Buggyra před Dakarem 2016: Na soutěž vyrazí silnější než kdy dříve
Tým Tatra Buggyra Racing Martina Koloce se ve své dosavadní historii věnoval hlavně závodům tahačů, nyní už ale nelze opomenout ani účast na nejtěžší automobilové soutěži světa – Rallye Dakar. V ročníku 2015 dovezl Martin Kolomý Tatru 815 Fat Boy na sedmém místě a zatopil nejen Aleši Lopraisovi s MANem, ale především obávaným Kamazům. Ty nakonec braly první tři místa v celkovém hodnocení.
Během letošního roku několikrát zaznělo, že s jedním kamionem se Rallye Dakar takřka nedá vyhrát, příští ročník ale bude v mnohém jiný. Do týmu Tatra Buggyra Racing se totiž přidal také Jaroslav Valtr, který pojede s novou Tatrou Phoenix (dříve krotil Liaz), a třetím do party je Tomáš Ouředníček s Hummerem H3 Evo. Pro Buggyru začala nová sezóna takřka hned po skončení Dakaru 2015, přičemž úkoly zněly jasně: vyvíjet, vyvíjet, testovat, testovat!
Zatímco Tatra 815 Fat Boy Martina Kolomého prošla hlavně úpravami podvozku, Phoenix Jaroslava Valtra je zbrusu nový. Vozidla zůstávají věrné kyvným polonápravám a žene je vpřed šestiválec GYRTECH Rally Power MK14-3EC s objemem 12,5 litru, výkonem okolo 960 koní a točivým momentem přes 4200 N.m. Hmotnost 8,5 tuny působí ve spojení s maximální rychlosti 150 km/h děsivě, jak jsme se ale sami začátkem září přesvědčili, realita je ještě mnohem horší. V kabině to s vámi mlátí jako byste vážili pár kilo a za vlastnostmi v zatáčkách musí být nějaká magie. V průběhu testování se sice Jaroslavu Valtrovi jednou podařilo Phoenix položit na bok, aspoň prý ale zjistil, kde jsou jeho limity.
Vývoj závodních speciálů je jedna věc, techniku je ale potřeba také otestovat. K tomuto účelu sloužil Buggyra Offroad Polygon v Milovicích a především menší evropské závody. Začalo to soutěží Baja Aragon ve Španělsku, pokračovalo na Baja Hungaria v Maďarsku, kde Martin Kolomý dovezl Fat Boye vítězně do cíle, a končilo na Baja 300 Bohemia v Milovicích – také vítězně. Testování ve slovenské Senici a na kopřivnickém polygonu automobilky Tatra koncem října pak bylo jakousi generálkou před velkým finále, kterým není nic jiného než Dakar 2016.
Speciály týmu Tatra Buggyra Racing jsou společně se čtyřmi doprovodnými a třemi novinářskými vozy na cestě do Buenos Aires, kde 2. ledna odstartuje další ročník Rallye Dakar. Česko se hlavně díky stáji z Roudnice nad Labem dostalo mezi pět nejsilnějších zemí na letošním Dakaru (informovali jsme o tom v dřívějším článku). Zastoupení Čechů v soutěži najdete v přiložené tabulce.
Startovní listina Čechů na Dakaru 2016 | ||
Motocykly | ||
31 | Ondřej Klymčiw | Husqvarna |
37 | David Pabiška | KTM |
39 | Milan Engel | KTM |
68 | Jan Veselý | KTM |
148 | Rudolf Lhotský | KTM |
Automobily | ||
326 | Miroslav Zapletal, Maciej Marton (Pol.) | Hummer |
329 | Martin Prokop, Jan Tománek | Toyota |
340 | Petr Jerie, Dale Moscatt (Aus.) | Toyota |
358 | Josef Macháček, Martin Plechatý | Nissan |
381 | Tomáš Ouředníček, Pavel Vaculík | Hummer |
391 | Dušan Randýsek, Rostislav Pilný | Arctic Cat |
Kamiony | ||
503 | Aleš Loprais (ČR), Marco Alcayna Ferran (Šp.), Bernard Der Kinderen (Niz.) | Iveco |
505 | Martin Kolomý, David Kilian, René Kilian (ČR) | Tatra |
513 | Tomáš Vrátný, Milan Holaň, Jaroslav Miškolci (Slov.) | Tatra |
515 | Artur Ardavičus, Ignat Falkov (Kaz.), Filip Škrobánek (ČR) | Tatra |
521 | Llovera (And.), Charly (Bel.), Martinec (ČR) | Tatra |
525 | Martin Macík, František Tomášek, Michal Mrkva (ČR) | Liaz |
533 | Jaroslav Valtr, Josef Kalina, Jiří Štross (ČR) | Tatra |
554 | Robert Randýsek, Petr Zábranský, Marek Sýkora (ČR) | MAN |