Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Švédská rally - preview

redakce AUTO.CZ
Diskuze (0)
Švédská rally je dnes jedinou ryze zimní soutěží světového šampionátu. Zasněžené a zledovatělé RZ se jedou v lesních úsecích na speciálních úzkých pneumatikách s hřeby.

Rozhodně se na zasněžených lesních úsecích nejezdí pomalu a opatrně. Průměrná rychlost často překračuje hranici 110 kilometrů v hodině. Mnoho „středoevropanů“ se řadu let pokoušelo dobýt skandinávskou baštu – marně. Několikrát jim scházel ten pověstný krůček, v našem případě vteřiny. Seveřané jsou na sněhu a ledě prostě neporazitelní. Jezdci využívají v zatáčkách sněhových bariér, někdy to končí pořádným průšvihem, když bariéry nejsou dostatečně silné a neudrží vůz. Pokud jsou v místě diváci kteří pomůžou pokračuje se dál, jinak se většinou končí. Téměř pravidelně vozidla přicházejí o spoilery, které jsou často sběratelským artiklem fanoušků. (Vloni loudil zadní spoiler svého Peugeotu 206 WRC na fanouškovi „zpět“ M. Grönholm, ale neuspěl. Pouze jej podepsal). Velkým nebezpečím pro jezdce je nenápadné ucpání chladiče sněhem. Jediná a účelná pomoc je zastavit a vyčistit prostor před chladičem.

Švédská rally se jezdí od roku 1950 kdy poprvé zvítězila posádka Per-Fredrik Cederbaum/B. Sohlberg s vozem BMW 328. Nekonala se v roce 1974 a v roce 1990. Bez zajímavosti není ani to, že od roku 1950 kdy se soutěž konala poprvé, vyhrál Švédskou rally až v roce 1981 finský jezdec Hannu Mikkola na voze Audi Quattro, zvítězil ještě v roce 1983. Jestliže Rallye Monte Carlo má svého Sandra Munariho a Timmo Mäkinena, má Švédská rally své legendy B. Waldegaarda a S. Blomqvista. B. Waldegaard vyhrál Švédskou rally celkem pětkrát, třikrát po sobě v letech 1968-70 a následně v roce 1975 a1978. Jeho největší soupeř, současná ještě dnes závodící legenda, švédský jezdec S. Blomqvist vyhrál Švédskou rally celkem sedmkrát! V letech 1971-73, 1977, 1979 a 1982. Naposledy vyhrál Švédskou rally v roce 1984, kdy se stal mistrem světa. Od roku 1985 začíná nadvláda finských jezdců, vítězí A. Vatanen s vozem Peugeot 205 T16, 1986 Juha Kankkunen rovněž na voze Peugeot 205 T16 v roce 1987 Timo Salonen (Mazda 323 HB) a 1988 M. Alen (Lancia Delta HF). V letech 1989-1995 zde opět vládnou švédští závodníci. V roce 1989 vyhrává I. Carlsson (Mazda 323 HB), 1992-93 vyhrál M. Jonsson (Toyota Celica), 1994 (F2) T. Radström (Toyota Celica). Třikrát vyhrál K. Eriksson v roce 1991 (Mitsubishi Galant VR-4),1995 (Mitsubishi Lancer EVO II) a 1997 (Subaru Impreza WRC 97). Od roku 1998 zde vládnou opět Finové, z nichž nejúspěšnější je T. Mäkinen vyhrál v roce 1996 (Mitsubishi Lancer EVO III) a v letech 1998-99 na Mitsubishi Lancer EVO IV a EVO VI. Ročník 2000 vyhrává M. Grönholm, stejně tak jako v roce 2002 na vozech Peugeot 206 WRC a ročník 2001 vyhrál H. Rovanperä rovněž s vozem Peugeot 206 WRC.

Bez zajímavosti není v nejrychlejší soutěži seriálu MS typ úzké pneumatiky s hrotem. Každá pneumatika má na sobě okolo 1500 hřebů, které jsou dlouhé 40 mm a váží cca 4 gramy. Na hřeby je kladen vysoký nárok, musí vydržet průměrnou rychlost cca 120 km (nejvyšší se pohybuje okolo 200km/h) a přibližně více jak 70 km ostré jízdy. Dá se tedy lehce spočítat kolikrát se pneumatika zaboří do ledu.


49. SWEDISH RALLY 2000

Celková délka soutěže 1698,20 km 19 RZ (377,89 km) 78 posádek na startu, 47 v cíli.

Letošní ročník nesplnil očekávání opravdové zimní soutěže (teploty okolo +5 °C). V dramatické soutěži slavil úspěch Peugeot s M. Grönholmem. Tým Peugeot vyhrál soutěž MS poprvé od roku 1986.

Od počátku soutěže byl ve vedení M. Grönholm stíhaný T. Mäkinenem, R. Burns trefil poštovní schránku a C. McRae měl problémy s turbem. Horkou chvilku si zažila posádka C. Sainz L. Moya, když si před startem do jedné z RZ nevzala zpět jízdní výkaz. Naštěstí pro ně, startoval za nimi C. McRae, který jim kartu doručil. Na druhé místo za vedoucím M. Grönholmem se probojoval T. Radström na voze Toyota Corolla WRC. Třetí se držel T. Mäkinen a čtvrtý C. McRae, pátý jede R. Burns. Na devátém a desátém místě se drží jezdci Seatu T. Gardemeister a D. Auriol. V očekávání byl debut vozu Hyundai Accent WRC, A. McRae má prozatím potíže s únikem oleje a K Eriksson měl problémy s turbem. Na nejdelší RZ Jutbo (47,65 km) nejlepším časem zlepšil traťový rekord o 65 vteřin C. McRae. Problémy měl T. Mäkinen, když při jízdě zničil několik disků ale přesto se mu podařilo postoupit na druhé místo, třetí byl C. McRae a na čtvrté místo se propadl T. Radström. Po předchozích problémech s výběrem pneumatik se konečně prosadil jezdec Subaru R. Burns na páté místo a J. Kankkunen na šesté. Za zmínku stojí i deváté místo M. Martina s vozem Toyota Corolla WRC. Závěrečné dějství toho moc nezměnilo. Prvních šest jezdců se srovnalo do třiceti pěti vteřin. Rychlostní průměry se pohybovaly okolo 120 km/h, největší rychlost byla naměřena R. Burnsovi 200 km/h. Smůlu měl M. Martin, který po hodinách ztratil osmé místo. Technické problémy měl v závěru D. Auriol, který nemohl zařadit šestý rychlostní stupeň, ale končí na velmi slušném desátém místě.

1. Marcus Grönholm – Timo Rautiainen (FIN) Peugeot 206 WRC 3:20:33,3
2. Tommi Mäkinen – Risto Mannisenmäki (FIN) Mitsubishi Lancer EVO +6,8
3. Colin McRae – Nicky Grist (GB) Ford Focus WRC +13,7
4. Thomas Radström – Tina Thörnerová (S) Toyota Corolla WRC +14,9
5. Richard Burns – Robert Reid (GB) Subaru Impreza WRC +35,0
6. Juha Kankkunen – Juha Repo (SF) Subaru Impreza WRC +2:47,6


50. SWEDISH RALLY 2001

Celková délka soutěže 1 932,59 km 17 RZ (379,87 km) 83 posádek na startu, 41 v cíli.

Nevyzpytatelné počasí tentokráte nabídlo více bláta než sněhu a ledu. Poprvé tu startoval tovární tým Škoda Motorsport. Na startu, v rámci Team‘s Cupu, se postavila posádka T. Hrdinka P. Gross s vozem Subaru Impreza WRC. S vylepšeným vozem se představil Peugeot 206 WRC a vůz Hyundai Accent WRC. Největším favoritem byl M. Grönholm, první RZ vyhrál, ale na druhém úseku je nucen odstoupit pro prasklé těsnění pod hlavou. Po jezdecké chybě ztrácí minutu F. Loix, problémy s diferenciálem má A. Schwarz. Na druhé RZ do sněhové bariéry zapíchl Subaru R. Burns, ale prakticky končí, vyprostit se ho podařilo až po třinácti minutách. Ve vedení se tak ocitl T. Radström na Mitsubishi, který startoval jako první a musel „rozhánět diváky“ (auta byla ve vysokých bariérách velmi špatně slyšet). Problémy s turbem měl A. McRae, M. Martin nabral další 3,5 minuty ztrátu a P. Solbergovi vypověděl službu intercom. V závěru prvního dne se do čela propracoval C. Sainz, druhý byl H. Rovanperä a třetí jel T. Radström. Hvězdou druhého dne se stal C. McRae, který se posunul z dvacátého místa na dvanácté. Útočil T. Mäkinen, ten se propracoval na druhé místo za vedoucího H. Rovanperu. Z prvního místa se propadl C. Sainz, který startoval jako první když působil v roli sněhového pluhu, na deváté RZ udělal hodiny a zhasl mu motor. Ze soutěže odstupuje A. McRae, kterého zlobil motor a A. Schwarz, který vlétl do příkopu a utrhl závěs kola. Třetí dějství měl skvěle rozjeté T. Mäkinen, H. Rovanperä totiž startoval jako první což byla za hustého sněžení nevýhoda. Poslední RZ tedy rozhodla. T. Mäkinen vsadil vše na jednu kartu a stahoval náskok na H. Rovanperu, dva km před cílem však vůz přetočil a vylétl do lesa mezi stromy. H. Rovanpera tak vyhrál první soutěž MS při svém debutu s vozem Peugeot 206 WRC. Mitsubishi zastoupil na druhém místě T. Radström a třetí dokončil rally C. Sainz. Na čtvrtém místě byl T. Gardemeister s vozem Peugeot 206 WRC týmu Grifone, F. Delecour, který neudržel čtvrtou příčku pro potíže s převodovkou, stejné problémy měl i C. McRae. Na desátém místě dojel B. Thiry.

S problémy od počátku rally se potýkal český jezdec T. Hrdinka, který startoval se zraněnou rukou. Přesto po první etapě byl na šestém místě v hodnocení Team‘s Cupu. Celkově mu patřila 28 příčka. Druhý den však odstoupil pro poruchu převodovky.

1. Harri Rovanperä - Risto Pietilainen (FIN) Peugeot 206 WRC 3:27:01,1
2. Thomas Radström – Tina Thörnerová (S) Mitsubishi Carisma GT +27,9
3. Carlos Sainz - Luis Moya (E) Ford Focus WRC +37,0
4. Toni Gardemeister – Paavo Lukander (FIN) Peugeot 206 WRC +2:05,3
5. Francois Delecour – Daniel Grataloup (F) Ford Focus WRC +2:25,2
6. Petter Solberg – Philip Mills (N/GB) Subaru Impreza WRC +2:48,5
10. Bruno Thiry - Stephane Prévot (B) Škoda Octavia WRC +5:23,6


51. SWEDISH RALLY 2002

Celková délka soutěže 1 876,5 km 16 RZ (358,8 km) 75 posádek na startu, 51v cíli.

Tentokráte byla Švédská rally v režii vozů Peugeot. Na čele se usadil M. Grönholm, druhý byl H. Rovanperä a třetí R. Burns. Ten musel na třetí RZ zastavit a vyčistit prostor před chladičem, když trefil sněhovou bariéru a propadl se na osmnácté místo. Na čelo se probojoval nejrychlejšími časy ve dvou RZ H. Rovanperä. Vedení ztratil po potížích s plynovým pedále čehož využil M. Grönholm k opětovnému vedení. Na třetí místo se dostal J. Paasonen, který však neodolal tlaku C. McRaeho. Skvěle si vedl i F. Loix, který se dostal na pátou pozici. Po odstoupení T. Mäkinena, který nabral v jedné zatáčce sněhovou bariéru a uvařil motor Subaru, pokračoval v soutěži pouze P. Solberg. Nedařilo se A. Schwarzovi když po výletu mimo trať ztratil pět minut, T. Gardemeister se potýkal pro změnu s malým výkonem (jel bez funkčního turba). Třetí vůz Škoda se S. Blomqvistem byl na patnáctém místě. Druhý den se snažil o atak C. McRae, ale na RZ trefil kámen a ztratil při výměně kola tři minuty. Ve velkém stylu pokračoval v soutěži M. Grönholm a rozhodl tak souboj s druhým H. Rovanperou. Své postavení si neudržel J. Paasonen, nejdříve udělal hodiny a pak na RZ trefil kámen (stejná jako C. McRae) a propadl se. Toho využil jak C. Sainz, tak i A. McRae. Výsledkovou listinou se posouval R. Burns a C. McRae. T. Gardemeister si brousil zuby na desáté místo, ale v posledním testu havaroval a zničený chladič znamenal konec. Třetí den byl spíše ve snaze Peugeotu obsadit první tři místa. Ze soutěže s poškozeným vozem odstoupil K. Eriksson. V závěru soutěže odrazil útok R. Burnse C. Sainz, který si tak udržel třetí místo. Velkým úspěchem skončila soutěž pro A. McRaeho na Mitsubishi, navíc porazil svého bratra o tři desetiny vteřiny.

Tohoto ročníku Švédské rally se zúčastnil i Pavel Valoušek z Jolly Clubu s vozem Mitsubishi Lancer EVO VII, ale pro poruchu elektroniky odstoupil po první RZ. Již druhý start na Švédské rally měla za sebou i posádka T. Hrdinka - P. Gross na Voze Subaru WRC P2000. Po absolvování tří měřených úseků je vyřadila technická závada.

1. Marcus Grönholm – Timo Rautiainen (FIN) Peugeot 206 WRC 3:07:28,6
2. Harri Rovanperä - Risto Pietilainen (FIN) Peugeot 206 WRC +1:24,5
3 Carlos Sainz - Luis Moya (E) Ford Focus RS WRC +2:25,8
4. Richard Burns – Robert ReiD (GB) Peugeot 206 WRC +2:33,9
5. Alister McRae – David Senior (GB) Mitsubishi Lancer WRC +4:14,7
6. Colin McRae – Nicky Grist (GB) Ford Focus WRC +4:15,0
15. Stig Blomqvist – Ana Goni (S) Škoda Octavia WRC 3:15:43,1


52. SWEDISH RALLY 2003

Letošní ročník Švédské rally má jednoho favorita a tím není nikdo jiný jak dvojnásobný MS M. Grönholm. Zajímavě by se mohl vyvíjet závod okořeněný snahou dobýt severskou baštu. Samotný závod rozhodne počasí, jaké bude, je otázkou, ale po vývoji počasí ve Skandinávii je těžké očekávat větší sněhovou nadílku. Zvítězit by mohl i H. Rovanperä kterému se na soutěži každoročně daří. Do třetího místa by se mohl umístit R. Burns a Peugeot by mohl dosáhnout toho, co se podařilo v Monte Carlu Citroënu. Tovární tým Citroën, který v loňském roce na Švédské rally spíše sbíral zkušenosti, bude velkou neznámou. Pokud se podaří zajet C. McRaemu bez větší ztráty způsobené havárii, mohl by se prosadit na předních místech. Od C. Sainze lze očekávat profesorský výkon, který jistě povede k jistotě zisku bodů a bodovat by mohl i S. Loeb pro tým, když se nebude dařit někomu z jeho kolegů. Pokud by získal body v hodnocení jezdců, tak to bude překvapení. Mezi širší favority patří bezesporu T. Mäkinen, na druhou stranu se stále pere s vozem Subaru, ale mohl by být překvapením rally. Spolujezdec P. Solberg, má možnost reparátu a poprvé v letošním roce bodovat. Je pravdou, že v posledních ročnících se na Švédské rally výrazně neprosadil, vloni měl potíže s vozem. Mohl by získat body za sedmé místo. Velkou neznámou budou i výkony jezdců týmu Ford. M. Martin skvěle překvapil na Rallye Monte Carlo, jako jediný dokázal bojovat s C. Sainzem o třetí místo. Pokud zopakuje výkon z předchozí soutěže může opět bodovat. F. Duval by mohl bojovat o osmé místo a bod do hodnocení jezdců. Třetí jezdec M. Hirvonen, kterému se podařilo sehnat soukromé sponzory, by se mohl umístit do desátého místa konečného pořadí. Pokud nastoupí tovární tým Hyundai na start, budou jezdci A. Schwarz a F. Loix bojovat o body do hodnocení týmů s továrním týmem Škoda. Tým Škoda, jezdec T. Gardemeister a D. Auriol bude bojovat o body do hodnocení týmů. D. Auriol již podle našeho předpokladu v Monte Carlu prokázal, že je bojovník. Svou pozici budou mít oba jezdci usnadněnou, pokud nenastoupí Hyundai na start. Týmu Škoda stačí za současného bodového systému, aby někdo z předchozích týmů odstoupil a tým má téměř zaručené body z MS.

Letošního ročníku Švédské Rally se účastní za soukromý tým Bozian Racing opět Roman Kresta se spolujezdcem Milošem Hůlkou na voze Peugeot 206 WRC. Doufejme, že ho nepotká stejná blamáž, jako ho potkala na Rallye Monte Carlo. Na druhou stranu je třeba poznamenat, že umístění do desátého místa by bylo malou senzací. Start ostatních českých jezdců je opředen problémy a do poslední chvíle není jasné pokud budou vůbec startovat.


52. UDDEHOLM SWEDISH RALLY

Umístění jezdců za poslední tři roky

(v závorce je uvedeno startovní číslo, barevně jsou označeny „týmové trojky“)


TEAM PEUGEOT TOTAL

(1) MARCUS GRÖNHOLM / Timo Rautiainen

2000 1. místo Peugeot 206 WRC

2001 nedokončil pro poruchu vodní pumpy Peugeot 206 WRC

2002 1.místo Peugeot 206 WRC

(2) RICHARD BURNS / Robert Reid

2000 5.místo Subaru Impreza WRC

2001 16.místo Subaru Impreza WRC

2002 4.místo Peugeot 206 WRC

(3) HARRI ROVANPERÄ / Risto Pietilainen

2000 12.místo SEAT Cordoba WRC

2001 1.místo Peugeot 206 WRC

2002 2.místo Peugeot 206 WRC


FORD MOTOR COMPANY LTD

(4) MARKKO MÄRTIN / Michael Park

2000 9.místo Toyota Corolla WRC

2001 12.místo Subaru Impreza WRC

2002 nebyl angažován pro MS

(5) FRANCOIS DUVAL / Jean-Marc Fortin

2000 nebyl angažován pro MS

2001 nebyl angažován pro MS

2002 10.místo Ford Focus WRC

(6) MIKKO HIRVONEN / Jarmo Lehtinen

2000 nebyl angažován pro MS

2001 nebyl angažován pro MS

2002 nebyl angažován pro MS


SUBARU 555 WORD RALLY TEAM

(7) PETTER SOLBERG / Philip Mills

2000 nebyl angažován pro MS

2001 6.místo Subaru Impreza WRC

2002 odstupuje pro poruchu motoru Subaru Impreza WRC

(8) TOMMI MÄKINEN / Kaj Lindström

2000 2.místo Mitsubishi Lancer EVO VI

2001 odstoupil po havárii Mitsubishi Lancer EVO VI

2002 odstupuje pro poruchu motoru Subaru Impreza WRC


HYUNDAI WORLD RALLY TEAM

(10) ARMIN SCHWARZ / Manfred Hiemer

2000 nestartoval tým Škoda se neúčastnil závodu Škoda Octavia WRC

2001 odstoupil po havárii Škoda Octavia WRC

2002 nedokončil pro poruchu převodovky Hyundai Accent WRC

(11) FREDDY LOIX / Sven Smeets

2000 8.místo Mitsubishi Carisma GT

2001 13.místo Mitsubishi Carisma GT

2002 nedokončil pro poškozený náboj kola Hyundai Accent WRC

(12) JUSSI VÄLIMÄKI / Tero Gardemeister

2000 nebyl angažován pro MS

2001 nebyl angažován pro MS

2002 18.místo Toyota Corolla WRC


ŠKODA MOTORSPORT

(14) DIDIER AURIOL / Denis Giraudet

2000 10.místo SEAT Cordoba WRC

2001 nedokončil pro technickou závadu Peugeot 206 WRC

2002 nebyl angažován pro MS

(15) TONI GARDEMEISTER / Paavo Lukander

2000 nedokončil pro poruchu motoru SEAT Cordoba WRC

2001 4. místo Peugeot 206 WRC

2002 odstoupil po havárii Škoda Octavia WRC


AUTOMOBILES CITROËN TOTAL

(17) COLIN MCRAE / Derek Ringer

2000 3.místo Ford Focus WRC

2001 9.místo Ford Focus WRC

2002 6.místo Ford Focus WRC

(18) SÉBASTIEN LOEB / Daniel Elena

2000 nebyl angažován pro MS

2001 nedokončil pro poruchu motoru Citroën Saxo Kit Car

2002 17.místo Citroën Xsara WRC

(19) CARLOS SAINZ / Marc Marti

2000 odstoupil pro poruchu olejové pumpy Ford Focus WRC

2001 3.místo Ford Focus WRC

2002 3.místo Ford Focus WRC


ČEŠTÍ JEZDCI STARTUJÍCÍ V SOUKROMÝCH TÝMECH

Bozian Racing ROMAN KRESTA / Miloš Hůlka CZ Peugeot 206 WRC A8

redakce AUTO.CZ
Diskuze (0)