Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Tesla Cybertruck měla při vývoji obrovské problémy, prozradila uniklá zpráva

Ondřej Mára
Diskuze (27)

Rok po slibovaném zahájení dodávek technici stále pracovali na alfa-prototypu, který měl naprosto zásadní nedostatky.

Elektrický pick-up Tesla Cybertruck byl slavnostně představen v listopadu 2019 a bezpochyby šlo o jednu z nejočekávanějších a nejzajímavějších novinek. Elon Musk dlouho dopředu avizoval výrazný design, což se také potvrdilo. Zajímavá však byla i slibovaná technika nebo příslib dodávek v roce 2021.

Jak dnes víme, prvotní termín automobilka dodržet nezvládla. V případě Tesly se ale vlastně nejednalo o nic zas tak neobvyklého. Zajímavé je ale pozadí vývoje, o kterém nedávno informovaly uniklé dokumenty. Podle kolegů z Handelsblatt a Wired, kteří na ně upozornili, si přitom technici a designéři užili s Cybertruckem opravdu velkou zábavu.

Video se připravuje ...

Uniklé dokumenty o vývoji Cybertrucku

Dokumenty, které měly být vyneseny zaměstnanci automobilky, upozorňují na problémy alfa prototypu z roku 2022. Tedy rok po původně slibovaném termínu zahájení prvních dodávek. Vůz však měl mít tou dobou naprosto zásadní problémy s podvozkem, utěsněním karoserie, hlukem, ovladatelností a brzdami.

Dokumenty měly obsahovat například srovnání designu v počítačové simulaci (CAD) s interními požadavky na testované prototypy. Výsledky přitom měly být celkem alarmující. V běžné praxi se totiž testy velmi přibližují tomu, co ukázala simulace. Pro Cybertruck to ale moc neplatilo.

Problémy prototypu

Problém u prototypu, skládaného ručně pracovníky a nikoliv roboty, byl například s utěsněním karoserie. Na karoserii totiž byla místa a komponenty, u kterých byl problém zajistit spolehlivé utěsnění před pronikáním vody či hluku do kabiny.

Problémy s utěsněním ale znamenaly také problémy s ventilací, respektive její efektivitou. Teplý vzduch by v chladných dnech unikal z kabiny, zatímco v horkých dnech by byl problém kabinu uchladit. V obou případech by to znamenalo vyšší spotřebu energie a nižší komfort.

Technikům se navíc povedlo identifikovat celkem 21 míst, u kterých hrozil průnik hluku do kabiny. S utěsněním proti hluku už přitom konstruktéři Tesly měli problémy již v minulosti, design alfa prototypu Cybertrucku měl ale přinést zcela nové výzvy.

Konstrukce Cybertrucku

Jedním z důvodů může být specifický typ konstrukce, o které se zatím stále spekuluje. Někdo mluví o klasické karoserii na rámu, někdo o samonosné karoserii. Ve hře by měla být i tzv. stressed-skin karoserie, která je částečně kombinací obou přístupů. Detaily o konstrukci se zřejmě dozvíme až po dodání prvních kusů.

Kromě problémů s utěsněním karoserie si však technici museli poradit také s problémy kolem ovladatelnosti, podvozku a brzd, což mohlo být způsobeno i samotnou karoserií a její příliš vysokou či naopak nízkou tuhostí. Dokumenty nespecifikovaly detaily, ale tuhost zkrátka měla být daleko mimo vytyčené cíle.

Řešení problémů s tuhostí

Odborníci, kteří byli zahraničními kolegy osloveni ke konzultaci nad uniklými materiály, přitom dodávali, že řešení problémů s tuhostí je zdlouhavý a nákladný problém. Tuhost karoserie by totiž měla být vyřešena již na samotném začátku, k čemuž slouží zmiňované simulace. Pokud je totiž tuhost nízká, karoserie se bude kroutit, pokud vysoká, auto nebude příliš dobře zatáčet.

Prototyp měl problém i s brzdami. Technici doufali, že při jejich testu dosáhnou na měřící škále SAE výsledku 7, což by bylo uspokojivé. Výsledek byl ale o 3 body horší. Vůz měl být při brzdění nestabilní a mít problémy při brzdění v zatáčkách.

Video se připravuje ...

Špatná ovladatelnost a další negativa

Problémy však měly být i s ovladatelností – karoserie se měla příliš naklánět a údajně se objevovalo i různé klepání, škubání, atd. Technici se prý prali také s naladěním podvozku, zejména tedy předního zavěšení. Navíc se objevovaly problémy s nadměrným opotřebením pneumatik v závislosti na světlé výšce vzduchového podvozku Cybertrucku.

Teslu Cybertruck tak evidentně trápily opravdu vážné problémy. Odborníci oslovení zahraničními novináři se navíc podivovali i nad tím, že v roce 2022 technici stále řešili vážné problémy alfa prototypu, když již v roce 2021 byly slibované první dodávky. Podle posledních informací bychom se ale produkční Tesly Cybertruck měli skutečně dočkat již letos, tedy někdy před koncem roku.

Ondřej Mára
Diskuze (27)

Doporučujeme

15. 6. 2023 14:35
Re: "Problémy" Tesly
Tohle je hodně dobré video. James May vysvětluje, že se svým eskem dlouho nejezdil a tak měl připojenou nabíječku pro trakční bateriii. I přesto se mu 12V baterka vybila, což mu Tesla vysvětlila tak, že pokud máš trakční baterii na 100 % nabitou odpojí se všechno dobíjení. U elektroaut je hodně problematický nákup ojetých vozů přesně z důvodu toho, že nevíš jak s baterií byla zacházeno. Co mi není jasné proč do EV dávají jako fabrický díl velmi kapacitně malé baterky - např. v Tesla S je 33 Ah, Toyota BZ4X má 44 Ah, Ioniqy mají jenom 40 Ah (ty mají dost často mrtvou baterku). Tady je převzaté vyjádření Hyundaie k problémům u Ioniqu 5 : "Podle společnosti Hyundai byl problém s vybíjením 12voltové baterie od 31. ledna vyřešen omezením provozu serveru Bluelink na 20 transakcí denně. Kromě toho byly některé problematické neautorizované aplikace serverem zablokovány, ačkoli jejich název nebyl zveřejněn. Zákazníci byli rovněž informováni, aby si změnili heslo k Bluelinku." Zdroj: https://insideevs.com/…n-reveals-fixes/
Avatar - Barrichello
15. 6. 2023 09:49
Vrazi z Tesly
jedou bomby https://www.washingtonpost.com/…ashes-elon-musk/

:-) :-) :-)
14. 6. 2023 23:11
Re: Vyhled z vozu
Aerodynamika? Kámo, tento tvar sa pod Cx 0,3 nedostane, ani keby sa pred ním Musk každý večer modlil.
14. 6. 2023 23:05
Re: Uz ten "superkvalitny" truck
Diamante,na rozdiel od Alfy sa Cyber bude predavat a v cislach o ktorych sa moze Alfe len zdat v najmokrejsich snoch.
Smutne ,ale taka je realita.
Avatar - 3_diamanty
14. 6. 2023 21:19
Re: Přitom řešení je z hlediska zákazníka...
Asi tak... :yes: