Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

T.50s Niki Lauda je okruhová verze fascinujícího supersportu Gordona Murrayho. Vznikne 25 kusů

Jan Zajíc
Diskuze (5)

Gordon Murray Automotive, společnost slavného konstruktéra Gordona Murrayho, představuje okruhovou verzi svého supersportu T.50.

Ostré provedení dostalo jméno T.50s Niki Lauda, novinka tak vzdává poctu legendárnímu závodníkovi a trojnásobnému mistru světa formule 1. A jde také o jakýsi odkaz na časy, které Gordon Murray strávil jako konstruktér právě v tomto šampionátu. Možná si ostatně vybavíte Brabham BT46B, se kterým Niki Lauda vyhrál Grand Prix Švédska 1978. Do tohoto závodu monopost, za jehož konstrukcí stojí právě Murray, vyrazil s ventilátorem, který zvyšoval přítlak. A hned po vítězné velké ceně Švédska byl tento prvek zakázán.

Murray se ke svému nápadu s ventilátorem vrátil právě u supersportu T.50, tentokrát jde ovšem o mnohem sofistikovanější zařízení, které umí přítlak nejen zvýšit, ale i snížit v situacích, kdy není potřeba. Zvyšuje tím komfort jízdy, neboť auto "odlehčí" a dá podvozku možnost "lépe dýchat".

Odkaz na svět formule 1 najdeme také u každého vyrobeného exempláře okruhové T.50s. V plánu je totiž 25 kusů a každý z nich bude samostatnou poctou jednotlivým triumfům, jichž monoposty Gordona Murrayho dosáhly ve velkých cenách formule 1. První T.50s připomene vítězství Carlose Reutemanna z týmu Brabham-Ford v Grand Prix Jihoafrické republiky v roce 1974.

Součástí dodávky pak bude také publikace se vzpomínkami Gordona Murrayho.

Ale teď už k samotnému autu. To samozřejmě vychází se silniční varianty, v lecčems se ale také liší. Monokok z uhlíkových vláken je stejný, přepracováno ovšem bylo zavěšení. O pohon se i nadále stará čtyřlitrový atmosféricky plněný dvanáctiválec, jeho výkon ale vzrostl na 523 kW - maximum je k dispozici v 11.500 min-1. Ve vyšších rychlostech však výkon díky přívodu vzduchu skrz otvor umístěný na střeše může narůst až na 541 kW. Točivý moment dosahuje 485 N.m.

Standardní T.50 pro srovnání poskytuje 488 kW a 467 N.m.

Motor spolupracuje s šestistupňovou převodovkou, která nabízí dva režimy: jeden pro rychlé tratě (auto pak zvládne 322 km/h), druhý, s kratšími převody, pro jízdu na "utaženějších" okruzích (maximálka v tomto režimu činí 274 km/h). T.50s Niki Lauda váží jen 852 kg.

Tým v Gordon Murray Automotive zapracoval také na aerodynamice, což je vidět na první pohled, a už zmíněný ventilátor prý dokáže zajistit až 1.500 kg přítlaku. Řidič i nadále sedí uprostřed, kabina však vzhledem k okruhovému zaměření přišla o pravé sedadlo, místo něhož se dovnitř nastěhoval hasicí přístroj. Přítomnost sedadla vlevo pak závisí jen na zákazníkovi. 

Cena začíná na částce 3,1 milionu liber, což je v přepočtu asi 93 milionů korun. Výroba se rozběhne v lednu roku 2023.

Video se připravuje ...

Jan Zajíc
Diskuze (5)

Doporučujeme

Avatar - Emel
24. 2. 2021 14:09
Re: Víte co...
I ta "běžná" bude pila. Tohle má hasičák místo pravý sedačky... víc koní, víc Nm...
Avatar - speedfred
24. 2. 2021 11:06
Re: Víte co...
Aha. Ja mám stále v hlave iba pôvodnú F1.

Táto nová okruhovka je už v otáčkovom spektre motoriek. Rád by som to niekedy počul na živo.
Avatar - Emel
24. 2. 2021 10:52
Re: Víte co...
Myslel jsem klasickou neokruhovou T50. Ale původní F1 by taky stačila :-)
Avatar - speedfred
24. 2. 2021 10:14
Re: Víte co...
Ako myslíš tú pôvodnú F1 z 90-tok?
To auto je sen a má fantastickú dynamiku aj po takmer 30 rokoch.
Avatar - Emel
23. 2. 2021 21:00
Víte co...
...ale... pro mě asi raději klasiku s třema sedačkama, děkuji pěkně.