Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Subaru Forester 2006: první dojmy

Ondřej Láník
Diskuze (102)
Symetricky uspořádaný pohon všech kol, ležaté motory boxer a karosérie, z níž je zřejmá preference užitné hodnoty vozu na úkor krásy. Takový byl dosud Forester, který s modelovým rokem 2006 přichází na trh v novém provedení a s novým motorem 2,0i (121 kW)

Symetricky uspořádaný pohon všech kol, ležaté motory boxer a karosérie, z níž je zřejmá preference užitné hodnoty vozu na úkor krásy. Takový byl dosud Forester, který s modelovým rokem 2006 přichází na trh v novém provedení, s novým motorem 2,0 l, líbivějším exteriérem a zajímavými cenami.

Značka Subaru se v letošním roce začíná prezentovat novým logem, které proti původnímu vzhledu šestihvězdí v oválu přidává trojrozměrný efekt. Subaru i nadále používá slogan Think. Feel. Drive.

Na českém trhu se značce letos mimořádně daří. Od začátku roku do konce srpna bylo prodáno 505 vozů, prodejní plán na celý rok byl proto přehodnocen ze 600 na 700 prodaných vozů a v příštím roce tak není vyloučeno, že se v ČR prodá oficiální cestou přes 1000 nových Subaru.

Optimistické předpovědi vycházejí z omlazené modelové řady. Právě teď se na trh dostávají inovovaný Forester a Legacy s novým motorem 2.0i (121 kW), ještě letos se dočkáme nové Imprezy a v přípravě je také evropská verze velkého SUV B9 Tribeca. Podstatnou informací pro zájemce o tuto značku jsou nové ceny a uspořádání výbav.

Forester 2006: Lesník se oblékl do nového

Přísně účelový design první i druhé generace Subaru Forester zřejmě odrazoval potenciální zákazníky a tak se výrobce tohoto SUV rozhodl obléci lesníka do parádního kabátu. Koneckonců účelovost dosud nebyla jen výsadou karosérie, ale také konstrukce pohonu všech kol, který měl a stále má symetrické uspořádání kolem podélné osy vozu, což spolu s uložením motoru boxer vytváří předpoklady pro nízko umístěné těžiště a předvídatelné chování vozu na silnici i v terénu. Navíc se Forester jako jeden z mála terénních vozů této cenové kategorie může pyšnit redukční převodovkou.

S modelovým rokem 2006 přichází zásadní změna vzhledu přídě s výraznou maskou, novými světlomety, zpětnými zrcátky s integrovanými ukazateli směru (LED), novým zadním nárazníkem a koncovými světly s jiným uspořádáním jednotlivých světelných prvků. Zvýšená nelakovaná spodní hrana zadního nárazníku vylepšila zadní nájezdový úhel, snížená hrana zadního okna zase výhled vzad. Místo nápisu na zadním víku je nyní jen logo.

Interiér může mít kožené provedení (tmavé nebo béžové), standardně jsou použity nepromokavé tkaniny a vylepšené příslušenství jako například víceúčelová středová konzole. Přední sedadlo se posunuje tažnou tyčí, která se snáze používá a sedáky zadních sedadel se zvětšily o 50 mm a jsou tak pohodlnější. V zadním sedadle je víceúčelová středová konzole se dvěma držáky na láhve s nápoji a posuvným stolkem. Zavazadlový prostor doplnily držáky na zavazadla. Forester konečně dostal xenonové světlomety, místo dvoubarevného vnějšího provedení karosérie jsou nyní v nabídce jednobarevné verze.

Technická stránka věci nezůstala stranou zájmu konstruktérů. Původní čtyřválec boxer o výkonu 92 kW je v celé řadě nahrazen novým motorem o zdvihovém objemu 1994 cm3, který dosahuje nejvyššího výkonu 116 kW při 6400 ot./min, točivý moment ale přitom vrcholí hodnotou 186 Nm již ve 3200 ot./min. Z grafu vnější charakteristiky je zřejmé, že průběh točivého momentu je velmi plochý, což usnadňuje použití vozu v praxi, jak v terénu tak na silnici. Motor má proměnné časování sacích ventilů a elektronicky ovládanou škrtící klapku.

Novinkou je také elektronicky řízená čtyřrychlostní samočinná převodovka E-4AT, se kterou je pohon všech kol nastaven na přenos hnací síly s preferencí přední nápravy (60:40). Rozdělení hnací síly je věcí mezinápravové lamelové spojky. Klasická manuální pětistupňová převodovka je v nabídce opět s redukcí (s motorem 2.0 l) a systém pohonu používá mezinápravový diferenciál s omezenou svorností a obvyklé rozdělení točivého momentu mezi přední a zadní kola v poměru 50:50.

Nový čtyřválec nás opět překvapil příjemně komfortním utlumením hluku a vibrací, které je ostatně pro toto uspořádání válců charakteristické. Výrazný výkonový rozdíl proti dosavadnímu boxeru je patrný již v prvních okamžicích po rozjezdu, motor se projevuje příjemně živým chováním zejména ve středním pásmu otáček, kde je současně stále ještě poměrně tichý. V případě potřeby jej lze vytočit až k sedmitisícové (!) hranici otáček.

Model 2,5XT, který měl svou premiéru v loňském roce, má v provedení pro rok 2006 nejvyšší výkon 169 kW při 5600 ot./min, točivý moment dosahuje díky přeplňování takřka hodnot běžných vznětových agregátů. Maximum činí 320 Nm při 3600 ot./min.

Model 2,5XT vstoupil na trh poprvé jako automobil s pětirychlostní převodovkou s přímým řazením (bez redukce), ale u modelového roku 2006 je dostupná také čtyřrychlostní samočinná převodovka. Tato převodovka E-4AT má řazení SPORTSHIFT (sekvenční volba převodu). Systém rozdělení točivého momentu mezi přední a zadní kola distribuuje sílu v poměru 45:55 % a upřednostňuje tedy zadní nápravu, ale může se změnit až na poměr 50:50.

V nabídce je také dodatečně montovaný navigační systém, který se neztratí ani na našem území.

Subaru Forester 2006 N1 (bez DPH) cena vč. DPH
2,0 X Trend595 630 Kč678 800 Kč
2,0 X Active ATnelze775 800 Kč
2,5 XT Low820 840 Kč946 800 Kč
2,5 XT Low AT854 454 Kč986 800 Kč

Legacy 2006: konec pro 2,5 i, jen verze R, motor 2.0i (121 kW)

Subaru Legacy dostalo v novém modelovém roce jen několik dílčích vylepšení. Dovozce nabízí nově pouze verze označené písmenem R, aby tak zvýraznil sportovní naturel řady. Z nabídky Legacy vypadl motor 2.5i (121 kW), zůstává však základní motorizací Outbacku. Legacy lze vybírat s novým čtyřválcem 2.0i, který zde má upravené parametry (121 kW při 6800 ot./min, 187 Nm při 3200 ot./min) nebo s šestiválcem 3.0i H6 (180 kW při 6600 ot./min, 297 Nm při 4200 ot./min).

V nabídce čtyřválců je pětistupňová manuální převodovka i čtyřstupňová automatická převodovka Sportshift, šestiválec je dodáván s automatickou pětistupňovou převodovkou a to včetně nejrychlejšího provedení Legacy R Spec.B, které je také k mání s manuální šestistupňovou převodovkou.

Subaru Legacy + Outback 2006 základní ceny
Legacy sedan 2,0 R Trend768 800 Kč
Legacy sedan 2,0 R Trend AT808 800 Kč
Legacy sedan 3,0 R AT1 158 800 Kč
Legacy sedan 3,0 R Spec. B1 298 800 Kč
Legacy sedan 3,0 R Spec. B AT1 348 800 Kč
Legacy kombi 2,0 R Trend803 800 Kč
Legacy kombi 2,0 R Trend AT843 800 Kč
Legacy kombi 3,0 R AT1 193 800 Kč
Legacy kombi 3,0 R Spec. B1 338 800 Kč
Legacy kombi 3,0 R Spec. B AT1 388 800 Kč
Outback 2,5i Trend928 800 Kč
Outback 2,5i Trend AT968 800 Kč
Outback 3,0 R AT1 319 800 Kč

Ondřej Láník
Diskuze (102)
22. 9. 2005 22:00
DEJ SI BACHA, BRÁCHO
Ženskou a auto vždycky vybírej. Ať už ale vybíráš, jak vybíráš, to, žes nalít, tě napadne jenom u ženský... Až ti vysvětlí, že se mýlíš a že bude nejlepší se o tom přesvědčit na radnici, naskoč do svý káry a upaluj. Upaluj jak nejdál můžeš... Neboť auto prodáš kdykoliv, o ženský až zas takovej zájem není. Ovšem pozor, koupíš-li Forestera... chtěl bych vidět, jakou sis vybral ženskou ;-) P.S. Auto vyber srdcem, ženskou rozumem... obráceně to je sice příjemnější, ale jenom chvilku...