Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Subaru BRZ Spec.S 2019 – V nejlepší formě

Stanislav Kolman
Diskuze (65)

Není člověk, který by na dvojčata BRZ/GT86 neměl vlastní názor. Konečně jsem dostal příležitost k týdennímu testu, abych si udělal svůj vlastní.

Design, interiér


Je to trochu ostuda, že se k testu jednoho z dobře známých japonských dvojčat dostávám až teď. Pár příležitostí ke svezení už jsem sice měl, vždy to ale bylo jen na krátkou vzdálenost, případně coby spolujezdec. Na plnohodnotné týdenní soužití se Subaru BRZ přišla řada až teď, v roce 2019, sedm let od představení malé sportovní zadokolky.

Proč? Určitě nemusím připomínat, že Subaru na rozdíl od jiných automobilek přistupuje ke svým produktům rozdílně a nabízí jim pravidelnou modelovou péči, takže něco nového se najde každý rok. A letos je to o to pestřejší, protože japonská značka oživila nabídku edicí Spec.S.  Poznáte ji hlavně díky speciálnímu lakování a vzhledu interiéru, sáhlo se však i na techniku. Ale pojďme popořadě…

Pilování k dokonalosti

Podíváte-li se do současného ceníku „brza“, najdete tu vlastně jen dvě výbavové linie – Sport a právě Edition Spec.S. Dobrá zpráva - ať už sáhnete po jedné, či druhé verzi, dostanete výbavou nadopované auto, kterému nechybí prakticky nic. Špatná zpráva - šetřílci mají smůlu, žádná, byť chudší verze s „cenou od“, k mání není. Přitom tomu tak nebylo vždy. Při uvedení na trh se BRZ nabízelo i ve vstupním provedení Active. Nemělo sice samosvorný diferenciál či automatickou klimatizaci, ale stálo jen lehce přes 700 tisíc korun.

Ale pojďme zpátky k naší specialitce s písmenkem S. Bystřejší fanda tohoto modelu ji pozná na první pohled. A ne díky všem těm polepům po karoserii, ty naštěstí nejsou součástí balíčku. Vůz přijíždí se speciálním šedým lakem, který je vyhrazen právě této edici. Novinkou exteriéru jsou ještě černá sedmnáctipalcová kola. K dalším inovacím došlo v interiéru, jenž dostal hnědé kožené potahy sedadel, jimž sekunduje obšívání na volantu a hlavici řadicí páky ve stejné barvě. Kabina v této barevné kombinaci vypadá opravdu k světu!

Subaru BRZ Subaru BRZ

Všechno ostatní zůstává při starém. Multimediální systém obsluhujete prostřednictvím 6,2palcové obrazovky, řidiče však mnohem více bude zajímat menší 4,2“ displej v přístrojovém štítu, jenž kromě standardních informací zobrazuje rozšířená data o jízdě - teplotu chladicí kapaliny a oleje či gravitační zrychlení. Grafika infotainmentu už je sice trochu zastaralá a kvalita obrazu by mohla být lepší, zrovna v tomto autě to ale dokážeme snadno odpustit.

Jinak pro „brzo“ stále platí to, co už jsme psali několikrát. Interiér je co nejjednodušší a maximálně orientovaný na řidiče. Ten za volant doslova zapluje a všechno potřebné má bezprostředně při ruce. Sedačky mají výrazné boční vedení, jsou ale tužší. Podtrhuje to sice rysy tradičních sporťáků, méně nadšení z toho ale budete při cestování na delší vzdálenosti.

Proč že si to pamatuju svou dřívější cestu v jednom z japonských dvojčat? Protože jsem musel sedět vzadu! Ano, BRZ se nabízí v konfiguraci 2+2, ale toto řešení neberte snad ani jako nouzovku. S výškou 176 cm jsem tu absolvoval jen pár kilometrů posazený za drobounkou dívenkou posunutou co nejvíce dopředu, i tak jsem měl ale po pár minutách pocit, že mi upadnou nohy.

Sem opravdu jedině za trest, případně místo využijte pro další zavazadla. To kdyby vám náhodou nestačilo 243 litrů zavazadelníku vzadu. Ve srovnání s běžnými auty je to sice úsměvné číslo, na druhou stranu ale není problém naložit příruční zavazadla dvou cestujících. A protože BRZ bude nanejvýš druhým vozem v rodině, nemám ani s tímhle problém.

Motor, jízdní vlastnosti


Emisní limity platí pro každého

Parametry pohonného ústrojí zůstávají v průběhu let shodné. „Brzo“ i nadále pohání plochý dvoulitrový atmosférický čtyřválec FA20 s výkonem 147 kW při 7000 otáčkách a maximem točivého momentu 205 newtonmetrů od 6400 do 6600 otáček. Z klidu na stovku japonský sporťák akceleruje 7,6 sekundy a může se rozpohybovat na maximální rychlost až 226 km/h. Právě nikterak oslnivé zrychlení je BRZ často vytýkáno, stádo 200 koníků by navíc podle mnohých mohlo být početnější. Ale pojďme dál.

Také „brzo“ se v průběhu svého životního cyklu muselo vypořádat se zpřísňujícími emisními limity. Vyzrálo na ně úpravami řídicí jednotky a přepracováním katalyzátorů s větším obsahem vzácných kovů. Dnes tak sporťák plní emisní normu Euro6d-Temp, aniž by k tomu potřeboval filtr pevných částic.

Byť si můžete připlatit 40.000 Kč za šestistupňovou samočinnou převodovkou, testovaná „brza“ dávají zpravidla přednost manuálu o stejném počtu stupňů. A při celkové filosofii auta, které má řidiče za úkol hlavně bavit, je to jedině dobře. Vraťme se k tomu výkonu - ano, potenciál 200 koní není nekonečný a zrychlení v přímce vám opravdu nenažene adrenalin do žil. Ale že byste se za volantem nepobavili? To rozhodně ne.

Ústrojí pracující v útrobách má svůj vlastní charakter, na který je potřeba si zvyknout. Po motorové stránce lze se sportovním Japoncem jezdit jako s docela obyčejným autem. Chce to jen trochu zvyku na celkově tužší chod – spojky, řízení i řazení. Jeho velkou výhodou jsou krátké dráhy a přesná kulisa, takže vás časté používání řadicí páky rozhodně nebude obtěžovat. Pokud se ale přeci jen rozhodnete za obcí zrychlovat bez podřazení, počítejte s tím, že se motor bude z nízkých otáček sbírat hodně vlažně.

Ta pravá zábava na vás totiž čeká na opačném konci otáčkoměru. Dostáváte se nad čtyři tisíce, postupně pokračujete spektrem a za doprovodu výrazné akustiky motoru se blížíte k sedmi tisícům. Zadek máte takřka na zemi a najednou vám nepřijde, že by „brzo“ bylo zrovna pomalé. Přitom se podíváte na tachometr a zjistíte, že takového efektu vlastně docela snadno dosáhnete i v legálních rychlostech.

Subaru BRZ Subaru BRZ

S lehkou nohou nebudete mít problém stlačit spotřebu paliva pod sedm litrů. To se ale bavíme o opravdu kultivované jízdě. Pokud si budete užívat schopnosti pohonné jednotky plnými doušky, snadno se vyhoupnete nad desetilitrovou hranici. Pokud ale „brzo“ nebudete na okreskách vždycky zrovna drtit, dostanete se na dlouhodobý průměr někde kolem osmi litrů na každých sto kilometrů.

Tak proto jej milují

Ta pravá zábava se Subaru BRZ se ukazuje, když se před vámi objeví první hladká klikatá okreska. Pohon zadních kol, samosvorný diferenciál Torsen a benevolentní stabilizační systém jsou kombinací, která přislibuje hodně zábavy. A opravdu tomu tak je. Velmi rychle se sžijete s řízením, které je tužší a přesně víte, co se pod koly děje.

Střiháte jednu zatáčku za druhou s úsměvem od ucha k uchu, načež znovu zjišťujete, že všechna tahle sranda přichází v rozumných, možná až překvapivě nízkých rychlostech. A je jen na vás, jestli se chcete svést dveřmi napřed, nebo si držet ideální stopu. Auto zvládne obojí. Stabilizaci lze zcela vypnout, ale vzhledem k výše popsanému se ani v tomto případě nemusíte bát, že byste nad autem z ničeho nic ztratili kontrolu.

Verze Spec.S je navíc vybavena tlumiči pérování značky Sachs, aby byl jízdní požitek ještě sportovnější. Nemám sice srovnání s klasickou verzí, ale v tomhle autě to celé funguje na výbornou. Tuhé naladění podvozku samozřejmě přináší svou daň na rozbitých úsecích, kterých je v tuzemsku nespočet. Harmonická jízda se během chvilky mění v horor, když jste natřásáni na každém větším výmolu za doprovodu tupých ran odspodu.

Subaru BRZ Subaru BRZ

Na čem bych v případě ladičů japonského sporťáku určitě zapracoval, to je celkové odhlučnění. Aerodynamický svist a valivý hluk od kol při dálniční rychlosti vnímáte, ale jsou v normě. Horší je to s hlukem od motoru, který je výraznější už v rychlostech nad 100 km/h. Pokud se tedy chcete jen přemístit z bodu A do bodu B, „brzo“ to zvládne se slušnou spotřebou paliva, avšak tuhý podvozek v kombinaci s hlučným motorem na celkovém komfortu značně ubírají. Znovu si ale musím připomenout - tohle není auto na každodenní dojíždění domov-školka-práce. Naopak „svou“ práci zvládá nejmenší Subaru skvěle.

Závěr


Závěr

Zpětně si promítám všechny ty názory, které už jsem na japonská dvojčata slyšel. A nakonec jsem rád, že se mohu přiklonit k té skupině, jež si BRZ pochvaluje. Pravda, výkon sice není zázračný, akcelerace v přímce by mohla být zajímavější a denní cestování není kvůli tuhému podvozku a hlučnému motoru žádný šlágr. Když ale přijde na věc, umí být „brzo“ opravdu zábavným náčiním, které pobaví a umí naučit základům sportovní jízdy. A přesně to byla očekávání, která jsem při přebírání klíčků měl.

Ještě dodám, že unikátní edici koupíte od 860.000 Kč, ve srovnání s verzí Sport (ze které vychází) je tedy o rovných 60 tisíc dražší. Příplatek 40 tisíc korun za automat už jsem zmiňoval. Jsou to dobře utracené peníze? Pokud s „brzem“ počítáte jako se druhým autem do rodiny, která má hlavně pobavit, pak ano. Vyplatí se počkat na nástupce, který už byl potvrzen? Těžko říct. Dnes vám totiž nikdo neslíbí, že jej opět pořídíte s tím skvělým manuálem…

Nejlevnější verze modelu 800.000 Kč (BRZ Sport 6MT)
Základ s testovaným motorem 800.000 Kč (BRZ Sport 6MT)
Testovaný vůz bez příplatků 860.000 Kč (BRZ Spec.S 6MT)
Testovaný vůz s výbavou 860.000 Kč (BRZ Spec.S 6MT)

Plusy

  • Ovladatelnost a naladění podvozku
  • Skvělý manuál

Minusy

  • Příště bez nálepek, prosím
  • Jízdní komfort na delších cestách
Zobrazit celý článek
Stanislav Kolman
Diskuze (65)

Doporučujeme

Subaru BRZ Spec.S 2019
Cena základní sestavy 860 000 Kč
Výbava základní sestavy Sedm airbagů včetně kolenního pro řidiče, diodové přední světlomety a zadní svítilny, litá 17palcová kola, volant, hlavice řadicí páky a ruční brzdy potažené kůží, sportovní přední sedadla, bezklíčové odemykání a startování, elektricky ovládaná okna a vnější zpětná zrcátka, automatická dvouzónová klimatizace, infotainment Subaru Starlink s 6,2palcovým displejem, USB a AUX vstup na středové konzole, multifunkční volant, hliníkové pedály, tempomat, samosvorný diferenciál, volba jízdních režimů – Sport, Snow a Track, sada na opravu pneumatik, záruka 5 let/200.000 km atd. Kč
Cena testované sestavy 860 000 Kč
Výbava testované sestavy Spec.S (speciální barva karoserie Cool Gray Khaki, 17“ tmavě lakovaná kola, tlumiče pérování Sachs, hnědé kožené potahy sedadel hnědé stehy obšívání na volantu a hlavici řadicí páky) Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1998
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 147 / 7000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 205 / 6400 - 6600
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 226
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 7.6
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 10.4 / 6.4 / 7.8
Emise CO2: 180
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 243 / 0
Objem nádrže (l): 50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1265 / 365
Rozměr pneu: 215/45 R17
Subaru BRZ Spec.S 2019
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4248
b) šířka (mm): 1775
c) výška (mm): 1320
d) rozvor (mm): 2570
e) rozchod vpředu (mm): 1520
f) rozchod vzadu (mm): 1540
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 810 / 1100
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 540 / 900
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 980
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 880
k) šířka vpředu (mm): 1400
délka sedáku vpředu (mm): 490
délka sedáku vzadu (mm): 450
výška opěradla vpředu (mm): 600
výška opěradla vzadu (mm): 590
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Avatar - palix
11. 9. 2020 15:53
Re: Já nevím,
iudex - ibaže vysoká rýchlosť je nelegálna a navyše "rýchlosť zabíja". Ak spraví človek chybu na BRZ ,ktoré ide šmykom do zatáčky v 70 km/h - pokrčí plechy, vylezie, zanadáva... Ak sa mu to stane pri 180 km/h na nejakom super hothatchi - povezie sa do márnice.
Nie každý potrebuje k zábave rýchlosť a porušovanie predpisov. Pre tých je tu BRZ a MX5. Navyše napríklad taká MX5 je relatívne bežné auto so super spotrebou, ktoré majiteľa finančne nezruinuje.
Avatar - palix
11. 9. 2020 15:45
Re: Já nevím,
Nemám MX5 len obyčajnú Mazdu 3 BN a som asi iba priemerný vodič, ale už na kľukatejšej diaľnici / rýchlostnej ceste (Slovensko - Žarnovica) vidím, že priemerní vodiči SUV dávajú nohu z plynu pri 140 km/h, pričom ja sa ešte cítim celkom komfortne. Naposledy keď som tadiaľ išiel, tak som si všimol, že niektoré úseky už majú horší asfalt - tu je zas výhodou viacprvková zadná náprava.
Sú cesty, kde naozaj nerozhoduje výkon, ale podvozok a schopnosti vodiča.
MX5 je dobrá hlavne v tom, že aj pri legálnej rýchlosti je s ňou zábava a vraj má človek pocit, že ide rýchlejšie. BRZ / GT86 má úzke pneu = je ju ľahšie dostať do driftu pri menšej rýchlosti / menšom výkone. Tie autá nie sú stavané na rýchlosť, ale pre zábavu. Moderné auto a ešte viac SUV rýchlosť naozaj maskuje a človek ju tak nevníma. V podstate Japonci to vymysleli dokonalo. Človek nemusí ísť nad limity, aby si jazdu užil.
Avatar - Uživatel_5340709
10. 5. 2019 15:10
Re: Já nevím,
Navíc o jakém kodiaqu se to mluví? Naftový, ... ok, 2,0 TDI 110 Kw je pasé, 140 Kw je stále oproti mx5 ND nebo BRZ pasé v přímce i na papíře. Takže nám zbývá verze RS? ....... I ten nemá šanci na zatočené silnici držet krok.
Stačí se podívat za kolik se jezdí Nurburgring s mx 5 a za kolik Kodiaq RS Kodiaq dostává víc jak 3/4 minuty.. A to je 118 kw na tento okuh fakt málo. A pokud budeme jezdit na uzavřenějších tratích a pomalejších zatáčkách, tak se ty nůžky oproti SUV ještě více rozevírají.
Zkus nejdřív myslet, než něco napíšeš.
Avatar - Beefcake
10. 5. 2019 12:44
Re: Já nevím,
Vyborne napisane, ale Kodiaq je i tak rebrinak, co si z jazdy pamatam ;-) Ten podvozok napr. v porovnani s Foresterom bol az smiesny, pri presadnuti tam a spat. Ja len, ze to nie je dobry priklad. A este je K aj tazky.
Avatar - Enthusiastic.driver
10. 5. 2019 12:40
Re: Já nevím,
Zrovna geometrie pomůže i projevu na silnici, pokud to nejde do nějakých extrémních hodnot přes -1,7°. Obecně je většina aut z továrny nastavena samozřejmě konzervativně, aby se v tom mamlasové nepozabíjeli, takže většinou sbíhavosti na obou nápravách a vpředu minimální nebo dokonce lehce pozitivní odklon, jak se tomu pomůže, tak to dle mé zkušenosti velmi zvýší zábavnost i na okresce, jen to chce rychlejší ruce. :-)