Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Subaru Outback 2.5i Lineartronic – Muldoborec

Ondřej Šuch
Extrémně kultivovaný boxer, špičkový pohon všech kol, velký interiér a vlastně i zavazadelník zajišťují novému Outbacku místo v čele segmentu dobrodružných kombi.

Outback se v polovině devadesátých let stal zakladatelem specifického segmentu, který kombinuje karoserii kombi střední třídy se zvýšenou světlostí, ochrannou podvozku a především pohonem všech kol. Původní derivát kombi Legacy se časem téměř osamostatnil a například na malém českém trhu jej v prodejích i předstihl.

Konkurence ale nespí a od původně jediného konkurenta v podobě Volva XC70 dospěl vývoj až k nejnovějším přírůstkům Audi A4 Allroad nebo Saab 9-3X. Z jmenovaných konkurentů je nový Outback nejvyšší i nejdelší a má nejobjemnější zavazadlový prostor – s výjimkou Volva XC70, které je delší a pojme více zavazadel, tento model ale hierarchicky stojí na pomezí střední a vyšší střední třídy.

subaru testy crossover strednitrida subaru testy crossover strednitrida
 

Proti minulé generaci Outback tradičně vyrostl ve všech směrech. S délkou 4775 mm je o 45 mm delší než předchůdce, rozvor narostl o významných 75 mm na 2745 mm. Bobtnání se projevilo na výšce – 1615 mm (+70 mm) – i šířce – 1820 mm (+50 mm).

Vnější vzhled je o dost lepší, než se zdálo z prvních oficiálních fotografií. Výrobce se vzdal rozměrného bočního okna zavazadlového prostoru a alespoň trochu tak umožnil střeše, aby opticky odlehčovala objektivně mohutnou záď. Rozměry vozu podtrhují koncová světla podobná těm u sedanu a obrovský zadní nárazník. Od Legacy se (kromě zřetelně větší výšky) liší maskou chladiče se třemi stříbrnými lamelami místo jedné chromované, spodním jinak tvarovaným a nelakovaným dílem na obou náraznících a nelakovanými nástavci bočních prahů. Outback má také standardně střešní ližiny. Nejpodstatnějším rozdílem je ale světlá výška, která vzrostla o 50 mm na 200 mm, a je tak srovnatelná s nejlepšími SUV.

Nabídka motorizací obsahuje to lepší z Legacy a navíc také plochý šestiválec 3.6R, který pro evropská Legacy není nabízen. I když český dovozce předpokládá dominantní zájem o mimořádně zdařilý naftový boxer, sáhli jsme pro první seznámení raději po dvouapůllitrovém zážehovém čtyřválci, spřaženém s bezstupňovou převodovkou Lineartronic.

subaru testy crossover strednitrida subaru testy crossover strednitrida Pro agregát s maximálním výkonem 123 kW je charakteristické především ticho, a to ve všech pásmech otáček. Lepší uložení motoru v pomocném rámu zmenšilo i vliv tradičního „oklepání“ při startu, tradiční proběhnutí se ručiček přístrojů po stupnicích ale zůstalo. Dostatek výkonu a relativní dostatek točivého momentu s maximem 229 Nm jsou dobré výchozí hodnoty, a s ulehčením jsme konstatovali, že plynulá převodovka jim příliš neškodí.

Její konstrukce využívá místo běžného článkového řemene ocelový řetěz, stále je navíc přítomen hydrodynamický měnič, který se nadále stará o plynulý i rychlý rozjezd. Zkosené páčky pod volantem umožňují velmi rychlé přeřazování v sekvenčním režimu a to, že jde stále „jen“ o CVT, je znát v podstatě jen při maximální akceleraci. Výhodou převodovky je značný převodový rozsah, který snižuje otáčky při vyšších cestovních rychlostech a šetří tak palivo. V praxi to znamená, že elektronika i při rychlé jízdě drží otáčky pod 2500 min-1 (například při 130 km/h na šestku motor točí 2200 min-1), a motor tak dosahuje stejných papírových hodnot spotřeby jako dvoulitr (8,0 l na 100 km).

Subaru si ale zákazníci kupují také kvůli vyspělému pohonu všech kol a ani tady nenabízí Outback mnoho důvodů ke zklamání. Systém je optimalizován pro každou z nabízených motorizací trochu jinak – pro testovanou kombinaci motoru a převodovky nabízí značka aktivní systém Active Torque Split AWD, jenž pomocí čidel sleduje provozní podmínky všech kol, točivý moment motoru a údaje ze stabilizačního systému VDC, a upravuje rozdělení točivého momentu mezi obě nápravy podle okamžité situace.

subaru testy crossover strednitrida subaru testy crossover strednitrida Neznalec i kovaný Subarista bude velmi pravděpodobně z výsledku nadšen: Záběrové schopnosti vozu i jeho stabilita na všech površích jsou nadále špičkové, ani mírně odtažité řízení navíc není překážkou citlivého vedení jak mimo silnici, tak ve vysokých rychlostech.

Po nastartování konstatujeme jediné: To dobré se nezměnilo. Tichý běh motoru a komfortní odpružení mohou ukolébat a náklon v první zatáčce neznalého i překvapit, stačí ale přidat plyn a rázem je poznat rozdíl této značky od zbytku světa. Hýře sebevědomím, poslouchá vůz řidičovy pokyny i v situacích, kdy by konkurenční vozy ryly potupnou brázdu v příkopu. Elektrický posilovač řízení je účinnější, než by bylo zdrávo, řízení je však dostatečně strmé a přesné. Posádka je chráněna nejen před hlukem, ale díky vyspělému odpružení i před valnou částí nerovností.

subaru testy crossover strednitrida subaru testy crossover strednitrida Na běžných silnicích se vysoký vůz v zatáčkách pochopitelně více naklání a ani zmíněný špičkový podvozek neumí fyzikální zákony obelstít. Ano, větší kola i světlá výška mají vliv na aerodynamiku i hluk, vše je ale zapomenuto v momentě, kdy musíte či chcete opustit silnici. I bez redukční převodovky totiž dokáže Outback v terénu překvapivě mnoho. Značná světlá výška je základ, asistent pro rozjezd do kopce je pak příjemným bonusem. Blátem i sněhem projíždí Outback jakoby nic – bez řvoucího motoru, zato s jinde nevídanou mírou ovladatelnosti. Ale abychom jen nechválili – v jinak skvěle odhlučněné kabině bychom ještě přidali na zvukové izolaci podběhů a podlahy – odlétávající štěrk je stále ještě dosti hlučnou masáží.

Interiér je přepracován téměř kompletně a po lehké stísněnosti předchozí generace není ani památky. Americky široká a evropsky tuhá přední sedadla jsou přitom jen začátek. Po otevření zadních dveří totiž i největší nepřítel značky zjistí, že ani tady se místem nešetřilo. Skutečně, prostor a komfort na zadních sedadlech je na samé špici třídy a i díky vysoko uloženým sedákům lze mluvit o opravdu nadprůměrném pohodlí. Chcete-li srovnání, nabízíme místo na zadních sedadlech u Superbu.

subaru testy crossover strednitrida subaru testy crossover strednitrida Palubní deska, přístroje i ovladače jsou kvalitní a i na pohled hodnotné, vysokou laťku tak kazí jen drobnosti typu ovládání palubního počítače kolíčkem utopeným u rychloměru či trochu příliš žhnoucí kontrolka dálkových světel.

Zavazadlový prostor s objemem 526 litrů narostl o 61 l proti předchozí generaci a vyniká především době využitelnou šířkou 1090mm mezi podběhy. Po stranách jsou umístěny páčky sklápění zadních opěradel – ta pak mimořádně rychle zvětší využitelný prostor na 1677 litrů, navíc s rovnou podlahou.

Několikasetkilometrové seznámení s nejnovějším přírůstkem v nabídce Subaru tak až na výše zmíněné drobnosti potvrdilo, že pozici technologického i komfortního lídra specifického podsegmentu má Outback šanci udržet i nadále. Námi naměřená průměrná spotřeba 10,1 l/100 km na tom nic nemění.

Plusy:

  • Jízdní vlastnosti
  • Schopnosti mimo vozovky
  • Světlá výška
  • Rozsah výbavy
  • Prostornost
  • Kultivovaný motor
  • Odhlučnění
  • Komfort jízdy

Minusy

  • Ovládání počítače,
  • Minimální možnost individualizace výbavy
První cena vozu 840.000,- (2.0D 110 kW Trend)
První cena vozu s testovanou motorizací 840.000,- (2.5i 123 kW Active)
Základní cena testovaného vozu 1.030.000,- (2.5i 123 kW Comfort Lineartronic)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 1.030.000,- (2.5i 123 kW Comfort Lineartronic)
Ondřej Šuch
Subaru Outback 2.5i Lineartronic
Cena základní sestavy 1 030 000 Kč
Výbava základní sestavy Automatické rozsvěcení světel, HID (xenonové) světlomety s automatickým vyrovnáváním výšky, výsuvné ostřikovače světlometů, mlhovky vpředu, vzadu, boční spoilery, střešní spoiler, elektricky sklopitelná zpětná zrcátka s integrovaným LED blikačem, čelní sklo a boční skla s UV ochranou, rozmrazovač stíračů předního okna, automatická funkce předních stíračů (dešťový senzor), zadní stírač s cyklovačem, kola z lehkých slitin 17", elektricky ovládáné střešní okno, vyrovnání světlé výšky na zadní nápravě, kožený volant, kožený interiér / sedadla - béžový nebo černý, kožená hlavice řadicí páky, elektricky v 10 směrech nastavitelné sedadlo řidiče s bederní opěrkou, elektricky v 8 směrech nastavitelné sedadlo spolujezdce, paměť sedadla řidiče s možností uložení v ovladači Smart key systému, vyhřívání předních sedadel, doplňky interiéru, stříbrné provedení, loketní opěrka s dvojitou odkládací schránkou, středová loketní opěrka na zad. sedadle s integ. držákem nápojů, dělení zadních opěradel 60/40 s polohováním, sklápění zadních opěradel tlačítkem ze zavazadlového prostoru, praktická schránka na opěradlech předních sedadel, elektrické ovládání oken, Smart key systém - bezklíčkové ovládání centrálního zamykání a startování, čtecí lampičky, osvětlení zavazadlového prostoru, sluneční clony s integrovanými kosmetickými zrcátky a lampičkam, odkládací schránka na středové konzoli, přední držáky nápojů, schránky na všech dveřích s držákem na PET lahev, ovládání víčka nádrže z místa řidiče, zásuvka 12V ve středové konzoli, upevňovací oka v zavazadlovém prostoru, kryt zavazadlového prostoru – roleta, Multibox v zavazadlovém prostoru, dvouzónová automatická klimatizace s prachovým filtrem, ukazatel venkovní teploty, ventilační systém vzadu, elektrické vyhřívání vnějších zrcátek, rozmrazovač předního okna a bočních oken vpředu, elektricky vyhřívané zadní okno s časovačem, DVD navigační systém a audio systém s Dolby Prologic 1-CD, 6 reproduktorů, ovládání audia na volantu, Bluetooth handsfree systém, AUX vstup (ve středové konzoli), AV vstup (ve středové konzoli), parkovací kamera, LCD displej a 4 měřící přístroje a kovovou povrchovou úpravou orámování, ECO ukazatel (ukazatel ekonomičnosti provozu, ukazatel zařazeného rychlostního stupně, multi-informační displej, ve dvou osách seřiditelný volant, řadící páčky pod volantem, tempomat, VDC systém - kontrola stability vozu s možností vypnutí, 4 kanálové ABS, elektronické rozdělení brzdného tlaku EBD, brzdový asistent BA, Traction Control Systém - kontrola trakce vozu, Hill holder - systém pro snadné rozjezdy v kopci, elektronická parkovací brzda, elektrický posilovač řízení, AWD - stálý pohon všech kol, SRS přední, boční (pro řidiče a spolujezdce) a hlavové airbagy, výztuhy bočních dveří, výztuhy okolo kokpitu, řízení s bezpečnostním sloupkem, opěrky hlavy pro všechny cestující, kontrolka zapnutí bezpečnostních pásů vpředu, dvojitý předpínač bezp. pásu řidiče s omezovačem tahu, bezpečnostní pás spolujezdce s předpínačem a omezovačem tahu, výškové nastavení bezpečnostních pásů vpředu, 3-bodové bezpečnostní pásy pro všechny cestující, bezpečnostní konzole pedálů, uchycení dětské sedačky ISO-FIX, dětská pojistka zadních dveří (po obou stranách), imobilizér, opravná sada na pneumatiky Kč
Cena testované sestavy 1 030 000 Kč
Výbava testované sestavy základní Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2547
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 123 / 5600
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 229 / 4000 - 4000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 198
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.4
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 11.3 / 6.7 / 8.4
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 526 / 1677
Objem nádrže (l): 65
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1608 / 432
Rozměr pneu: 225/60 R17
Subaru Outback 2.5i Lineartronic
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4775
b) šířka (mm): 1820
c) výška (mm): 1605
d) rozvor (mm): 2745
e) rozchod vpředu (mm): 1540
f) rozchod vzadu (mm): 1540
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 860 / 1070
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 720 / 930
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1020
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 980
k) šířka vpředu (mm): 1440
l) šířka vzadu (mm): 1430
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 510
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 620
místo vzadu pod předním sedadlem: ne