Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Tatra opět na Africa Eco Race

Ondřej Pavlůsek Ondřej Pavlůsek 31. 12. 2015 • 23:24
6
2
Zobrazit náhledy (6)
Tatra 815
Tomáš Tomeček s Tatrou T 815 a týmem Promet/Excalibur se již pošesté vydal na maratón Africa Eco Rally, který jde ve stopách původní rallye Paříž – Dakar.

Tradici závodů z Evropy do Dakaru, hlavního města Senegalu, založil Thierry Sabine v roce 1979. Před osmi lety se soutěž s oficiálním názvem Dakar z důvodů zvýšení bezpečnosti závodníků přestěhovala do Jižní Ameriky.

Hrstka nadšenců v čele s René Metge, trojnásobným vítězem původní rallye Paříž-Dakar, zůstala věrná Africe a pořádá soutěž Africa Eco Rally, jejíž trasa se snaží jít ve stopách původní rallye Paříž – Dakar.

Pro nejnovější ročník naplánovali organizátoři začátek maratónské soutěže na 27. prosinec, kdy byla symbolicky zahájena v Monaku, zatímco ostrý start se uskutečnil dva dny před koncem roku 2015 na marocké půdě.

Náročné horské terény Maroka postupně vystřídá kamenitá poušť Západní Sahary a písčité duny Mauretánie. Vyhlášení vítězů proběhne v duchu tradice po dojezdu poslední etapy 10. ledna u Růžového jezera poblíž senegalského Dakaru.

Tým Promet Excalibur Tomáše Tomečka se již pošesté v řadě účastní soutěže Africa Eco Race. Trojnásobný vítěz závodu z let 2011, 2012 a 2014 vyráží na africký kontinent s cílem navázat na předchozí úspěchy.

Výsledky předsezónních testů naznačují, že by posádka Tomeček - Lála, která v loňském ročníku obsadila třetí místo, mohla opět bojovat o příčky nejvyšší. Po první etapě je Tatra se startovním číslem 401 prozatím na 14. místě v kategorii auto/kamiony.

TATRA T 815 Tomáše Tomečka má všechna čtyři kola poháněna vzduchem chlazeným dvanáctiválcem o objemu 19 litrů a dostala do nového závodu nové tlumiče Reiger a také přední maska doznala určitého faceliftu, aby kabina více odpovídala sériovému modelu.

Stroj s rozvorem náprav 4090 mm je dlouhý 5900 mm, široký 2500 mm a vysoký 3100 mm. Maximální rychlost závodní Tatry T 815 se pohybuje okolo 155 km/h, zatímco spotřeba paliva se v terénu a plném tempu pohybuje okolo 100 až 120 litrů nafty na 100 km.

Spolu se závodní a asistenční Tatrou na Africa Eco Reco vyrazily i dva kamióny Tatra balai (koště) s konfigurací podvozku 6x6, které jsou upraveny na tzv. terénní odtahovky, a tým Tomáše Tomečka je poskytuje pořadatelům pro velmi důležitou organizačně logistickou podporu.

Tatry balai totiž vyjíždějí do každé závodní etapy jako poslední a poskytují pomoc posádkám v nouzi. Mezinárodní česko-holandské složení posádek obou těchto vozů by mělo zajistit pomoc všude tam, kde jí bude dle pokynů ředitelství soutěže třeba.

V souvislosti se startem Tomáše Tomečka v aktuálním ročníku Africa Eco Race stojí za připomínku, že v prosinci roku 1985 finišovali Karel Loprais a Zdeněk Kahánek se svým továrním týmem s přípravami vozidel Tatra 815, aby se 1. ledna 1986 postavili na start rallye Paříž – Dakar.

Před třiceti lety šlo o první start vozidla Tatra na tehdy 8. ročníku dálkové soutěže, přičemž sériová výroba modelu T 815 byla zahájena teprve v roce 1983. Kopřivnická automobilka vyslala v roce 1986 na start dvojici vozů T 815 VE s konfigurací podvozku 6x6. Závodní speciály se startovními čísly 634 a 635 tehdy závod bohužel nedokončily na klasifikovaných místech.

Rallye Paříž – Dakar byla tehdy skutečně náročná, což dokazuje i skutečnost, že odstartovalo 74 kamionů, ale závod jich dokončilo jen 15 a z nich bylo klasifikováno jen devět vozidel. Podobná situace byla tehdy i mezi osobními automobily a motocykly.

Témata
Avatar - 1975ak
1. 1. 2016 08:30
Dakar
Tenkrát totiž závod býval závodem. Tenkrát nebylo možno měnit téměř celé auto po každé etapě. Dnešní závod v Jižní Americe je o ničem, ten africký se trošku vrátil ke kořenům podstaty.
31. 12. 2015 17:40
eco
Africa Eco Race - Wiki:

"Usilují o minimální dopad závodu na přírodu a místní obyvatele: používají se recyklovatelné materiály a solární energie, bivaky se zřizují mimo obydlená místa."

Realita:
TATRA T 815 Tomáše Tomečka má všechna čtyři kola poháněna vzduchem chlazeným dvanáctiválcem o objemu 19 litrů, zatímco spotřeba paliva se v terénu a plném tempu pohybuje okolo 100 až 120 litrů nafty na 100 km.

Navic podle toho cerneho koure pri max plynu, tam urcitne nemaji dpf, egr nebo scr, tak dopad na mistni obyvatele bude urcite maximalni.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku
Články odjinud