Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Tatra 815: Podívejte se, jak se legenda přestavuje pro pouštní rallye

David Bureš David Bureš 17. 1. 2016 • 10:15
54
Zobrazit náhledy (54)
Tatra 815 Tatra 815 Tatra 815 Tatra 815 Tatra 815 Tatra 815 Tatra 815 Tatra 815 Tatra 815 Tatra 815 Tatra 815 Tatra 815 Tatra 815 Tatra 815 Tatra 815 Tatra 815 Tatra 815 Tatra 815 Tatra 815 Tatra 815 Tatra 815 Tatra 815 Tatra 815 Tatra 815 Tatra 815 Tatra 815 Tatra 815 Tatra 815 Tatra 815 Tatra 815 Tatra 815 Tatra 815 Tatra 815 Tatra 815 Tatra 815 Tatra 815 Tatra 815 Tatra 815 Tatra 815 Tatra 815 Tatra 815 Tatra 815 Tatra 815 Tatra 815 Tatra 815 Tatra 815 Tatra 815 Tatra 815 Tatra 815
Vozy Tatra jsou velice oblíbenými nástroji pro pouštní rallye. Pojďme si ukázat, jak se vůz pro takové závody upravuje.

Tatra řady 815 je legendou Rallye Dakar, jejíž věhlas znají i za hranicemi české kotliny. Tým Erg Racing si v roce 2010 pořídil jeden ze starších exemplářů, který se rozhodl nasadit v méně známých pouštních rallye. Na svém blogu pak Erg Racing zdokumentoval renovaci vozu pro náročné závody.

Erg Racing není zrovna renomovaná stáj s množstvím sponzorů a bezednou studnicí financí. Na fotografiích tedy není ukázána kompletní přestavba auta do rallye speciálu, ale spíše skromnější úprava. I přesto bylo na autě hodně práce!

Zakoupený exemplář Tatry 815-2 má za sebou dakarskou minulost. Postaven byl podle pravidel kategorie T4 určené pro nákladní vozy nad 3,5 tuny, přičemž se Dakaru několikrát zúčastnil. Tato Tatra byla nasazena do kategorie náklaďáků, jezdila ale primárně jako doprovodné vozidlo, a tak se na její dosažené výsledky nedbalo.

Dvounápravový vůz o suché hmotnosti 9.500 kilogramů je sedm metrů dlouhý, 2,5 metru široký a 3,5 metru vysoký. O pohon se stará 19litrový dvanáctiválec T3A 930-54 twin-turbo, přičemž jeho síla je posílána na všechna kola prostřednictvím desetistupňové převodovky.

Po zakoupení vůz zamířil přímo do Kopřivnice, kde byla provedena jeho rozsáhlá inspekce a údržba. Kvůli tomu byl z vozidla vyjmut dvanáctiválcový agregát, který váží zhruba 1,2 tuny. V rámci prací byly vyměněny hadice od mazání a chlazení, opravily se dva startéry a byly seřízeny vstřikovací trysky. Zapracovalo se i na bubnových brzdách, u nichž byly napraveny nedokonalosti způsobené opotřebením brzdových destiček.

Důležitou součástí prací bylo i přestříkání karoserie. Původně bílý vůz byl přestříkán do barev české trikolory, kterou na bocích doplnilo logo Tatry. Tým si opravu v Kopřivnici nadmíru pochvaloval a tvrdí, že je auto díky ní jako nové. Motor pak díky úpravám pracuje klidněji a údajně je i silnější.

Na konci roku 2012 dorazila Tatra 815-2 do domovské Kopřivnice opět. Tentokrát se mělo zapracovat na zavěšení, auto navíc mělo být dovybaveno systémem nafukování pneumatik, který se v pouštních podmínkách nadmíru hodí. Tato instalace ale znamenala rozsáhlé práce na podvozku, což dokazují i přiložené fotografie. Přívod vzduchu totiž prochází vnitřkem náprav, které kvůli instalaci systému musely být odstrojeny, aby hřídele náprav mohly být navrtány.

Zároveň došlo k úpravě vzduchových měchů pneumatického odpružení. Ty původní byly nahrazeny menšími, které byly původně určeny pro model 815 6x6. Zatímco verze 6x6 má osm měchů na každé ze dvou zadních náprav, 4x4 má jen čtyři, ale za to větší – kvůli snaze o vyšší nosnost. Během závodu ale není nutné vozit těžký náklad, a tak menší, lehčí měchy týmu stačí, navíc by mohly poskytnout plynulejší odpružení.

Sami členové týmu si pak upravili závodní kabinu. Nainstalovali kabely pro potřebné systémy nebo zkontrolovali připevnění bezpečnostních postrojů. Poté už mohly následovat jízdní zkoušky na testovací trati na Slovensku. Tým byl doslova šokován schopnostmi vozu v písku a příjemně překvapen systémem nafukujícím pneumatiky, který tlak v gumách umí změnit během pár sekund. Během 200 testovacích kilometrů se Tatra potýkala s jediným problémem, to když se zničil jeden z předních tlumičů.

Později byl namontován nový olejový chladič pro zlepšení chlazení motoru a naviják pro zvedání náhradních pneumatik. Uvnitř se pak objevily speciální držáky pro upevnění potřebného vybavení nebo navigace, na přídi zase plexisklo chránící přední světlomety před poškozením.

Prvním závodem pro Tatru 815-2 týmu Erg Racing se nakonec stala El Chott Rallye 2013 v Tunisku, která se mnohdy využívá pro poslední testování před nadcházejícím Dakarem. Tehdejšího ročníku se mimochodem účastnil i Martin Kolomý s výrazně modernější verzí Tatry 815. Vůz Erg Racing dojel do cíle jako poslední, z kamionů byl však celkově druhý. Mezi nákladními vozy se z vítězství radoval Mercedes Unimog U 500, Kolomého Tatra soutěž bohužel nedokončila.

Foto: Erg Racing

Související články

Témata

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku