Takto si příští Porsche 911 představuje designér Bugatti Chiron
Tvary legendy z Zuffenhausenu jsou vlastně pořád evolucí původního designu, který stvořil „Butzi“ Porsche už v roce 1959. Devětsetjedenáctka se stala větší, o něco málo luxusnější a komfortnější alternativou těsně poválečné 356, která vedle ní pokračovala ještě dva roky. Pro mě osobně byl největším šokem vzhled prvního „vodníka“, tedy série 996. Takovým, že se mi začala líbit i předchozí 993, která stále pořád vycházela z originální 901 včetně skeletu i palubní desky. Do současnosti ji považuji za nejméně povedenou, o kabině nemluvě...
Ruský designér Alexander Selipanov má za sebou hodně návrhů. Nejznámějším je bezesporu exteriér Bugatti Chiron. Nikoli virtuální představa, mám na mysli skutečné auto, zvenčí se totiž jedná částečně také o jeho práci. Sasha (nebo chcete-li správně česky Saša) ovšem tentokrát nenechal na pokoji právě legendu jiné, dnes již vlastně rovněž koncernové značky, v majetku Volkswagenu.
Jenže nadčasové křivky poněkud upravil. Zajímavá už je jen příď jeho představy o blízké budoucnosti 911. Nechal se evidentně inspirovat loňským elektrickým konceptem Mission E. Hlavní světla tvoří dvě čtveřice samostatných diod, nos je výraznější a nárazníku nechybí dva obří nasávací otvory. Pro střechu se dvěma bublinami ale ruský návrhář hledal vzor jinde: v Itálii u Zagata. Záď včetně velkého okna se svažuje příkře k úzkým zadním světlům.
Virtuální porsche působí na první pohled zvláštně, jako kdyby mělo motor vpředu, konec je špičatý a přechází do mohutného difuzoru. Pod ním našly centrálně své místo dvě koncovky výfuku. Designér své dílo stvořil na počítači v několika barvách s obřími koly, také různých odstínů. Podle svých vlastních slov se chtěl vrátit ke kořenům, měkčím linkám a použil méně oblouků.
Mohla by se taková 911 hned, případně někdy v blízké budoucnosti začít vyrábět? Klidně, ale nelíbí se mi. Střešní partie prostě až příliš připomínají tvorbu zmíněné italské karosárny, případně i sporťáky od Nissanu. Ani kdyby se u Zagata rozhodli třeba vyrobit omezenou sérii „převlečených“ porsche pro bohaté zájemce, nebude vypadat takhle. Tohle rozhodně není současný styl německé značky. Kupříkladu nová Panamera G2 se povedla mnohem lépe, hlavně díky absenci kontroverzní zádě.