterým si celý svět ve čtyřicátých letech minulého století procházel.

Doporučujeme

Témata
7. 12. 2022 22:45
Re: My sme mali tie opajcnuté ZILy v eNZetoch...
Zaujímavé, že ty básniš o autách podľa akéhosi dokumentu.
A ju tu píšem o ZILoch v ČSĽA a skutočných skúsenostiach ich šoférov ;-)
Avatar - Barrichello
7. 12. 2022 21:35
Re: My sme mali tie opajcnuté ZILy v eNZetoch...
nesmysl....samozřejmě ty auta sou až 64 let starý, je jasný že se nedochovala všechna, ale 1:100 to rozhdoně není.
5. 12. 2022 11:50
Re: My sme mali tie opajcnuté ZILy v eNZetoch...
... to sú tie 1:100 čo prežili ;-)
Avatar - Barrichello
5. 12. 2022 11:19
Re: My sme mali tie opajcnuté ZILy v eNZetoch...
kecy v kleci, v jakém ste to udržovali tech stavu, tak to fungovalo. Na Sibři to jezdí dodnes, ZIL 157 je v podstatně nesmrtelné auto, dohledej si patřičná videa na Youtbe. je tam toho tuny
Avatar - Barrichello
5. 12. 2022 11:16
Re: Ruskové je zase vytáhli z uloženek.
:-) :-) :-) :-)

Tak sme se zsamáli. Jinak dodnes na Sibiři jezdí jejich vlastní ZIL 157 a 131 a Uraly a Kamazy.