Také Opel pracuje na vodíkové dodávce. Prodávat se začne ještě letos
Opel už letos uvede dodávku Zafira na vodíkový pohon. Stejnou techniku vyvinutou německou automobilkou využijí i sourozenci se znaky Citroënu a Peugeotu.
Vodíkovému pohonu v posledních letech věří hlavně asijští výrobci, kteří už delší dobu ve vybraných zemích nabízejí modely jako Toyota Mirai, Honda Clarity nebo Hyundai Nexo. Evropské automobilky se naopak od něj spíše distancují, Volkswagen věří více bateriovým elektromobilům, Mercedes-Benz dokonce vývoj vodíkového pohonu pro osobní auta zcela ukončil. V oblasti dodávek je ale situace jiná.
Renault nedávno oznámil, že vodíkový pohon nabídne u svých užitkových vozidel. A nyní takový krok chystá také nadnárodní koncern Stellantis. Vývoj pohonu s vodíkovými články má na starosti značka Opel, která nyní chystané ústrojí představuje. Použijí jej středně velké dodávky, Opel Vivaro, Citroën Jumpy a Peugeot Expert.
Pohonné ústrojí je navrženo tak, že vychází z elektrických derivátů těchto modelů, poháněných bateriemi. To usnadňuje výrobu, protože není potřeba žádných úprav konstrukce. Část pohonného ústrojí se tak nachází nadále pod kapotou, velké baterie elektromobilů pak byly nahrazeny třemi vodíkovými nádržemi, které jsou umístěny pod podlahou. Díky tomu nezabírají místo v nákladovém prostoru, který bude nadále velký 5,3 m3, respektive 6,1 m3 podle varianty. Trojice nádrží přitom pojme 120 litrů vodíku, což odpovídá 4,4 kg hmotnosti. Natlakován je při dnes běžných 70 MPa.
Pohon zajistí třífázový synchronní elektromotor s permanentním magnetem o výkonu 60 kW, který krátkodobě může poskytnout až 100 kW a 260 N.m. Součástí ústrojí je dále lithium-iontová baterie s kapacitou 10,5 kWh, umístěná pod sedadly, kterou lze externě dobít zhruba za hodinu. Ta je využita při nastartování a rozjezdu, také pomáhá v případě potřeby vykrýt vrchol výkonu, třeba při akceleraci. Samotné palivové články však mají dostatečnou sílu i pro konstantní jízdu na dálnici.
Opel uvádí, že vodíkové dodávky budou schopné jezdit až rychlostí 130 km/h, z 0-100 km/h zrychlí za 15 sekund. Jejich dojezd přitom činí více než 400 kilometrů podle metodiky WLTP. Naplnit nádrže přitom trvá pouhé tři minuty, což je hlavní výhoda oproti bateriovým elektromobilům. Na rozdíl od jiných vodíkových aut je plusem možnost také externího nabití baterie. Ta má dostatečnou kapacitu pro ujetí až 50 km.
Koncern Stellantis přitom uvede vodíkové dodávky na trh velice rychle. Novinky Opelu, Citroënu a Peugeotu budou totiž nabídnuty už před koncem letošního roku. K dispozici budou pro B2B zákazníky, a to ve dvou velikostech. S délkou 4.959 mm, respektive 5.306 mm.
O výrobu se postará speciální závodu Opelu v domovském Rüsselsheimu, kde se zároveň nachází středisko výzkumu vodíkového pohonu. Německá značka se totiž vývojem palivových článků a vodíkového pohonu zabývá už 20 let. Na aktuálním vývoji vodíkových dodávek však úzce spolupracuje se společnostmi Faurecia a Symbio.