Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Buggyra před Dakarem 2016: Na soutěž vyrazí silnější než kdy dříve

Jan Mička Jan Mička 30. 11. 2015 • 07:39
117
3
Zobrazit náhledy (117)
Tatra Tatra Tatra Tatra Tatra Tatra Tatra Tatra Tatra Tatra Tatra Tatra Tatra Tatra Tatra Tatra Tatra Tatra Tatra Tatra Tatra Tatra Tatra Tatra Tatra Tatra Tatra Tatra Tatra Tatra Tatra Tatra Tatra Tatra Tatra Tatra Tatra Tatra Tatra Tatra Tatra Tatra Tatra Tatra Tatra Tatra Tatra Tatra Tatra Tatra Tatra Tatra Tatra Tatra Tatra Tatra Tatra Tatra Tatra Tatra Tatra Tatra Tatra Tatra Tatra Tatra Tatra Tatra Tatra Tatra Tatra Tatra Tatra Tatra Tatra Tatra Tatra Tatra Tatra Tatra Tatra Tatra Tatra Tatra Tatra Tatra Tatra Tatra Tatra Tatra Tatra Tatra Tatra Tatra Tatra Tatra Tatra Tatra Tatra Tatra Tatra Tatra Tatra Tatra Tatra Tatra Tatra Tatra Tatra Tatra Tatra Tatra
Tým Tatra Buggyra Racing posílá na Dakar 2016 tři vozy. Povedené video a obří fotogalerie shrnují celoroční přípravy a dávají nahlédnout do zákulisí testování.

Tým Tatra Buggyra Racing Martina Koloce se ve své dosavadní historii věnoval hlavně závodům tahačů, nyní už ale nelze opomenout ani účast na nejtěžší automobilové soutěži světa – Rallye Dakar. V ročníku 2015 dovezl Martin Kolomý Tatru 815 Fat Boy na sedmém místě a zatopil nejen Aleši Lopraisovi s MANem, ale především obávaným Kamazům. Ty nakonec braly první tři místa v celkovém hodnocení.

Během letošního roku několikrát zaznělo, že s jedním kamionem se Rallye Dakar takřka nedá vyhrát, příští ročník ale bude v mnohém jiný. Do týmu Tatra Buggyra Racing se totiž přidal také Jaroslav Valtr, který pojede s novou Tatrou Phoenix (dříve krotil Liaz), a třetím do party je Tomáš Ouředníček s Hummerem H3 Evo. Pro Buggyru začala nová sezóna takřka hned po skončení Dakaru 2015, přičemž úkoly zněly jasně: vyvíjet, vyvíjet, testovat, testovat!

Zatímco Tatra 815 Fat Boy Martina Kolomého prošla hlavně úpravami podvozku, Phoenix Jaroslava Valtra je zbrusu nový. Vozidla zůstávají věrné kyvným polonápravám a žene je vpřed šestiválec GYRTECH Rally Power MK14-3EC s objemem 12,5 litru, výkonem okolo 960 koní a točivým momentem přes 4200 N.m. Hmotnost 8,5 tuny působí ve spojení s maximální rychlosti 150 km/h děsivě, jak jsme se ale sami začátkem září přesvědčili, realita je ještě mnohem horší. V kabině to s vámi mlátí jako byste vážili pár kilo a za vlastnostmi v zatáčkách musí být nějaká magie. V průběhu testování se sice Jaroslavu Valtrovi jednou podařilo Phoenix položit na bok, aspoň prý ale zjistil, kde jsou jeho limity.

Vývoj závodních speciálů je jedna věc, techniku je ale potřeba také otestovat. K tomuto účelu sloužil Buggyra Offroad Polygon v Milovicích a především menší evropské závody. Začalo to soutěží Baja Aragon ve Španělsku, pokračovalo na Baja Hungaria v Maďarsku, kde Martin Kolomý dovezl Fat Boye vítězně do cíle, a končilo na Baja 300 Bohemia v Milovicích – také vítězně. Testování ve slovenské Senici a na kopřivnickém polygonu automobilky Tatra koncem října pak bylo jakousi generálkou před velkým finále, kterým není nic jiného než Dakar 2016.

Speciály týmu Tatra Buggyra Racing jsou společně se čtyřmi doprovodnými a třemi novinářskými vozy na cestě do Buenos Aires, kde 2. ledna odstartuje další ročník Rallye Dakar. Česko se hlavně díky stáji z Roudnice nad Labem dostalo mezi pět nejsilnějších zemí na letošním Dakaru (informovali jsme o tom v dřívějším článku). Zastoupení Čechů v soutěži najdete v přiložené tabulce.

Startovní listina Čechů na Dakaru 2016
Motocykly
31 Ondřej Klymčiw Husqvarna
37 David Pabiška KTM
39 Milan Engel KTM
68 Jan Veselý KTM
148 Rudolf Lhotský KTM
Automobily
326 Miroslav Zapletal, Maciej Marton (Pol.) Hummer
329 Martin Prokop, Jan Tománek Toyota
340 Petr Jerie, Dale Moscatt (Aus.) Toyota
358 Josef Macháček, Martin Plechatý Nissan
381 Tomáš Ouředníček, Pavel Vaculík Hummer
391 Dušan Randýsek, Rostislav Pilný Arctic Cat
Kamiony
503 Aleš Loprais (ČR), Marco Alcayna Ferran (Šp.), Bernard Der Kinderen (Niz.) Iveco
505 Martin Kolomý, David Kilian, René Kilian (ČR) Tatra
513 Tomáš Vrátný, Milan Holaň, Jaroslav Miškolci (Slov.) Tatra
515 Artur Ardavičus, Ignat Falkov (Kaz.), Filip Škrobánek (ČR) Tatra
521 Llovera (And.), Charly (Bel.), Martinec (ČR) Tatra
525 Martin Macík, František Tomášek, Michal Mrkva (ČR) Liaz
533 Jaroslav Valtr, Josef Kalina, Jiří Štross (ČR) Tatra
554 Robert Randýsek, Petr Zábranský, Marek Sýkora (ČR) MAN

Související články

Témata
1. 12. 2015 20:46
Re: design
Za vším hledej peníze. Nejde jen o návrh designu, ale následně o vývoj, zkoušky, zavedení výroby...... A to při produkci kolem 1000 vozů ročně je ekonomický nesmyl. Proto se montují kabiny nakupované u automobilky DAF a pro hasiče se ještě vyrábějí staré kabiny (částečně modernizované) osazované před více jak 30 lety na T 815.
1. 12. 2015 13:25
design
...mimo topic, ale to nemáme/nemáte poriadnych dizajnérov čo by navrhli adekvátny design nových produkčných Tatier s charakteristckým drsným výrazom? Tie čínske krabice sa za Tatru veru vydávať nemôžu..
30. 11. 2015 19:34
Upřesnění
Článek pěkný, ale nepřesný.
Buggyra se zůčasnila dakru již předloni, kdy M. Kolomý nedojel pro poruchu (utržené přední kolo a poškození nápravy). Loni sice dojel na pěkném sedmém místě, ale s uctivým odstupem na kamazy i A. Lopraise.
Na příštím dakaru budu držet palce - nová Tatra Phoenix vypadá velice dobře.
Ve výčtu posádek možná chybějí dvě tatry Lopraisova týmu, které mají turkménsko-české posádky.
Články odjinud