Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Významné evropské automobilky přestávají věřit vodíkové budoucnosti

Ondřej Mára
Diskuze (55)

Vodík měl sehrát důležitou roli na cestě k uhlíkově neutrální EU, řada klíčových evropských automobilek mu však prý přestává věřit.

Zatímco část automobilového průmyslu věří, že vodík představuje smysluplné řešení bezemisní dopravy bez větších ústupků, stále větší část evropských automobilek z této vize spíše couvá, jak nedávno naznačil magazín Financial Times. Přitom právě vodík měl být jedním z klíčových pilířů na cestě k dosažení uhlíkové neutrality v EU do roku 2050.

Magazín Financial Time upozornil, že ze svých plánů na investice do vodíkových automobilů již ustoupily například automobilky Volkswagen, Stellantis nebo Mercedes-Benz. A moc se nemluví ani o vodíkovém vývoji v rámci BMW. Naopak nejvýraznějšími průkopníky v této oblasti jsou automobilky Toyota a Hyundai, které mají na trhu i několik vodíkových modelů.

V budoucnu neuvidíte žádné využití vodíkových automobilů,“ cituje vyjádření Herberta Diesse, šéfa koncernu Volkswagen, magazín Financial Times. „Ani za 10 let, protože fyzika za tímto pohonem je nerozumná. Nemůžete upravovat výkon palivového článku nahou a dolů jako u spalovacího motoru. Takže potřebujete další 10 kW baterii, další elektromotor a přidat další palivový článek.

Carlos Tavares, šéf nedávno vzniklé společnosti Stellantis, měl naznačit, že vodíkový pohon propagují zejména automobilky, které jsou pozadu na poli baterií a technologií elektromobilů. Zrovna tohle přirovnání nám však v případě Toyoty a Hyundai přijde naprosto mimo.

Video se připravuje ...

Ne všechny evropské automobilky se však vzdávají vizí na budoucnost spjatou s vodíkem. Například Renault věří, že budoucnost vodíku může být v oblasti užitkových vozidel. Phillipe Prevel, šéf oddělení alternativních pohonů automobilky Renault, má za cíl obsadit až 30 % trhu s lehkými užitkovými vozy na vodík.

Vodík by měl mít navrch zejména u užitkových vozidel, která potřebují zdolávat vzdálenosti okolo 300 kilometrů. Použití baterií by totiž mohlo kvůli hmotnosti podstatně snižovat přepravní kapacitu, což je skvělá příležitost právě pro vodík.

Diess, který v rámci koncernu Volkswagen vládne i výrobcům užitkových vozidel MAN a Scania, ovšem zůstává přesvědčen, že jedinou správnou cestou jsou baterie. Jeho argumentem je přitom výrazný rozdíl v ceně provozu automobilů na vodík, která by v současnosti byla až třikrát vyšší.

Opět se ale sluší dodat, že s rostoucí poptávkou po vodíku by se na trhu mohlo objevit větší množství dodavatelů, zahustí se síť plnících míst a cena by mohla klesat. Naopak u elektrické energie sledujeme v posledních letech spíše postupný růst cen. Ve prospěch vodíku navíc hovoří i podstatně rychlejší plnění nádrží, díky kterým budou moci vozidla strávit více času v provozu.

Ondřej Mára
Diskuze (55)

Doporučujeme

Avatar - Blue Sun
15. 3. 2021 07:10
Re: Vodík mě děsí
Jo, však jsem psal, že ani to není moc rozumné v zimním provozu. Prostě vodík, samá pozitiva... ale hlavně, že to jde rychle natankovat.
Avatar - .StenLi.
14. 3. 2021 15:37
Re: nejsou vyvojovy kapacity
Komu akoze prospejes tymito klamstvami? Alebo mas dojem ze tu niekoho nimi presvedcis o svojich dojmoch?
Avatar - Roland Von Wagen
14. 3. 2021 15:36
Re: Re: Vodík mě děsí
No tak by tam byl ještě zásobník na sůl, jak v myčce ;)
Avatar - .StenLi.
14. 3. 2021 15:28
Re: nejsou vyvojovy kapacity
Uhlie ma najmensi a stale klesajuci podiel na vyrobe vodika medzi fosilnymi palivami, preto je velmi nestastne napisat ze 95% vodika sa vyraba z uhlia a zemneho plynu. Vacsina vodika sa vyraba parnym reformingom metanu a zemneho plynu, v US je to 95% produkcie a uhlie + zemny plyn iba 4% a samozrejme sa to zaobide bez ropy. Kedze je to aj najlacnejsia metoda, bude tvorit hlavny a stale vacsi zdroj pre masovu vyrobu vodika pre dopravu (urcite nie osobnu cestnu). V energetike to bude zase elektrolyza nadbytocnej obnovitelnej energie.
14. 3. 2021 13:36
Re: nejsou vyvojovy kapacity
Slovnaft uvádza, že na výrobu 1 kg vodíka vyprodukuje 7 kg CO2. 95% vodíka na svete sa vyrába z uhlia alebo zemného plynu. V prípade veľkého navýšenia dopytu po vodíku (trebárs výmenou benzínových áut za vodíkové) sa jeho výroba bez ropy nezaobíde.