Subaru WRX STI: V Německu od 41.900 eur (1,15 milionu korun)
Japonský bolid se soutěžními geny už v minulé generaci ztratil označení Impreza, byť hlavně z marketingových důvodů kvůli většímu odlišení od běžných modelů. Nové provedení už ani z Imprezy nevychází, i když to některá média vytrvale tvrdí. Je založeno na kombi Levorg, které se prodává zatím jen v Japonsku. Německá dceřiná společnost oznámila, že kultovní auto začne nabízet klientům v červnu letošního roku.
Připomeňme, že poslední reinkarnace slavného vozu je poháněna turbodmychadlem přeplňovaným čtyřválcovým zážehovým boxerem o objemu 2,5 l s výkonem 221 kW (300 koní)/6000 min-1 a točivý moment 407 N.m v nejvyšších 4000 otáčkách přenáší jak jinak než na obě nápravy šestistupňová přímo řazená převodovka. WRX STI se svých základních konstrukčních principů snad nikdy nevzdá, pokud jej nezabijí nějaké nesmyslné normy. Jen škoda, že tovární tým Subaru už světový šampionát v rallye nejezdí. Soukromníky s produkčními specifikacemi tam ale určitě uvidíme.
Civilní střela se rozjede až na 255 km/h, což je velmi pěkné, žádný omezovač na dvěstěpadesátku nemá. Důležitější je oblíbená disciplína sprintu z klidu na stovku, tu zvládne během 5,2 s. Při využití dynamických parametrů auta jen těžko dosáhnete průměrné spotřeby 10,4 l/100 km a z výfuku unikne do ovzduší více než normovaných 242 g CO2 na jeden každý kilometr. Ale kdo by v tomhle případě řešil nějaké náklady na palivo, potažmo skleníkový efekt, že?
Při základní německé ceně 41.900 eur (1,15 milionu Kč) ani není divu. Navíc základní model Active je určen těm, kteří nechtějí být tolik vidět. Stejně jako dražší Sport nabídne třeba diodovou optiku se světelným senzorem, čtveřici chromovaných koncovek výfuku, osmnáctipalcová litá kola, samočinnou klimatizaci, sedadla potažená částečně Alcantarou, programovatelný displej mezi „budíky“ před řidičem, volbu tří jízdních režimů Si-Drive a systém Driver's Control Centre Differential, který nastavuje distribuci točivého momentu. Postrádá však důležitou věc: typické obří zadní křídlo. Ten, kdo bez něj nemůže být, musí vytáhnout z peněženky dalších 3.300 eur (90.600 Kč).
Nutno dodat, že na starších Imprezách nebylo nikdy jen pro ozdobu, ale zajišťovalo optimální přítlak na zadní nápravu. To ví každý, kdo v tomhle autě někdy jel.