Zapomeňte na Dieselgate, v USA objevili mnohonásobně větší znečišťovatele
Upravené naftové pick-upy, které z výfuku vypouští neprůhledný černý kouř, se po amerických silnicích prohánějí roky. Teprve nyní se však ukazuje, jak obrovský dopad mohou mít na životní prostředí a zdraví veřejnosti.
Americký magazín New York Times nedávno upozornil na zprávu americké agentury pro ochranu životního prostředí (EPA), která se zaměřila na emise naftových pick-upů. A její zjištění byla šokující. Kvůli nedovoleným úpravám výkonu, které často vyřadí zařízení na kontrolu emisí, totiž za posledních deset let přibylo na amerických silnicích cca 550.000 pick-upů, jejichž emise se rovnají až 9 milionům naftových pick-upů bez jakýchkoliv úprav.
„Je to mnohem více alarmující a rozsáhlé, než skandál Dieselgate,“ řekl výkonný ředitel Mezinárodní rady pro čistou dopravu Drew Kodjak pro New York Times k tématu nedovolených úprav pick-upů. „Protože se jedná o užitkové vozy, je množství znečištění ještě mnohem, mnohem vyšší.“
Právě Kodjakova výzkumná skupina v minulosti upozornila americkou agenturu EPA na nesrovnalosti v měřeních, které následně vyvolaly kauzu Dieselgate. U současného problému s naftovými pick-upy se ovšem nelze zaměřit pouze na jednu společnost. Extrémní znečištění totiž způsobují pick-upy různých značek a motorizací, které jejich majitelé upravovali různými způsoby a pomocí zařízení od různých výrobců.
V úvodu zmiňovaných 550.000 nelegálně upravených pick-upů je přitom pouze odhadované číslo pro poslední desetiletí a jen vybraný segment větších pick-upů s označením Class 2b a 3. V praxi se tak bavíme o vozech jako je Chevrolet Silverado 2500, Ford F-350 a podobné vozy s vyšší nosností a tažnou kapacitou. Studie tak nezahrnuje řadu dalších pick-upů, včetně menšího a nesmírně populárního Fordu F-150 a jemu podobných strojů. Ve skutečnosti se tak můžeme bavit až o milionech ilegálně upravených pick-upů, dodává New York Times.
Už jen u odhadovaného počtu 550.000 nelegálně upravených naftových pick-upů se však odhaduje, že za svou životnost vypustí do ovzduší okolo 570.000 tun oxidu dusičitého. To je zhruba desetkrát více, než vypustily všechny vozy zasažené kauzou Dieselgate na území USA. Tyto oxidy jsou přitom spojovány s celou řadou respiračních a srdečních onemocnění, které mohou vést k předčasným úmrtím.
Černý dým, který je pro tyto vozy charakteristický a který přispěl k jejich moderní přezdívce „Running Coal“, současně obsahuje obrovské množství sazí. Konkrétně bychom se mohli bavit až o 5.000 tunách průmyslových sazí ročně navíc. A nejspíš není potřeba připomínat, že i saze jsou spojovány se vznikem různých onemocnění.
EPA už v minulosti rozdala kvůli nedovoleným úpravám naftových pick-upů řadu pokut. V poslední době se mluvilo především o pokutě pro společnost Diesel Brothers, která se vyšplhala na částku rovnající se cca 19,2 milionu korun. Agentura už ale ví o dalších cca 28 společnostech, které stojí za výrobou až 45 ilegálních úprav naftových pick-upů. Vyšetřování ale i nadále pokračuje.
A i když na sebe řada majitelů nelegálně upravených pick-upů upozorňuje velkým oblakem černého hustého dýmu již na dálku, podle informací našich zámořských kolegů z TheDrive by měly být na trhu i takové úpravy, které umí oklamat státní či lokální inspekce. Zřejmě tak půjde o boj na dlouhou dobu.