Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Tatra a její nejznámější mobilní jeřáby. Prohlédněte si je ve velké galerii!

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (18)
Kopřivnická automobilka Tatra a společnost ČKD Mobilní Jeřáby mají na svém kontě od padesátých let dvacátého století do současnosti dlouhou řadu autojeřábů a vyprošťovacích vozidel.

Tatra představuje jednu z nejslavnějších průmyslových značek v České republice. První automobil s tímto názvem, odvozeným od slovenských hor Vysokých Tater, vyjel z kopřivnické automobilky 29. března 1919.

Kořeny kopřivnické automobilky ovšem sahají až do roku 1850, kdy se Ignác Šustala za pomoci dvou tovaryšů pustil do výroby kočárů a díky kvalitním výrobkům i svým obchodnickým schopnostem dokázal z malé živnosti vybudovat jeden z významných evropských podniků, jehož tradici od roku 2013 udržuje společnost Tatra Trucks ve vlastnictví českých akcionářů.

Současná společnost ČKD Mobilní Jeřáby a.s. se rovněž může pochlubit kořeny v devatenáctém století, kdy byla založena akciová společnost První Českomoravská továrna na stroje v Praze, ale výroba autojeřábu se v režii jejích přímých předchůdců naplno rozběhla až po roce 1945. Nejprve v Praze a od první poloviny padesátých let pak ve Slaném, kde sídlí dodnes.

ČKD Mobilní Jeřáby a.s. vznikla transformací původní divize Jeřáby akciové společnosti ČKD Slaný do ekonomicky i právně samostatného celku a zahájila svou podnikatelskou činnost 15. prosince roku 1997.

Autojeřáby jsou výhradní výrobní specializací společnosti se sídlem ve Slaném a v současnosti tato firma produkuje autojeřáby a vyprošťovací jeřáby o nosnosti 10 až 30 tun montované na automobilové podvozky. Autojeřáby jsou mimo jiné vybaveny vícedílným teleskopickým výložníkem, plně hydraulickým ovládacím systémem a mikroprocesorovým řízením stability jeřábu.

Společnost s více než padesátiletou tradicí výroby hydraulických mobilních jeřábů s teleskopickým výložníkem v minulosti využívala především podvozky Tatra, Praga, Liaz, Steyr a Ross. V současnosti používá především podvozky z produkce automobilek Tatra, MAN, Mercedes-Benz, Iveco, Scania, Renault, MAZ a dalších značek podle přání zákazníka.

Jednotlivé typy podvozků se vždy musí dokonale sladit s nástavbou. Jedná se především o počet, nosnost a rozvor náprav, vyústění pomocného pohonu, úpravu výšky kabiny řidiče, umístění nádrží, baterií, tlumičů výfuku a další prvky.

Mezi nejtradičnější podvozky pro autojeřáby ČKD patří vozidla značky Tatra, která jsou využívána od počátku výroby ve Slaném v roce 1952. Dnes již klasikou jsou vozidla Tatra 111 a 148, na jejichž podvozky 6x6 byly montovány autojeřáby HOJ4, HSC4, HSC5, AB063 a vyprošťovací jeřáb AV8. K legendám dnes již patří i Tatra 148 6x6 v kombinaci s jeřáby AD160 a AD20. Na podvozek modelu 813 NT 4x4 byl v sedmdesátých letech postaven autojeřáb AD125.

Největší počet autojeřábu byl ovšem postaven na podvozcích Tatra 815, s nimiž jsou dodnes využívány typy AD20T, AD28 a vyprošťovací jeřáby AV14. K nejoblíbenějším patří autojeřáby značky ČKD na bezrámovém podvozku Tatra 815-220R21 pro jeho jízdní vlastnosti v terénu.

V současnosti staví ČKD Mobilní Jeřáby na vozidlech kopřivnické značky všechny typy svých autojeřábů. Základem nabídky je typ AD 10 s dvoudílným teleskopickým výložníkem a hydraulikou Danfoss s joysticky, který má nosnost 10 tun a výložník s nástavcem dlouhý 15.000 mm. Tento autojeřáb je aktuálně dodáván na podvozku Tatra 815 4x4 s rozvorem náprav 4090 mm a může být usazen i na podvozku Tatra 810 6x6 AF.

Tento typ jeřábu je navíc dodáván i v provedení AD 10 K určeném pro použití na podvozku s kontejnerovým hydraulickým systémem. Jeřábová nástavba je dodávána s vlastním motorem Hatz, takže může pracovat i samostatně bez vozidla, které ji nese se zachováním všech jeřábových parametrů mimo pojezdu.

Skládání a nakládání jeřábu AD 10 K probíhá shodně jako při použití obdobného kontejneru, při využití nakládacího hydraulického ramene. Jedinou odlišností je nutnost mírně zvednout výložník, aby nedošlo k jeho kolizi s podvozkem při couvání automobilu ke složenému jeřábu nebo při spouštění jeřábu na zem.

Autojeřáb AD 14 patří do kategorie silničních jeřábů s plně otočným vrškem a sklopným výložníkem, umožňujícím zvedání a přemisťování břemen na měnitelném vyložení. Pro tento typ s třídílným teleskopickým výložníkem s délkou 23.400 mm při využití nástavce a nosností 14 tun je ideální podvozek Tatra 815 6x6, ale ČKD Mobilní Jeřáby jej nabízí i ve spojení s podvozky jiných značek.

Typ AD 20 je určen pro stavební a montážní práce i v těžkém terénu. Tento jeřáb s třídílným teleskopickým výložníkem, disponujícím s nástavcem délkou až 28.800 mm a nosností 20 tun může být vybaven hydraulikou Danfoss s joysticky. Standardně je tento autojeřáb dodáván pod označením AD 20.2 na třínápravových podvozcích modelových řad 815 a nově i Phoenix Euro 6 značky Tatra, ale dle přání zákazníka může být namontován i na podvozek jiné značky.

Současným vrcholem v nabídce ČKD Mobilní Jeřáby je model AD 30, jehož označení dává jasně najevo, že tento autojeřáb má nosnost 30 tun. Standardem je čtyřdílný teleskopický výložník, který může mít s nástavcem délku až 38.900 mm a je dodáván i na třínápravových podvozcích modelové řady Force.

Společnost ČKD Mobilní Jeřáby vedle těchto autojeřábů vyrábí i vyprošťovací autojeřáby. Tuto techniku na podvozcích z Kopřivnice v současnosti zastupují víceúčelové jeřáb AV 20, AV 15 a AV 20.1. Poslední jmenované provedení je nejnovějším zástupcem svého výrobce a jeho prvních pět exemplářů na podvozcích řady Force převzal v roce 2014 Hasičský záchranný sbor České republiky.

Víceúčelový jeřáb AV 20 představuje mobilní zdvihací zařízení montované na třínápravový podvozek značky Tatra, který je určen jak pro jeřábové práce do maximální nosnosti 20.000 kg, tak pro práce vyprošťovací, převážení břemen na háku a vlečení poškozených vozidel. Ve výbavě pak může být jeden až dva navijáky a rozsáhlé příslušenství pro vyprošťování.

Víceúčelový jeřáb AV 15 je mobilní zdvihací zařízení na čtyřnápravovém podvozku značky Tatra, které je podobně jako AV 20 vhodné pro jeřábové práce do maximální nosnosti 20.000 kg i pro práce vyprošťovací, převážení břemen na háku a vlečení poškozených vozidel. Vybavení stroje navijákem, radlicí a vyprošťovacím příslušenstvím umožňuje provádění celé řady odtahovacích a vyprošťovacích operací.

Foto: ČKD Mobilní Jeřáby a.s.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (18)
25. 8. 2021 19:52
Jeřáb
Jeřáb je už dneska v každé druhé firmě. My máme ve skladu tři a na jednom máme dokonce přidělanou i jeřábovou váhu, kterou jsme si vybrali z https://www.vahy-vaha.cz/jerabove-vahy . Používáme ji na vážení při příjmu zboží a pak také, když máme na paletě zboží na odeslání, tak aby vážilo přesně tolik, kolik má.
31. 10. 2018 22:04
Re: Proč zase
Tatra tedy určitě mobilní jeřáby vyráběla. Minimálně za komunismu... bydlím kousek od Kopřivnice takže můžu potvrdit, že se tam vyráběly. Ve firmě jsem chtěli od nich nějaké
koupit ale bohužel už je nevyrábějí, museli jsme tedy koupit od této společnosti [odkaz] a zatím jsou celkem v klidu
20. 6. 2017 09:38
Re: Proč zase
Jasně... :)))
Avatar - wakantanka
20. 6. 2017 08:23
Re: Najzaujímavejší žeriav - video
:yes: :yes: :yes:
Avatar - speedfred
19. 6. 2017 20:54
Re: Proč zase
chlape,ty si ma dostal do kolien :-) :yes: