Tatra opět na Africa Eco Race
Tradici závodů z Evropy do Dakaru, hlavního města Senegalu, založil Thierry Sabine v roce 1979. Před osmi lety se soutěž s oficiálním názvem Dakar z důvodů zvýšení bezpečnosti závodníků přestěhovala do Jižní Ameriky.
Hrstka nadšenců v čele s René Metge, trojnásobným vítězem původní rallye Paříž-Dakar, zůstala věrná Africe a pořádá soutěž Africa Eco Rally, jejíž trasa se snaží jít ve stopách původní rallye Paříž – Dakar.
Pro nejnovější ročník naplánovali organizátoři začátek maratónské soutěže na 27. prosinec, kdy byla symbolicky zahájena v Monaku, zatímco ostrý start se uskutečnil dva dny před koncem roku 2015 na marocké půdě.
Náročné horské terény Maroka postupně vystřídá kamenitá poušť Západní Sahary a písčité duny Mauretánie. Vyhlášení vítězů proběhne v duchu tradice po dojezdu poslední etapy 10. ledna u Růžového jezera poblíž senegalského Dakaru.
Tým Promet Excalibur Tomáše Tomečka se již pošesté v řadě účastní soutěže Africa Eco Race. Trojnásobný vítěz závodu z let 2011, 2012 a 2014 vyráží na africký kontinent s cílem navázat na předchozí úspěchy.
Výsledky předsezónních testů naznačují, že by posádka Tomeček - Lála, která v loňském ročníku obsadila třetí místo, mohla opět bojovat o příčky nejvyšší. Po první etapě je Tatra se startovním číslem 401 prozatím na 14. místě v kategorii auto/kamiony.
TATRA T 815 Tomáše Tomečka má všechna čtyři kola poháněna vzduchem chlazeným dvanáctiválcem o objemu 19 litrů a dostala do nového závodu nové tlumiče Reiger a také přední maska doznala určitého faceliftu, aby kabina více odpovídala sériovému modelu.
Stroj s rozvorem náprav 4090 mm je dlouhý 5900 mm, široký 2500 mm a vysoký 3100 mm. Maximální rychlost závodní Tatry T 815 se pohybuje okolo 155 km/h, zatímco spotřeba paliva se v terénu a plném tempu pohybuje okolo 100 až 120 litrů nafty na 100 km.
Spolu se závodní a asistenční Tatrou na Africa Eco Reco vyrazily i dva kamióny Tatra balai (koště) s konfigurací podvozku 6x6, které jsou upraveny na tzv. terénní odtahovky, a tým Tomáše Tomečka je poskytuje pořadatelům pro velmi důležitou organizačně logistickou podporu.
Tatry balai totiž vyjíždějí do každé závodní etapy jako poslední a poskytují pomoc posádkám v nouzi. Mezinárodní česko-holandské složení posádek obou těchto vozů by mělo zajistit pomoc všude tam, kde jí bude dle pokynů ředitelství soutěže třeba.
V souvislosti se startem Tomáše Tomečka v aktuálním ročníku Africa Eco Race stojí za připomínku, že v prosinci roku 1985 finišovali Karel Loprais a Zdeněk Kahánek se svým továrním týmem s přípravami vozidel Tatra 815, aby se 1. ledna 1986 postavili na start rallye Paříž – Dakar.
Před třiceti lety šlo o první start vozidla Tatra na tehdy 8. ročníku dálkové soutěže, přičemž sériová výroba modelu T 815 byla zahájena teprve v roce 1983. Kopřivnická automobilka vyslala v roce 1986 na start dvojici vozů T 815 VE s konfigurací podvozku 6x6. Závodní speciály se startovními čísly 634 a 635 tehdy závod bohužel nedokončily na klasifikovaných místech.
Rallye Paříž – Dakar byla tehdy skutečně náročná, což dokazuje i skutečnost, že odstartovalo 74 kamionů, ale závod jich dokončilo jen 15 a z nich bylo klasifikováno jen devět vozidel. Podobná situace byla tehdy i mezi osobními automobily a motocykly.